Øker til 8 000 utleveringssteder i Norden
Posten Norge får full dekning i Norden når et nytt pakkenettverk i Sverige er på plass i løpet av mars. Antallet utleveringssteder utvides til 8000 i Norge, Sverige og Danmark i løpet av de neste to årene. Bedre tilbud til kundene vil forsterke veksten i netthandelsmarkedet.
Selv om netthandelen har økt kraftig de siste årene, sendes det fortsatt bare seks til sju e-handelspakker årlig per innbygger i de nordiske landene. Prognoser viser at dette tallet vil øke kraftigere dersom leveringstilbudet til kundene blir bedre.
– Posten satser offensivt på nye, bedre og mer tilgjengelige tjenester. Selv om utlevering av brev bare skjer annenhver dag fra 1. juli, vil vi i store deler av Norge distribuere småpakker i postkassen hver dag, det vil si fem dager i uken, også i fremtiden, sier konsernsjef Tone Wille.
Dobler antall utleveringssteder
Samtidig gjør Posten det enklere for folk å hente pakker nærmere der de bor og ferdes. I Norge økte antallet utleveringssteder med 200 i 2019. Frem til 2022 vil antallet mer enn dobles – fra 1600 til ca 3500 og potensialet kan være enda større.
– Nylig startet vi testing av Pakkeboks, som står sentralt i vår vekststrategi. Pakkeboks er en ny generasjons utleveringsenhet hvor man via en egen app kan åpne pakkeboksen digitalt. Rundt 100 pakkebokser utplasseres nå for testing på ulike steder i Oslo og Akershus. Når testperioden er over er planen at de skal rulles ut over hele landet. Pakkeboks vil gi netthandelskundene mulighet til å hente sendingene nær der de bor eller ferdes – døgnet rundt, påpeker Wille.
Også i Sverige og Danmark styrker Bring sine utleveringsnettverk. I Sverige er Bring i ferd med å etablere et eget landsdekkende utleveringsnettverk med 1700 utleveringssteder. Disse vil være på plass i løpet av mars. Videre er planen å utvide til ca 3000 utleveringssteder i Sverige i løpet av to år. I Danmark økte Bring med 300 utleveringssteder i 2019 til over 1600, mens Bring i Finland opererer gjennom samarbeidspartnere.
Enkelt og valgfritt
Posten og Bring satser på et helhetlig og enkelt brukergrensesnitt for å møte kundenes behov når de handler på nett. Digitale løsninger utvikles for å gi privatkundene valgfrihet til å styre og spore pakken fra nettbutikkens check-out til levering.
– Netthandelskundene har store forventninger. De ønsker raske og grønne leveranser, valgmuligheter med hensyn til levering og informasjon underveis – og en god pris. Vår innovasjonskraft og evne til å utvikle tjenester som oppfyller kundenes ønsker og behov blir avgjørende for at vi skal lykkes i Norge, Sverige og Danmark, sier konsernsjef Tone Wille.