Rett i postkassen med RFID-sporing
Flere nettkunder handler oftere, og de vil ha mer levert i postkassen. Posten Norge er første postselskap i verden med RFID-sporing på små pakker til postkassene.
– Forbrukerne vil bestemme hvor de vil ha pakkene sine levert, og sporingen er en del av handleopplevelsen, sier Gunnar Henriksen. Han er konserndirektør og leder for e-handelsdivisjonen i Posten.
Øker kraftig
Det er ikke noe nytt at netthandelen vokser kraftig – i fjor økte den med 16 prosent i Norden. Det er heller ikke noe nytt at den kommer til å fortsette å vokse.
– Nå handler ni av ti på nett, og en av aldersgruppene hvor antallet som handler på nett, øker kraftigst, er kundene over 60 . Dessuten handler folk oftere, og de kjøper flere mindre ting, forklarer tjenesteansvarlig Catharina H. Olstad. Når de betaler lite i frakt, så samler de ikke opp mange innkjøp i én pakke – de kjøper det de vil ha når de vil ha det.
I postkassen
Resultatet er at flere nettinnkjøp får plass i postkassen. Det er også slik forbrukerne vil ha det, viser undersøkelsene blant skandinaviske nettshoppere som Ipsos gjør for Bring Research hvert kavartal.
Hvis de kan velge fritt, er det nemlig langt flere som ville hatt postkasselevering. Mer enn hver tredje nettkunde forteller at de ville valgt å få varene hjem i postkassen hvis de hadde kunnet. Men nettbutikkene tilbyr det ikke så ofte som kundene ønsker.
– Suget i markedet er der etter å få mer i postkassen enn i dag, konstaterer Olstad.
Hoppet av handelen
For fem år siden fortalte halvparten av nettkundene i en britisk undersøkelse at de rett og slett hoppet av hele handelen etter at de hadde begynt å bestille, fordi de ikke var fornøyd med leveringsalternativene. På den tiden hadde nettbutikkene stort sett bare ett alternativ. Nå er snittet i underkant av tre. Men Gunnar Henriksen mener at butikker som vil lykkes på nett, må tilby kundene de alternativene de vil ha.
Da er sporing viktig. – Nettbutikkene vil ha løsninger som er enkle, med sporing, konstaterer Henriksen.
Mer overraskende er kanskje hvor viktig sporingen er for kundene:
Opptatt av sporing
– Når vi gjør undersøkelser, ser vi at sporing er en viktig del av kjøpsopplevelsen. Folk sporer pakker mange ganger. Den ivrigste vi har registrert, sjekket den 70 ganger i løpet av en helg. Slik blir det når du ligger med nesen nedi iphonen hele tiden, smiler Henriksen.
Tidligere har både nettbutikkene og Bring trodd at når kunden handler for et par–tre hundre kroner, er ikke sporingen så viktig. Men nå viser det seg at den er blitt en helt naturlig del av kjøpsopplevelsen.
– Når du snakker om pakker i postkassen, tenker du at det har aldri hatt sporing før. Nei, men nå forventer du å få sporing på alt du handler på nett. Det må vi ta inn over oss, sier Posten-direktøren.
Først i verden
Derfor satser Posten stort på den første RFID-løsningen i verden for pakker i postkassen. Pakkeetikettene skrives ut på vanlig måte på en egen skriver, også med strekkode som kan brukes når det trengs. – Men RFID er mer kostnadseffektivt, sier Gunnar Henriksen, og forklarer hvordan radiomerkingen sørger for å registrere pakken ut og inn alle steder den er innom helt til postbudet tar den med seg ut på ruten sin.
Løsningen er testet over lang tid i 12 større og mindre nettbutikker. Noen norske, noen som importerer – noen med vanskelig innhold i pakkene. For eksempel briller i metalletui fra brillebutikken på nett Extra Optical.
– Vi fryktet at metallet skulle gjøre at signalene ble dårlig lest. Derfor testet vi, og det gikk veldig bra. Henvendelsene til kundeservicen deres har gått ned etter at de begynte med RFID-merking, forteller Catharina H. Olstad.
Venter vekst
Så langt er så forskjellige nettbutikker som Haugen Bok, Rehaboteket og BliVakker.no på kundelisten. Ekstrautgiften er ikke stor. Du trenger en egen RFID-printer som kan ta den riktige typen etiketter.
– Dette blir som en hjemmeleveranse med sporing, men til prisen av et litt stort brev. Og så får jeg pakken i postkassen selv om jeg ikke vet når jeg er hjemme, og jeg slipper å gå i Post i Butikk og hente pakken. Dette kommer til å vokse, sier Gunnar Henriksen.