– Jeg elsker å gå på jobb hver dag slik at jeg kan gjøre endringer. Til det bedre for medarbeidere, partnere og kundene våre. Og for å kunne bidra til bedre helse, sier adm. dir. Nina Kleppe i SpecsaversNils Vanebo
Slik tar Specsavers markedsandeler i dyrtiden: "Med mennesker i fokus skapes magien"
Specsavers kom inn i optikerbransjen som en disruptor, først i England og siden til andre land som Norge. Med sin forretningsmodell har de som mål å fortsette å forbedre øyehelsen til en lav pris.
Ekteparet Mary og Doug Perkins
grunnla Specsavers i 1984. Etableringen skjedde over et bordtennisbord, derav
logofargen.
Den mest merkbare effekten de
har gitt bransjen har vært å bidra til å holde prisnivået nede, men kjeden
understreker at de også gjør sitt for å heve det faglige nivået. Mer om det
lenger ned.
Nylig har Specsavers hatt
40-årsfeiring, og de to gründerne leder fortsatt kjeden. I Norge runder kjeden
20 år neste år.
Førstelinje øyehelse
Nina Kleppe rykket i fjor opp
fra stillingen som retaildirektør til å bli kjedens øverste leder i Norge:
– Jeg elsker å gå på jobb hver
dag slik at jeg kan gjøre endringer. Til det bedre for medarbeidere, partnere
og kundene våre. Og for å kunne bidra til bedre helse. Ikke alle er klar over hvor mye
synet betyr, sier hun til Retailmagasinet.
Vondt i nakke og hodepine kan
være indikasjoner på behov for synshjelp.
– Perkins så tidlig at det var
mange som ikke fikk de synsundersøkelsene og brillene som de trengte, til en
god pris. Å forbedre folks liv gjennom bedre syn er visjonen og målet vårt,
forteller hun.
Norske Specsavers-butikker
fanger nesten ukentlig opp potensielt farlig øyesykdom hos kunder. Optikerne tilhører førstelinjen i helsesektoren.
For å illustrere funn de gjør har Specsavers laget videoer med kunder som fikk
avdekket lidelse hos dem. Retailmagasinet kan bekrefte at disse historiene er
sterke å høre, og det er lett å forstå at optikerfaget kan føles å ha ekstra
mening.
– Som markedsleder må vi ta det
ansvaret vi har i forhold til øyehelse. Som volumkonsept holder vi prisene
lave, og slik oppnår vi formålet vårt, sier Kleppe.
Kompetanse
Den norske Specsavers-sjefen
forteller at faglig påfyll og utvikling står høyt på agendaen.
– Det er utrolig viktig å følge
med på teknologi. Heldigvis har vi eiere som investerer tilbake, noe som gir
våre partnere muligheten til å ha høyteknologiske løsninger.
Specsavers hevder at de ligger i
front med teknologi ute i butikkene. "State of the art" som koster
penger.
– Som
den første kjeden i bransjen er alle våre butikker utstyrt med noe av det mest avanserte utstyret
innenfor moderne øyehelse, slik som OCT-maskiner. En undersøkelse med OCT er
helt smertefri og benytter det samme prinsippet som en ultralydundersøkelse,
men med lysbølger istedenfor lyd-bølger, forklarer Kleppe.
– Det skjer en
stadig utvikling, og vi var den første optikerkjeden til å lansere et system
for gjenbruk av brukte briller, der vi følger FNs bærekraftsmål med fokus på
trippel bunnlinje. Her vil jeg trekke frem vårt innovative samarbeid med
arbeidsinkluderingsbedriften Asker Produkt, som demonterer brillene og sorterer
disse i plast, metall og glass før dette sendes til Norsk Gjenvinning for
videre prosess.
Specsavers arrangerer seminarer
hvor de samler alle optikere i bransjen, ikke bare i egen kjede. De arrangerer
lokale optikermøter rundt omkring landet, og kjører årlig den sentrale Clinical
Conference.
– Vi ønsker å ta et felles
ansvar for øyehelsa, sier Kleppe.
Folk uansett i fokus
– Vil AI spille en rolle også i
optikerbransjen?
Nina Kleppe svarer at de følger
nøye med på konkurransen og utviklingen.
– Vi har tro på at kundene
ønsker å bli ivaretatt av en fysisk optiker under synsundersøkelsen. Men som en
generell betraktning vil AI helt sikkert spille en viktig rolle for å
kvalitetssikre optikertjenester framover, svarer hun.
Kleppe understreker at det for
dem uansett handler om å sette folk i fokus. Kundene, medarbeiderne og
optikerne i butikk.
