Kjedemagasinet 3/2016
NYTT NUMMER: I Kjedemagasinet 3/2016 er Mystery shopping og kundeservice hovedtema. En klar konklusjon er at trening må til hvis kjeden skal bli god på kundemøtet.
Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 3/2016:
Kjedeprofil: Notabene
Notabene tilbake for fullt etter konkurs Bokhandelkjeden Notabene reiste seg fra asken som Fugl Føniks. Med strammere retailfokus og streng kostnadskontroll er resultatene igjen i pluss.
Tema: Mystery shopping og kundeservice
Digital utvikling gjør kundemøtet viktigere
Daymakerindex 2016 viser at fokus på kundemøtet gir resultater over tid. De kjedene som har opplevd størst framgang, har måttet jobbe for det. Butikkselgeren blir viktigere, og yrkets anseelse vil stige.
Måler kjøpsopplevelse på ny måte
Euro Business School har sammen med Kitchn gjennomført et prøveprosjekt for mer effektiv måling av kjøpsopplevelse enn tradisjonell mystery shopping.
– Mystery shopping må redefineres
Tekst skrevet Anneli Brodin i RetailX, Tom Endresplass og Cathrine Lie Strand i Maze Feedback
Resultatene fra Daymakerindex: Variasjon mellom bransjer
Størst framgang i Norge fra i fjor opplevde Byggmakker og Møbelringen.
Byggmakker tok grep og gjorde kjempebyks
Byggmakker erkjente at måtte bli bedre på kundeservice og kundemøtet og besluttet å gå for et treårig utviklingsprogram. Resultatene kom umiddelbart.
Sunnmørsposten vant Kundesericeprisen 2016
Med den høye scoren 94,8 kom Sunnmørsposten på topp i målingen av 118 av Norges største kunde sentre.
Kronikk: Smartere handel
Ny teknologi tetter gapet mellom hva forbrukere ønsker og hva de tilbys.
Camilla Törnblom, kommunikasjonsansvarlig for Intel i Norden
Moderne senterdrift: AMFI Surnadal:
Lojale kunder og stabile butikker
- Surnadalinger er lojale kunder, og vi er så heldig å ha veldig stabile butikker. Dette sammen med god plass til parkering er våre viktigste faktorer for å trekke til oss kunder, sier senterleder Lorentz Sæter ved Amfi Surnadal.
Tilbyr trygg kortinnløsning, stadig billigere
Elavon er en av verdens største aktører innen betalingsløsninger og kortinnløsning. Norske retailere kan glede seg over at utgiftene til kortoppgjør fortsetter å falle.
Franchisesamarbeid er en kommersiell samarbeidsform!
Franchisesamarbeidet må alltid bygge på et kommersielt testet, dokumentert konsept for den lokale enheten, franchisen. Den juridiske franchiseavtalen er nødvendig, men bygger på fakta fra det kommersielle grunnlaget. Ferdig snakka!
Av Børge Nilssen styreleder Norsk Franchise
Terrorøvelse på Strømmen Storsenter
- Dette har absolutt vært veldig nyttig! Vi er meget glade for at vi fikk lov til å øve her ved Strømmen Storsenter. Lykkes vi her, lykkes vi også i mindre komplekse miljøer, sier Martin Kristiansen, avdelingsleder ved Østlandet politidistrikt, avdeling Romerike.
Xbox-teknologi inn i varehandelen
De finner informasjon om maten på samme måte som de skyter monstre eller bygger sivilisasjoner. I fremtidsbutikken bruker kunden armene for å lære mer om varene.
Endret bransjen med netthandel av begravelser
Begravelsesbyrået Fonus fikk kritikk da de begynte med nettbutikk. Men verdigheten ivaretas, og prisene i bransjen er blitt mer transparente.
Kronikk: Den smarte butikken
Butikkenes rolle har endret seg i takt med forbrukernes kompromissløse jakt på de beste opplevelsene og deres stigende forventninger til detaljhandelen. Det stiller krav til brands og butikker om å skape en omnikanal-opplevelse slik at forbrukerne får den riktige løsningen, på riktig sted til riktig pris.
Cecilie Bahr, Retail Institute Scandinavia
Kjedehelvete
- Smarte kapitalister gjør storbyene våre sjarmløse. Du trenger ikke besøkemange storbyer før du ser det: Alle ligner hverandre. På hvert eneste gatehjørne
Av Dagfinn Nordbø
Events:
Vellykket Shop Nordic-messe
Franchisekonferansen 2016 i september
Aktuelt:
Årets butikksjef 2015 fra Nille
Omsetningsvekst for kjøpesenter, unntatt på Vestlandet
XXL etablerer nye butikker, hjemme og ute
Panasonic med ny serie for digitale skilting
Bestiller pinlige produkter på nett
Faste sider:
Retailkalenderen
Leverandøroversikten
Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
- See more at: http://kjedemagasinet.no/nyhetsarkiv/kjedemagasinet-22016#sthash.c387d5Mn.dpuf
Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
- See more at: http://kjedemagasinet.no/nyhetsarkiv/kjedemagasinet-22016#sthash.c387d5Mn.dpuf
Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
- See more at: http://kjedemagasinet.no/nyhetsarkiv/kjedemagasinet-22016#sthash.c387d5Mn.dpufLast ned enkeltsider eller -utgaver av bladet
- See more at: http://kjedemagasinet.no/nyhetsarkiv/kjedemagasinet-22016#sthash.c387d5Mn.dpuf