Julie Perkins samler mote og helse under samme tak – hun er opptatt av at Specsavers skal spille en større rolle som et helsetilbud.
Julie Perkins samler mote og helse under samme tak – hun er opptatt av at Specsavers skal spille en større rolle som et helsetilbud.

Specsavers ser på seg selv som en del av helsevesenet

Specsavers vil være mer enn bare kremmere. – Vi er ikke vanlig franchise, men et partnerskap, sier Julie Perkins. De fleste av de over 1.800 butikkene i kjeden drives i partnerskap mellom en optiker og en retailer.

Publisert

Tekst og foto: Georg Mathisen

Lokal markedskunnskap og lokalt eierskap kombinert med global innkjøpsstyrke. Det høres ut som mantraet for en hvilken som helst franchisekjede.

– Men vi er ikke vanlig franchise. Vi er et partnerskap, sier Julie Perkins.

Familiebedrift

Hun driver utvikling og merkevarebygging for Specsavers i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Nederland. Foreldrene hennes har bygd opp optikerkjeden siden 1984. Nå har neste generasjon – Julie, en bror og en søster – også sentrale roller i konsernet.

– Det første kjededriften lærte oss, var at for å drive den beste servicen, må du ha eieren i butikken hver dag, sier hun.

Og eieren, han eller hun er optiker. De fleste av de over 1.800 butikker i kjeden drives i partnerskap mellom en optiker og en retailer. Den ene tar seg av den rene butikkdriften, den andre av faget. Én i butikken og én på bakrommet, med andre ord.

Mote og helse

– En optikerkjede er mote og stil samtidig som det er helse. Vi samler begge deler under ett tak, sier Julie Perkins.

Hun snakker gjerne om hvordan de ansatte må engasjeres i driften og ha sine egne karriereplaner, men enda mer om fagkunnskapen og hvordan optikeren kan bruke den som en del av helsevesenet.

– Vi driver første helselinjetjeneste innenfor syn. En undersøkelse med digitalt netthinnebilde kan avsløre de første tegnene på diabetes, høyt blodtrykk eller svulst på hjernen, forklarer Perkins.

Tore Syvertsen og Hege Kivle sjekker bildet av journalistens øye fra oftalmoskopet.
Tore Syvertsen og Hege Kivle sjekker bildet av journalistens øye fra oftalmoskopet.

Priser og humor

Optikeren gjør nemlig langt mer enn bare å finne ut hvilken styrke brilleglassene skal ha. I de forskjellige landene som Specsavers driver butikker, er reglene forskjellige for hva en privat kjede kan bidra med. Men butikkene investerer i oftalmoskop og prøver å ta en så stor rolle som mulig.

Helserollen skal gi tillit. Men samtidig spiller kjeden på lave priser og på humor i markedsføringen.

– Den gangen foreldrene mine startet kjeden, kunne den som ville ha briller i Storbritannia, velge mellom fire forskjellige innfatninger. Det var alt. Vi ville at hvem som helst skulle ha råd til like mange briller som kona til optikeren. Derfor måtte vi gjøre dem billige nok, forklarer hun.

Venter på reklame

Og humoren? Perkins gleder seg over å møte en journalist som har registrert at kjeden sponser draktene til skotske fotballdommere – de som mer enn noen andre kjeftes opp hver uke for å se for dårlig.

– Nå har «Skulle ha gått til Specsavers»-reklamefilmene blitt så populære at folk venter på den neste og lurer på hva den kommer til å handle om. Og det hele begynte for 15 år siden med en intern idé, røper hun.

Effektivt

I dag står briller for 70 prosent og kontaktlinser for 30 prosent av optikervirksomheten. I tillegg har kjeden i Storbritannia begynt med tester av og hjelpemidler for hørselen. De første butikkene har også fått egne diabetesklinikker.

– Jo flere undersøkelser vi kan gjøre uten at det er nødvendig å fylle opp ventelistene på sykehuset, desto mer effektivt og billigere er det for samfunnet, sier Julie Perkins.

I fremtiden? Det kommer nyvinninger innenfor teknologi og behandling av synssvekkelse og øyesykdommer, mener hun. Samtidig får kundene større forventninger til optikeren og til handleturen. Det blir bare enda mer viktig å skape en god kundeopplevelse for å holde kundene i butikken, og ikke bare på nett, spår Perkins.

Les mer om Specsavers på deres hjemmeside.

Specsavers er en optikerkjede med drøye 1800 butikker i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Nederland, Storbritannia, Irland, Spania, Australia og New Zealand.

Startet av ekteparet Mary og Doug Perkins på øya Guernsey i Den engelske kanal i 1984.

Omsetning for regnskapsåret 2015–16: 22 milliarder kroner; en økning på 5,8 prosent.

Solgte 400 millioner kontaktlinser og 19,5 millioner brilleinnfatninger i løpet av året.

Etablert i Norge i 2005.

75 butikker i Norge med en omsetning på 700 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS