Kjedemagasinet 5/2015
I sommer doblet Komplett kapasiteten i sitt automatiske lager i Sandefjord. 75 roboter håndterer nå 72.500 kasser med varer og lageret er et av det største i sitt slag i Norden
I Kjedemagasinet 5/2015 er temaet logistikk og lager, og du kan lese om følgende:
Årets finalister er klare
For femte år på rad skal Virke kåre vinneren av Handelsprisen. Vinneren offentliggjøres på handelskonferansen 23.september i år.
Har tatt bort parkeringsboten
Med kameraer som leser registreringsnummeret på bilene, har Onepark eliminert bort parkeringsbøter til kunder utenfor flere norske kjøpesentre.
Kjedeprofil: Platekompaniet
Har utviklet seg gjennom endringene Platekompaniet har møtt konkurransen fra internett og digitale tjenester tidligere enn hva butikker i andre bransjer har gjort. Nå deler gründer og daglig leder Rolf Presthus noen av sine erfaringer for at andre bransjer kan lære noe.
Lover mer faglig innhold
Programmet til Kjøpesenterkonferansen 2015 er så godt som klart og markedssjef Hilde Maren Schjager i NCSC lover etmer faglig program enn tidligere.
Mor og datter konkurrerer i samme by
Mor og datter Reidun og Cathrine Bolt driver hver sin Europris-butikk i Sandefjord. De beskriver det som en vennlig konkurranse, og hjelper hverandre når det trengs.
Bare om lag fem prosent av norsk lagervolum er outsourcet. I nabolandet Sverige er det tre ganger så mye og i resten av Europa opp mot 40 prosent. Bring Warehousing skjønner ikke hvorfor.
Doblet kapasiteten på automatisk lager
I sommer doblet Komplett kapasiteten i sitt automatiske lager i Sandefjord. 75 roboter håndterer nå 72.500 kasser med varer og lageret er et av det største i sitt slag i Norden.
Varner bygger nytt gigantlager
Varner-Gruppens nye lager ved Vänersborg i Sverige skal erstatte fem outsourcede lager og selskapets e-handelslager. Selv kaller selskapet det nye anlegget for verdens beste.
Digitale trender: Faste priser er dårlig butikk
«Tilgang på internett gjør det enkelt for kunder å sammenligne priser hos konkurrenten til butikken man er i. Butikkene må bli mer dynamiske også når det gjelder priser.» Det skriver Øyvind Andhøy i Databeat.Net AS
Retailtrender: Be the hub
«Community hubs i form av butikkonsepter som iscenesetter seg selv om ramme for sosialt samvær og kulturfellesskap er en stor detaljhandelstendens i en digital tidsalder, hvor fysiske butikker kan – og skal – differensiere seg fra e.butikkene på sanselighet og interaksjon.» Mai Thomsen i Retail Institute Scandinavia skriver om Toms-butikkens har oppnådd suksess gjennom sko, kaffe og den gode sak.
Franchise:Franchise destillert - del 5
Denne delen handler om nødvendig pilotdrift.
Imas-index
uke 24 – 35
Leverandøroversikt
Leder: Å gå foran
«Platekomaniet har på mange måter gått fremst i toget og vært en spydspiss med trusselen fra internett og digitalisering hengende over seg.»
Les lederartikkelen her
Negativt i snart ett år
Forbrukertillitsindeksen (CCI) er negativ for ellevte måned på rad, og er på minus 6,1 poeng i august, det nest laveste nivået i 2015.
Miljøpris til Sektor-ansatt
Teknisk sjef Calle Evenrud er kåret til årets BREEAM NOR-ildsjel.
Sertifiseres for samfunnsansvar
Som første bedrift i Norge har Ragn-Sells signert kontrakt med DNV GL for sertifisering etter en ny, anerkjent standard for samfunnsansvar.
På vei inn i retail
Årets finalister er klare
For femte år på rad skal Virke kåre vinneren av Handelsprisen. Vinneren offentliggjøres på handelskonferansen 23.september i år.
Har tatt bort parkeringsboten
Med kameraer som leser registreringsnummeret på bilene, har Onepark eliminert bort parkeringsbøter til kunder utenfor flere norske kjøpesentre.
Kjedeprofil: Platekompaniet
Har utviklet seg gjennom endringene Platekompaniet har møtt konkurransen fra internett og digitale tjenester tidligere enn hva butikker i andre bransjer har gjort. Nå deler gründer og daglig leder Rolf Presthus noen av sine erfaringer for at andre bransjer kan lære noe.
Lover mer faglig innhold
Programmet til Kjøpesenterkonferansen 2015 er så godt som klart og markedssjef Hilde Maren Schjager i NCSC lover etmer faglig program enn tidligere.
Mor og datter konkurrerer i samme by
Mor og datter Reidun og Cathrine Bolt driver hver sin Europris-butikk i Sandefjord. De beskriver det som en vennlig konkurranse, og hjelper hverandre når det trengs.
Fagtema: Logistikk og lager
Prøver å knekke outsourcingkodenBare om lag fem prosent av norsk lagervolum er outsourcet. I nabolandet Sverige er det tre ganger så mye og i resten av Europa opp mot 40 prosent. Bring Warehousing skjønner ikke hvorfor.
Doblet kapasiteten på automatisk lager
I sommer doblet Komplett kapasiteten i sitt automatiske lager i Sandefjord. 75 roboter håndterer nå 72.500 kasser med varer og lageret er et av det største i sitt slag i Norden.
Varner bygger nytt gigantlager
Varner-Gruppens nye lager ved Vänersborg i Sverige skal erstatte fem outsourcede lager og selskapets e-handelslager. Selv kaller selskapet det nye anlegget for verdens beste.
Digitale trender: Faste priser er dårlig butikk
«Tilgang på internett gjør det enkelt for kunder å sammenligne priser hos konkurrenten til butikken man er i. Butikkene må bli mer dynamiske også når det gjelder priser.» Det skriver Øyvind Andhøy i Databeat.Net AS
Retailtrender: Be the hub
«Community hubs i form av butikkonsepter som iscenesetter seg selv om ramme for sosialt samvær og kulturfellesskap er en stor detaljhandelstendens i en digital tidsalder, hvor fysiske butikker kan – og skal – differensiere seg fra e.butikkene på sanselighet og interaksjon.» Mai Thomsen i Retail Institute Scandinavia skriver om Toms-butikkens har oppnådd suksess gjennom sko, kaffe og den gode sak.
Franchise:Franchise destillert - del 5
Denne delen handler om nødvendig pilotdrift.
Imas-index
uke 24 – 35
Leverandøroversikt