Power-medarbeiderne blir opplært i nye produkter gjennom flerkameraproduksjon og greenscreen.
Power-medarbeiderne blir opplært i nye produkter gjennom flerkameraproduksjon og greenscreen.

Snudde seg raskt rundt: opplæring gjennom tv

Power bygget TV-studio på to uker for å samle hundrevis av medarbeidere på kurs.

Publisert

Denne våren var det ikke mulig for Power å samle alle nordiske medarbeidere på kurs. Løsningen å bygge et TV-studio:

– Det er helt utrolig at vi klarte det så raskt, sier opplæringsleder i Power, Morten Hovland.

Elektrokjeden kurser medarbeiderne jevnlig i hele året. På våren har de i tillegg en stor, nordisk samling hvor opptil 2.500 medarbeidere fra hele Norden får opplæring i sesongens nye produkter.

– I disse tider måtte vi tenke nytt for å gjennomføre årets store opplæringsmesse, sier opplæringsleder Morten Hovland.

– Idéen kom for et par uker siden og her står vi i dag, kan han stolt fortelle i sitt nye TV-studio.

Ble inspirert av kjente mediehus

Løsningen ble å bygge et TV-studio med samme utstyr og teknologi som brukes av kjente mediehus som blant annet VG. Fra TV-studioet strømmes sendingen direkte til medarbeidere som kan aktivt stille spørsmål til kurslederen underveis. Hovland sier dette er kjernen i den heldigitaliserte opplæringen:

– Medarbeidernes mulighet til å delta aktivt med spørsmål er et viktig pedagogisk prinsipp for oss, men samtidig øker det også kvaliteten i informasjonen som deles, sier han.

Jenny Hovland følger den nasjonale opplæringen fra bakrommet i butikken.
Jenny Hovland følger den nasjonale opplæringen fra bakrommet i butikken.

Sparer millioner, men gleder seg til normalen

Hovland sier Power sparer mange millioner kroner på flybilletter og hotellovernattinger, men at de gleder seg til de igjen kan samle alle nordiske medarbeidere i Norge.

– Som en norskeid elektrokjede, er det hyggelig for oss å samle alle nordiske medarbeidere her i Norge. Vi gleder oss derfor til den dagen vi er tilbake til normalen, sier han og understreker at det nybygde TV-studioet fremover skal benyttes til mindre opplæringer og internkommunikasjon.

Blant de mange leverandørene som holder videoopplæring er Ståle Braathen fra Grundig. Han er spesielt glad for muligheten alle har for å ta del i informasjonen, enten det er live, men også i opptak:

– Det at det blir gjort opptak av sendingen gjør jo at vi må forberede oss ekstra godt, og det kommer jo alle til gode, sier han og fortsetter:

– Videoproduksjonen var helproff fra Powers side, og med en engasjert programleder i Rasmus Wold gir vi tommel opp for denne typen opplæring fremover.

Vekst i mars og april

Adm. dir.i Power Norge, Anders Nilsen, forteller at nedstengningen av Norge – og Norden for øvrig – ikke har gitt negative resultater for elektrokjeden. Tvert i mot:

– Vi er ydmyke i den situasjonen vi er nå, hvor mange bedrifter og arbeidsplasser kjemper for å overleve. Samtidig kan vi ikke gjemme unna at jeg, og resten av laget av 2000 Power-medarbeidere i Norge, er glade for at vi har holdt driften gående og samtidig levert solid vekst.

Adm. dir. i Power, Anders Nilsen.
Adm. dir. i Power, Anders Nilsen.

Nilsen understreker at veksten er kommet i butikker med strenge rutiner for smittevern:

– Vi har gjort tilpasninger av smittevernhensyn, og var også tidlig ute med å lansere Drive Thru hvor vi kommer ut i bilen med varene. Det har vist seg å være kjempepopulært hos kundene, sier han.