Kjedemagasinet 8/2016

NYTT NUMMER: På framtidsseminaret Retail 2026 diskuterte et knippe norske retail-topper hvordan utviklingen vil bli de neste ti årene. Se hva du kan lese om i årets siste nummer av Kjedemagasinet.

Publisert

Her er et innblikk i hva du kan lese mer om i Kjedemagasinet 8/2016:

LEDERARTIKKEL:
Norsk retail i 2026
«Endringer vil skje enda fortere enn før, så det er bare å holde seg fast og tilpasse seg så godt man kan.»

KJEDEPROFIL: ELKØP

Elkjøp vil bli kjede med stor k
Økt netthandel har presset marginene i elektronikkbransjen. Nå skal Elkjøp få handlernes marginer opp igjen gjennom nye kjedeavtaler, bedre betingelser og effekten av at kjeden nå er blitt ekte omnikanal. Vil fremstå ensartet i alle kanaler Tidlig i 2015 begynte Elkjøp arbeidet med å modernisere kjedeavtalen.

Nye Black Friday-høyder
Elkjøp omsatte for 949 millioner kroner under Black Friday i år, en oppgang fra 770 mill. året før.

KOMMUNIKASJON, MERKEVARESTRATEGI OG MARKEDSFØRING

– Få kjeden til å leve ut merkevaren
Gjennom langsiktig samarbeid mellom reklamebyrå og kjede kan man oppnå at kjeden blir en merkevare i seg selv.

Ble skolesekkspesialisten på kort tid
– Lojalitetskonseptet Ark- Venn er blitt en av de største i norsk retail, sier konseptutvikler Lasse Maugesten i Fjeldheim & Partners.

Best på barnebøker
Barnebøker er av de viktigste kategoriene for Ark. Men hvordan skulle de få kundene til å kjøpe bøkene hos dem?

Lett å glemme merkevaren
Kjøpesentrene går fra kundemagasin til sosiale medier. Da blir det litt for lett å dytte ut veldig mye informasjon uten å tenke på hvilket inntrykk den etterlater.

Standpunkt for regionen
Kjøpesenteret skal være innlandet største entusiast. Slik er CC Gjøvik blitt stort senter i en liten by.

– Også markedsfolk trenger styringssystemer
I en tid hvor markedskanalene endrer seg fort, ikke minst de digitale, øker behovet for styringssystemer også for markedsførere

– Markedsføring har aldri vært så komplekst som i dag
Gunnar Larsen har vært sjef for BrandMaster i 5,5 år, og kom fra ERPbransjen. Han viser til at regnskap, logistikk, HR og prosjektavdelinger har i en rekke år hatt styringsverktøy for utføre jobben sin.

– Får en mer helhetlig markedsføring
Norengros har totalt 900 ansatte. 250 av disse er selgere som jobber ut mot norske bedrifter. For å løfte kundebesøkene til noe mer enn kaffebesøk er det ønskelig å ta med seg noe markedsmateriell eller en presentasjon.

Hvordan identifisere dine beste kunder
I følge markedsføringslitteraturen skal du definere målgrupper før du utvikler, produserer og lanserer produktet ditt. Det er imidlertid begrenset litteratur på hvordan du skal identifisere din reelle målgruppe – de segmentene som faktisk kjøper produktet ditt.

SENTERDRIFT: AMFI ORKANGER

Flott regionsenter med fin miks av kjedebutikker og gründere
- Orkanger er et regionsted for 12 kommuner, og som regionsenter har Amfi Orkanger en fin beliggenhet, og vi har således fått den posisjonen vi ønsker. Blant våre 55 butikker har vi en fin miks av kjedebutikker og gründere, sier senterleder Eva Johansen.

Kåret til beste Coop Mega-butikk
Jørleiv Nyborg er butikksjef ved Coop Mega på Amfi Orkanger, og kan glede seg over at hans butikk flere ganger er blitt kåret til beste butikk blant de 80 i kjeden.

Fra Bølgen & Moi til Kafe Kaos
Stein Dyrseth sa farvel til Bølgen & Moi ved Henie Onstad-senteret, og satser nå i stedet å Kafe Kaos ved Orkanger Amfi. Det angrer han ikke på.

TRENDER

Slik blir norsk retail i 2026
På framtidsseminaret Retail 2026 diskuterte et knippe norske retail-topper hvordan utviklingen vil bli de neste ti årene.

– Voldsom teknologisk utvikling
Den andre paneldebatten tok for seg forventet utvikling for norsk varehandel, unntatt dagligvarer

It’s a crazy world
Ved utgangen av 2016 er det en gryende optimisme i norsk handel. Forbrukertilliten er stigende og det forventes både pris- og volumvekst i det nye året. Hvordan tar DU del i veksten? Nøkkelen er den digitale forbrukeren.
Johanne Kjuus, fagsjef i Virke Handel, skriver om trender.

KJEDEDRIFT

Verktøy for bedre intern informasjonsflyt
Chainformation mener at et effektivt verktøy for internkommunikasjon er nødvendig for at informasjon som distribueres i kjeden skal være nyttig, oppdatert og lett tilgjengelig for den enkelte medarbeider til enhver tid.

Riktige plakater kan fordoble salget
Rett utformede plakater fungerer som ”stille selgere” og hjelper personalet å øke salget.

AKTUELT

Glassverkssjef og retailer
Bjørn O. Waage er ikke bare fabrikksjef, men også retailer i egenskap av daglig leder for fabrikkutsalget og en motebutikk i nabobygget.

Milliardgevinst på salg av Autostore
Jakob Hatteland har solgt robotteknologiselskapet Autostore til private equity-fondet EQT.

Åpner miljøvennlig arkitektperle
I 2019 åpner Norges grønneste dagligvarebutikk i Hokksund. Miljøbutikken får både gress, blomstereng og bikuber på taket

Vitusapotek selger legemidler på nett
I oktober åpnet Helsemyndighetene for salg av reseptpliktige legemidler på internett.

NETTHANDEL
Lanserer en av Norges største nettbutikker
Med 400.000 varer er TOOLS.no sannsynligvis en av landets største nettbutikker.

RETAILTRENDER
Alternativ markedsføring og kommunikasjon med forbrukerne
Blogger og gamification er to vidt forskjellige, men gode eksempler på hvordan virksomheter kan bruke alternativ markedsføring for å nå ut til forbrukerne. Dette er fenomener som er kommet for å bli.
Cecilie Bahr i Retail Institute Scandinavia skriver om retailtrender

EUROSHOP
– Årets viktigste begivenhet
– EuroShop er årets viktigste begivenhet for mange norske bedrifter. Her møter man hele verden, sier Andreas Totzauer i Norsk-Tysk Handelskammer.

FRANCHISE
Er alle konsepter egnet for franchise?
Forutsetningen for en god franchise er at det blir lønnsomt for begge parter og at kjeden får en betydelig verdi den dagen kjeden skal selges. For å lykkes med franchise kreves grundige forberedelser men også at konseptet har riktige forutsetninger.
Jonas Ideström og Sven Hars i FranchiseArkitekt skriver om franchise

Imas-Index uke 39-43
Videreutvikling av senterdrift og butikkdrift

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Kjedemagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Kjedemagasinet

Powered by Labrador CMS