– Vi må finne et godt samspill
mellom teknologi og menneske. Vi har som mål innen 2030 å hjelpe 50 prosent
flere kunder enn det vi gjør i dag.
Kleppe erkjenner at det et
ambisiøst mål. Men hvis de skal nå langt, må de tenke stort.
– Selv om bedriften jeg leder
her er markedsleder, tenker jeg som om jeg er nummer to. Selv om du er størst,
må du hele tida tenke som en utfordrer, sier Kleppe.
Det er ikke aktuelt å hvile på
laurbærene.
Er markedsleder, men tenker som
utfordrer
Specsavers ligger i Norge på
mellom 38-40 % markedsandel. og andelen skal fortsatt være på vei oppover.
– Vi har tatt flere
synsundersøkelser den siste tiden, og deretter går det sakte, men sikkert
oppover, forklarer hun.
Kjeden er nå oppe i 83 butikker
her til lands. Og veksten er organisk, å kjøpe seg markedsandeler gjør de ikke.
– Det setter våre partnere
veldig pris på. De vet at kjedekontoret ikke etablerer en ny butikk innenfor
deres eget område. Dette er viktigere enn å etablere seg overalt.
Tror på dobbelt partnerskap og
franchise
Specsavers har sterk tro på
franchise som driftsmodell, typisk med to drivere i butikk: En faglig optiker
og en retailpartner.
– Jeg vet hva det betyr å gi
kjappe tilbakemeldinger, samt være til stede og agere når det skjer noe. Og å
lytte til partnerskapet. Vi har to partnere som sitter i styret, og ikke bare
som ansattrepresentanter, forteller hun.
Kjeden har også et partnerforum
som tar for seg prinsipielle spørsmål, kampanjer etc.
– Vi har et partnerskap med
lokalt eide og drevne butikker. Det handler om å ha lønnsomhet i partnerskapet
som sikrer arbeidsplassene som allerede er der, sier Kleppe.
I kåringen av Årets
Franchisekjede har Specsavers vært finalist flere år, og i 2019 vant de. Kjeden
har også vunnet Årets Franchisetaker og fått
førsteplass i Norsk Kundebarometer.
Mer helsefag
Historisk har optikerbransjen
hatt mange familiebedrifter over generasjoner, klassisk overdratt far til sønn
og sønn. Men tidene er i endring,
– Optikerfaget er blitt et
helsefag, og vi ser flere og flere kvinner komme inn som helsefagarbeidere og
som optikere. Spesielt er dette tydelig i storbyene. Det er blitt flere yngre
og dedikerte ledere.
Kleppe ser at noen i neste
generasjon passer som optikere, mens andre oppsøker retail-rollen.
– Vi har begge roller.
Specsavers-modellen passer derfor godt både ved generasjonsskifter og når det
gjelder å få inn nye. Vi tiltrekker oss lett partnere, sier Kleppe.
Attraktiv som arbeidsgiver
I fjor vant Specsavers HR Norges
Kompetansepris.
Nina Kleppes retail-CV
1996-2005: Narvesen.
"Fikk erfaring fra servicekontor med driftsoppfølging og rekruttering." Drev også egen butikk, bl.a. Narvesen på Continental. "Hadde lommeboka mi langt inn i driften og vet hva det betyr".
2005-2007: Butikksjef i Vinmonopolet
2007-2011: Distriktssjef i Shell/7-Eleven
2011-2012: Regionleder i Nikita
2012-2020: Distriktssjef i Narvesen
2020-2021: Regionsjef i Specsavers
2021-2023: Retaildirektør i Specsavers
2023-> Country Director for Specsavers i Norge.
I overgangsfasen inn i rollen som ny sjef jobbet hun tett sammen med Henning Eriksen som rykket oppover i Specsavers-konsernet. "Vi har de samme tankene og visjonene, men vi er også forskjellige som ledertyper."
– Den seneste rapporten viser en
markant forbedring av oppfattelsen, faktisk den høyeste forbedringen av vår
merkevare som noen gang har målt, sier Kleppe fornøyd og peker på et strategisk fokus på øyehelse og medarbeiderutvikling som
viktige faktorer.
Specsavers jobber med å styrke sin
Employer Branding. De bruker ressurser på å være en attraktiv arbeidsgiver og har
en systematisk tilnærming til karriereutvikling og å fange opp kompetansebehov.
– Det dreier seg i høy grad om
hvordan vi verdsetter optikerne og medarbeiderne i butikk. Butikkene våre er lokalt eid og drevet drevne slik at de har en egeninteresse på å
følge opp medarbeiderne sine, understreker Kleppe.
Nøkkelfaktorer er velvære og
fleksibilitet.
