Kjedemagasinet 4/2015

Svingdører som går for fort, fastmonterte bankterminaler, skrå informasjonsskjermer, glatte rullebånd og «klønete» innredning av handikaptoalett. I kjedemagasinet 4/2015 kan du lese om hvilke utfordringer en rullestolbruker møter på norske kjøpesentre.

Publisert

I tillegg finner du følgende:

Leder: Shopperen skal frem
«Man tenker kanskje at nye og moderne kjøpesentre med det nyeste av teknologiske løsninger er fullt ut tilpasset besøkende med funksjonshemninger, men slik er det dessverre ikke.»

Bransjenyheter:

  • Åtte negative på rad
  • Jubler for økt grensehandel
  • Citycon kjøper Sektor Gruppen
  • Nyheter fra www.kjedemagasinet.no

Revitaliserer Torgsenteret
I overgangen fra søvnig kystlandsby til moderne småby skal Torgsenteret på Brekstad revitaliseres, reposisjoneres og bli et spennende landemerke.

Slik er det på sentershopping i rullestol
Svingdører som går for fort, fastmonterte bankterminaler, skrå informasjonsskjermer, glatte rullebånd og «klønete» innredning av handikaptoalett. Dette er noen av utfordringene en rullestolbruker møter på norske kjøpesentre.

Fra pappeske til pappeske
På Strømmen Storsenter sorteres avfallet i 16 ulike avfallstyper – og en forsvinnende liten del av avfallet kan ikke gjenvinnes eller utnyttes på en eller annen måte.
 

Fagtema: Sikkerhet

Sikkerhet 1: Færre falske alarmer med RFID
Varesikring med RFID er nå på vei inn i norsk retail. Risikoen for falske alarmer reduseres kraftig og teknologien gir også flere andre fordeler for butikkene.

Sikkerhet 2: Rykker ut med hjertestarter
Vekterne på Strømmen Storsenter tar alltid med seg hjertestarteren når de rykker ut på hendelser hvor noen har falt om. Og hver eneste uke er HMS tema på internmøter.

Sikkerhet 3: Utstyrer medlemmer med trygghetsoblat
Medlemsbedriftene i Oslo Handelsstand Forening kan nå gjøre seg fortjent til en Trygg Handel-oblat. Den viser både kunder og kjeltringer at virksomheten tar sikkerheten på alvor.


Innspill: Fremtidens butikkopplevelse
«Beacons er i ferd med å komme inn i butikker både i Norge og utlandet. Beacons er små radiosendere som kommuniserer på kort avstand med smarttelefoner via wifi eller Bluetooth, og kan gi personlige tilbud til kunden basert på preferanser og lokasjon.»
Artikkel skrevet av Christian Kamhaug, rådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit Hill+Knowlton med fagansvar for sosial og digital kommunikasjon, og Simen Johannessen, seniorrådgiver og fagansvarlig for retail i Gambit Hill+Knowlton

Digitale trender: Uten en tråd
«Som med alle WiFi adaptere har også telefonen en unik ID, som WiFi-nettverket fanger opp, uavhengig av om brukeren logger seg på nettverket eller ikke.Ved å samle og systematisere denne informasjonen sammen med dato og tid kan man begynne å danne seg et godt inntrykk av det generelle besøksmønstret i butikken.»
Artikkel skrevet av Øyvind Andhøy, som har 25 års erfaring med digitale media, nettverk og retail. 

Retailtrender: Hjelp kundene med cross channel
Forbrukerne vil shoppe effektivt. Med teknologiske løsninger og gjennomtenkte cross channel-tiltak kan deres opplevelser i den fysiske detaljhandelen bli mer knirkefrie og målrettede.

Franchise: Franchise destillert - del 4
Hvem er Franchisegiver og franchisetaker? 
Franchisegiver og franchisetaker er de sentrale rollene i et franchisesamarbeid. Uten tydelige kunnskap om oppgaver, rettigheter og plikter for disse to rollene vil ikke franchisesamarbeidet ha muligheter til å lykkes.

Imas-index
Uke 19 – 23


Powered by Labrador CMS