Det har skjedd en grønn omstilling på Oslo Fashion Outlet.
Det har skjedd en grønn omstilling på Oslo Fashion Outlet.

Grønn omstilling for Oslo Fashion Outlet

2020 var året da kundene skulle få oppleve Oslo Fashion Outlet Vestby (OFO) som en premium outlet.

Av Odd Henrik Vanebo

Det var løftet som ble gitt på hjemmesiden i fjor vår.

– Og det løftet har vi holdt, opplyser senterleder Lars Pedersen til Retailmagasinet.

Et helt nytt uttrykk

Løftet innebar hovedsakelig i en grønn omstilling som har gitt senteret et helt nytt uttrykk:

– Vi installerte flere ladestasjoner for el-biler, slik at vi nå har totalt 48 slike stasjoner. Dessuten har vi kjøpt grønt sertifikat slik at energien som brukes er 100 prosent fornybar, sier senterlederen, og fortsetter:

Lars Pedersen er senterleder på Oslo Fashion Outlet.
Lars Pedersen er senterleder på Oslo Fashion Outlet.

– Det ble et grønt og frodig senter ved at vi investerte mye i planter og trær, som får lov til å vokse seg store og fine. Alt for at gjestene skal å få en ekte og god følelse av et utendørs senter. Alle gamle benker donerte vi til barnehager i nærmiljøet, og søppeldunkene ble byttet til nye av miljøvennlig materiale.

Handleopplevelsen overordnet

Handleopplevelsen har vært overordnet i satsingen ikke bare estetisk, men også praktisk:

– I handlegaten er det lagt varmekabler, og steinhellene er byttet ut med en ny og flottere variant. Det er bygget glasstak over visse partier, slik at kundene kan handle i all slags vær. Kundetoalettene er totalrenovert med et moderne og innbydende design, som står i stil med resten av senteret, opplyser senterlederen.

Ved inngangspartiet ble det etablert et helt nytt turistinformasjonssenter på hele 50 kvadratmeter som har gitt ønsket nivåheving på servicen og shoppingopplevelsen.

Sikker shopping-destinasjon

Etter å ha fulgt råd fra den offentlige helsemyndigheten i hele coronavirus-pandemien, har de i 2020 jobbet hardt med sertifiseringsselskapet Bureau Veritas for å etablere en standard for helse- og sikkerhetspraksis som stiller høye krav. Håpet deres er at denne sertifiseringen nå vil styrke informasjonen til gjestene ytterligere om at de har tatt alle skritt for å sikre en tryggere handleopplevelse.

– Helse og velvære for våre gjester, ansatte og leietakere er alltid vår høyeste prioritet. Vi er nå i full gang med og se til denne sertifiseringen blir gjeldende i 2021 også, sier Pedersen.

Handleopplevelsen er overordnet.
Handleopplevelsen er overordnet.

Slo rekordåret

– Forpurret ikke koronaen fra 12. mars de store planene?

– Ikke gjennomføringen. Men vi fikk de samme store utfordringene som de aller, aller fleste sentrene fikk som følge av den første nedstengningen. Men fra mai gikk det den rette veien igjen. Så året under ett slo vi omsetningsmessig det tidligere rekordåret med fem prosent. Hertil skal man ta høyde for vi ikke har hverken vinmonopolet eller dagligvarehandel. Vi har altså hatt en bedre utvikling innenfor sko, klær og sport enn gjennomsnittet i Norge, svarer Pedersen.

– Hvordan tegner 2021?

– Vi har stor tro på 2021 som et senter som konstant er i utvikling. Vi håper og tror på nærmere en to sifre fremgang i 2021 og har planer om og bringe nye og spennende leietakere inn som vi forventer vil bidra til dette, svarer senterlederen.

Inngår i turistdestinasjon

– Oppgraderingen av Oslo Fashion Outlet til et premium senter skal bidra vesentlig til å gjøre Vestby til en turistdestinasjon både nasjonalt og internasjonalt ettersom det ikke finnes noe tilsvarende i vår region. Den nærmeste i samme konsern – VIA Outlets – ligger i Kungsbacka utenfor Gøteborg. Totalt er det 11 outlet-sentre i samme konsern i Europa, avslutter Lars Pedersen.

Ved inngangspartiet er det kommet et helt nytt turistinformasjonssenter på 50 kvadratmeter.
Ved inngangspartiet er det kommet et helt nytt turistinformasjonssenter på 50 kvadratmeter.
Powered by Labrador CMS