– Mennesker har lyst til å jobbe
for en arbeidsgiver som gir mulighet for fleksibilitet, i den grad det går an å ha
fleksibilitet i en butikkdrift, sier hun.
Da tenker hun på at butikker må
ha lange åpningstider.
– Uansett må vi som
arbeidsgivere tenke alternativt og tilrettelegge for medarbeiderne i så stor
grad som overhodet mulig.
Incentivordninger bygger samhold
og kultur
I tillegg til å forholde seg til
partnerskapet i 83 butikker leder Nina Kleppe 60 personer på hovedkontoret.
Specsavers har ulike
incentivordninger. Både bonusordninger og tiltak som butikkene kan delta i og
hvor pengene går til sosial kasse i butikk.
Nylig har kjeden avsluttet et
lotteri hvor butikkene kunne engasjere seg på salgs-KPI'er eller å gjøre lokale
aktiviteter som å dele beste praksis.
Butikkene som deltar, får lodd
og kan vinne en felles tur. Fjorårets vinnerbutikk skal
snart på tur til Portugal og oppleve ting sammen og styrke samholdet.
– Vi har gjennomført lotteriet
tre ganger, og tilbakemeldingen er at det blir en ekstrem samhandling. Det gjør
noe med teamet, både før og under og etter reisen. Det skapes en "sammen
er vi best"-følelse og vi bygger kultur, fastslår Kleppe.
Verdier, kultur og magi
I sin lederrolle handler det for
Nina Kleppe i stor grad om å kjenne på verdiene sine.
–
Gjennom handling blir kulturen mye mer troverdig og mye mer ekte.
Hun brukte det første året til å
bli kjent med partnerskapet.
– Jeg bruker mye tid i butikk
med partnere og medarbeidere. Jeg kan navnet på de fleste i butikk fordi jeg
har snakket med dem, sier hun.
Det er snakk om 83 butikker med
to partnere i hver.
Hun møter også butikkansatte på
den interne kommunikasjonskanalen Greeenpoint.
– Det er ikke alltid jeg husker
navnene, men jeg husker personer. Da føler de seg sett, og de ser meg. Det
aller viktigste er å sette mennesker i fokus. Det er utrolig viktig når du skal
bygge kultur og tilhørighet. Veksten skapes som en konsekvens av samhandlingene
vi har. Det er menneskene som utgjør forskjellen mellom konseptene og som gjør
magien. Har du ikke med deg folkene dine, så er det ganske vanskelig å få magi,
avslutter Nina Kleppe med ettertrykk.
Vokser videre, tross dyrtid
Mange i retail-bransjen har hatt nedgang, men det opplever ikke Specsavers.
Hos Specsavers får man high end kundeopplevelse og premium produkter og tjenester, men til en fornuftig pris, sier Nina Kleppe.
I det avvikende regnskapsåret 2023/24 (pr 1. mars) endte omsetningen i Norge på 1.347 millioner, noe som tilsvarer en vekst på 8 prosent.
– Og vi skal opp på 1,4 milliarder i år, kunngjør hun offensivt.
– Klarer dere å opprettholde marginene?
– Ja, og grunnen til det er at vi eier hele verdikjeden. Samt at vi har det beste tilbudet for kundene, nemlig to-for-én som vi er alene om å tilby. Kundene har behov for briller, linser, eller solbriller og trenger mer enn én ting.
– Optikerbransjen er kjent for å ligge helt i tet på inntjening. Vil det alltid vil være en høymarginsbransje?
– Marginene våre har generelt gått litt ned, så det er volum som gjør at vi har veksten.
Vi er så heldige at vi har eiere som i mange år har fryst inn-prisen til partnerne våre, som gjør at vi har holdt ut-prisene til kundene våre. Vi hadde en liten justering 1 mars, den første på mange år, svarer Kleppe.
Hun mener at Specsavers skiller seg ut ved å gi mer verdi for pengene samtidig som de har kvalitet. Hun nevner designermerker som Mark Jacobs, Hugo, Barbour og Day by Birger Mikkelsen.
Men kutter også kostnader
Også Specsavers har hatt sine runder med kostnadskutt, her er de på linje med retailere flest.
– Det har jo vært økt husleie, kraftig lønnsvekst og økte kostnader generelt. Partnerskapet og vi i kjedeledelsen har virkelig jobbet for å finne økt lønnsomhet.
I nedgangstider tenker man seg om og snur alle steiner. Ved endringer må du begynne med deg selv, påpeker hun.
Når man vokser, legger man gjerne på seg litt dårligere vaner. Specsavers har bl.a. lagt om telefoni og har inngått større sentralavtaler som skal komme både partnerskapet og hovedkontoret til gode.