Kjedemagasinet 2/2016
Temaet i denne utgaven er skilter, skjermer og informasjonspunkter.
I Kjedemagasinet 2/2016 kan du lese om dette:
Kjedeprofil:
Kjell & Company vokser med retro-konsept
Elektronikktilbehør-kjeden Kjell & Company har tatt Sverige med storm, og nå står Norge for tur. Kjeden selger moderne produkter, men konseptet ligner på en god, gammeldags landhandel med disk, stort lager på bakrommet og personlig kunderådgivning fra kunnskapsrike butikkansatte.
Moderne senterdrift: City Nord
- Tidligere hadde vi en City Nord-avis… Så kom Cicilie inn som et friskt pust og med nye ideer. I dag markedsføres senteret veldig aktivt gjennom sosiale kanaler, sier senterleder Tor Austad.
Retailbyrå satser på langsiktighet
Retail-reklamebyrået Fjeldheim & Partners utfordrer sine kunder for å skape bevisstgjøring på hva de ønsker å være kjent for og være best på.
Sterkeste handelstrend: Mer av alt!
Johanne Kjuus, Fagsjef for handel i Virke, skriver om handelstrendene for 2016.
Nordens største franchisekonferanse i Oslo
Over 140 deltakere på den årlige Franchisekonferansen viste at interessen for kunnskap om franchise er stor i Norge.
Leverer nøkkelferdige butikker
- Vi leverer nøkkelferdige butikker. De kjedene vi jobber med får hjelp fra planlegging til gjennomføring, og vi er med hele veien – fra befaring, tegning og prosjektering til levering og bygging, sier partner og prosjektleder Thomas Bomstad i Løwini.
Trender fra Retail Institute:
Den smarte butikken Unisport selger fotballutstyr og har stort utvalg fra mange forskjellige brands. Nå blir den tidligere pureplayer en cross-channel retailer. Det betyr ikke at Unisport gir avkall på det digitale. Unisport har nemlig trukket den digitale verden inn i den fysiske butikken, en tendens vi generelt ser får innpass i detaljhandelen.
Leder: Nå tar det av
I mer enn et tiår er det blitt varslet at digital signage kommer for fullt, men utviklingen har gått atskillig tregere enn spådd. Men nå er det grunn til å tro at veksten endelig kommer.
TEMA: SKILTER, SKJERMER OG INFORMASJONSPUNKTER
Bilder fungerer – både analogt og digitalt
Skilting i butikker digitaliseres gradvis. Shoppa leverer både analoge og digitale løsninger.
COOP satser på effektiv skiltkommunikasjon
Norges nest største dagligvarekjede har valgt nytt skiltsystem fra Shoppa.
Bevegelige bilder øker salget
Undersøkelser viser at rett bruk av skjermer i butikk øker salget av produktene som markedsføres.
- Skjermer gir oppmerksomhet og salg
Kundene får med seg budskapet på skjermene, bevisst eller ubevisst.
Haltende digitalisering av detaljhandelen
Studie etter studie viser at en fungerende tilstedeværelse i flere kanaler er avgjørende for framgang i detaljhandelen. Men fire av fem satsinger på digitalisering er sjansespill, viser en ny undersøkelse.
Nord-Europas største på digital signage
MultiQ er markedsleder innen digital signage i Nord-Europa og lanserer nye tjenester sammen med partnere.
Lanserer blinkende etiketter og posisjonering
Pricer har i 20 år levert elektroniske hyllekantetiketter. Nå er de først i verden med to intelligente løsninger i forlengelsen av etikettene: Posisjonering av etiketter i butikkene og blinkende etiketter.
Ny funksjonalitet basert på posisjonering
Posisjonering i butikk ved hjelp av mobiltelefon og installerte beacons har eksistert i flere år, og her bygger Pricer på eksisterende teknologi fra flere leverandører. Men lokalisering av selve etikettene er nytt.
Digital signage på fremmarsj
Digital signage er omsider i rivende utvikling, og Easy Touch AS er blant leverandørene.
Aktuelt
- Tolv kjøpesentre miljøsertifisert
- Posten og Bring forenkler europeisk netthandel
- Hjelper e-handelen med returer
- Én av disse blir Årets butikksjef 2015
- Uenighet om innendørs lading av elbiler
- Shell-stasjoner satser på elbil-lading
- Franchisetaker vant i retten
- XXL til Sentral-Europa
- Europris ekspanderer og får ny storeier
- Øker ølsatsing gjennom franchise
FASTE SIDER:
Imas-Index - uke 4 til 9
Retailkalenderen
Leverandøroversikten
Bestill abonnement
Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
Les mer om Kjedemagasinet