Kjedemagasinet 7/2016

NYTT NUMMER: Buskerud Storsenter er i disse dager ferdig etter rehabilitering. Bygningen har isvannsanlegg med Co2 som kjølemedie, og er med dette Norges første kjøpesenter med tilnærmet klimanøytralt kjøleanlegg.

Publisert

Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 7/2016:

Lederartikkel:
Ledende på miljø

«I denne utgaven av Kjedemagasinet er miljø, grønn profil og renhold hovedtema. Vi konstaterer tilfreds at vi kan være stolte av miljørbeidet som foregår på norske kjøpesenter.»

TEMA: GRØNN PROFIL

Citycon i førersetet med miljøtiltak i kjøpesenter
Citycon har som ambisjon å ligge helt i front i sitt miljøarbeid. Store besparelser er allerede oppnådd, og jakten etter nye sparetiltak fortsetter. Buskerud Storsenter er første kjøpesenter i verden som erstatter freon med CO2 som kjølemedium.

Første kjøpesenter med klimanøytralt kjøleanlegg
Buskerud Storsenter er i disse dager ferdig etter rehabilitering. Bygningen har isvannsanlegg med Co2 som kjølemedie, og er med dette Norges første kjøpesenter med tilnærmet klimanøytralt kjøleanlegg. Samtidig gjenvinnes all varme fra fancoils og kjølemaskiner slik at behovet for å tilføre ekstra varme blir minimalt.

Senteret som grønn korridor i landskapet
Fornebu S er karakterisert som verdens mest miljøvennlige senter. Også taket er unikt i miljø sammenheng.

Engasjement for grønn handel
– Dette viser et engasjement for noe som er en viktig utfordring for Norge, sa Idar Kreutzer da han fikk overlevert «Veikart for grønn handel 2050».

Coop bygger byhager
Coop – som kaller seg Sveriges grønneste matkjede – blir nå enda grønnere. Når har de startet utviklingen av en storskala byhage over sin butikk ved Garnisonen i Stockholm. På taket blir det kjøkkenhage sammen med bikuber og solpanel utviklet av Bee Urban, spesialister på byhager og biologisk mangfold.

KJEDEPROFIL

– Vi er ikke vanlig franchise, men et partnerskap
Specsavers ser på seg selv som en del av helsevesenet og vil være mer enn bare kremmere. De fleste av de over 1.800 butikkene i kjeden drives i partnerskap mellom en optiker og en retailer Nøysomhet en dyd når Jula fortsetter å ekspandere Jula har for lengst passert det antall varehus som de hadde planlagt da de etablerte seg i Norge i 2008, og ekspansjonen vil fortsette. Og neste år gjør de comeback med nettbutikk etter noen års fravær.

Nøysomhet en dyd når Jula fortsetter å ekspandere
Jula har for lengst passert det antall varehus som de hadde planlagt da de etablerte seg i Norge i 2008, og ekspansjonen vil fortsette. Og neste år gjør de comeback med nettbutikk etter noen års fravær.

Drift
Har BREEAM, men jakter stadig etter forbedringer
På Kongssenteret gjennomføres stadig større og mindre tiltak for å spare energi og forbedre miljøet.

Avfallshåndtering
Tar ansvar gjennom Grønt Punkt Norge
- Ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt Norge, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen. Se etter merket, dette er en kvittering for at det er betalt vederlag for emballasjen, og er Europas mest brukte merke.

Renhold
Moderne dispensere sparer både papir og arbeidstid
Lukkede papirsystemer med matingsfunksjon gir best økonomi og trygghet for toaletter på kjøpesentre. Internet of Things kommer nå også inn på toalettene og gir renholderne store tidsbesparelser.

Senterdrift
Senterdrift Senter med stor S
Fornebu S er et shoppingsenter med stor S. Dette kan stå for både senter, salg og shopping, men senterleder Anja Løvåsen har mest lyst til å snakke om det hun kaller senterets sjel. Og miljøprofil, selvfølgelig.

Retailportrettet
– Må tørre å spørre om hjelp
– Det viktigste jeg har lært, er at man ikke klarer alt alene. Du må tørre å spørre om hjelp, sier Bjørn André Brøtmet, som på vårparten i år ble kåret til årets butikksjef for 2015.

Butikkdrift
Satser på kvalitet og detaljstyring
Et særpreget, lyst lokale, delikat og smart innredningsløsning, god vareeksponering, høy servicegrad og gode resultater, med en omsetningsøkning på 50 prosent og en driftsmargin på 14 prosent i 2015 var viktige grunner til at Aspeli gikk til topps i kåringen av årets beste butikk i tekstilbransjen.

Trender
Når robotene kommer…
Norsk handel står overfor en ny endringsfase, hvor det spås at handelen kommer til å endre seg mer innen 2030 enn noensinne. Er robotenes inntog i varehandelen en trussel - eller skaper det nye muligheter for effektivisering og muligheter for økt kundefokus?
Johanne Kjuus, fagsjef i Virke Handel, skriver om trender.

Retailtrender
Ansvarlige butikkonsepter slår an hos forbrukerne
Bæredyktige butikkonsepter som representerer mer miljøriktige og sosialt ansvarlige måter å praktisere detaljhandel på, øker i antall.
Cecilie Bahr i Retail Institute Scandinavia skriver om retailtrender

Kompetanse
Opplæring med egen tv-kanal
– Det settes store krav til kompetansen til våre ansatte, og det viktigste er at kundene får gode råd og god veiledning, sier fag- og kvalitetsdirektør Ellen Karine Ous.

Omnikanal
Forsker på effektene av digitaliseringen
Etter flere år med debatt om digitalisering i retail ser fem svenske forskere nå en utvikling hvor flere trekker seg tilbake for å finne ut hva digitalisering har å si for dem selv. Skillet mellom tradisjonell retail og pure players viskes ut.

Innovasjon
En innovativ retailer
Enklere Liv-gründeren fortsetter med stadige innovasjoner.

Franchise
Franchise er industrialisering
I Norge er vi flinke på nye konsepter, men svært få blir store og enda færre etableres internasjonalt. Forstår norske ledere hvilke muligheter franchisemetoden gir?
Børge Nilssen, styreleder Norsk Franchise, skriver om franchise.

Rask utrulling av Lindbakløsning hos City Gross
Bergendahls Food valgte Lindbak Retail Systems som sitt nye butikkdatasystem. Prosjektet ble gjennomført på ni måneder.

Imas-Index uke 39-43
Moderne salgsmetoder, garantert suksess?

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Powered by Labrador CMS