Retailmagasinet 1/2017

NYTT NUMMER: I Retailmagasinet 1/2017 kan du lese om hvordan belysning kan virke like effektivt som vareplassering. I tillegg finner du flere sider med parkerig som tema, og mye annet nyttig stoff om butikkinnredning, musikk, gulv, trender, med mer.

Publisert

Retailmagasinet 1/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Tempoet øker
«Ingen har noen garanti for overlevelse. Det tar kortere tid enn før i historien fra suksess og overskudd til nedgang og nedleggelse. Tilbakemeldingen fra alle hold er at tempoet i endringsprosessene bare øker.»

TRENDER

Slik endrer Millennials spillereglene
Millennials stiller nye krav til butikker, kundeklubber og markedsføring – men fortsatt er det få norske handelsaktører som har tilpasset seg fremtidens gullkunde.

Høyt digitalt forbruk, overser irrelevant informasjon
Millennials er verken den største eller den mest kjøpekraftige delen av befolkningen. De utgjør ca. 36 prosent av den voksne befolkningen og en lavere andel av kjøpekraften. Gruppen er imidlertid viktig fordi den definerer de viktigste endringene i samfunnet. Den forteller noe om hva vi har i vente, og vil i fremtiden selv utgjøre en gruppe med langt større kjøpekraft enn i dag.

Reisebrev fra ”NRFs Retails’ BIG Show”
Den digitale revolusjonen skjer ti ganger raskere enn den industrielle revolusjon, uttalte professor Nordström under Nordic Business Forum Sweden i januar i år. Samtidig skjer en forbrukerrevolusjon, der det stilles stadig høyere krav til kundeopplevelsen. I 2017 er det kun de tilpasningsdyktige som vil overleve.

5 tips for 2017
Så hva skal til da, for å overleve – og kanskje vinne i en verden fylt av nye digitale løsninger og disruptive forretningsmodeller der forbruker har stadig høyere forventinger til kundeopplevelsen?

AKTUELT

DNB og sparebankene i felles front
Et hundretall sparebanker går sammen med DNB om å satse på Vipps. Felles front for vinne mot utlandet, er budskapet fra DNBbossen.

Handelskonferansen i ny drakt
Årets høydepunkt for norsk handel går av stabelen 19. september, i nye lokaler på Scandic Fornebu. I år skal også årets butikksjef hedres, og Virke trenger din hjelp til å finne de beste kandidatene.

Kjøpesenterleverandør feirer 10 års jubileum
I januar 2007 ble firmaet Silmar AS etablert av Ingar Paul Taxt som leverandør av spesialprodukter til kjøpesentre og varehandel i Norge.

Minimesse vokser
– Vi er veldig godt fornøyd. Vi har nesten doblet påmeldingen siden i fjor, og har fått tid til å treffe mange av våre kunder – både store og mindre aktører, sier salgssjef og forretningsutvikler Svein Degenes Lauritsen i Lexit Group etter årets minimesse i Posthallen.

Forventer vekst på 4,5 prosent
Utviklingen i varehandelen er en god indikator for utviklingen i norsk økonomi. Sjeføkonom i Virke, Lars Haartveit, ser ingen tegn som skulle tilsi særlig sysselsettingsvekst innen varehandelen.

NHO satser på handel
Utvisking av gamle skillelinjer i næringslivet gjør at NHO ønsker seg medlemmer fra handel.

Nye verktøy for å kutte svinn
Coop Danmark investerer i nye verktøy for å kutte svinn i sine 1200 butikker.

BUTIKKINNREDNING

Butikkonseptet skal øke kundens kjøpelyst
Hestra har laget butikkinnredning i 117 år og utvider nå sin produksjonskapasitet. Innredningen skal få detaljene til å fungere sammen i en større helhet.

Vokser i stigende marked
– Vi vokser og opplever at markedet er stigende, men vi vil heller ikke vokse for fort, sier daglig leder Roald Selstad i New Shop, som leverer nøkkelferdige butikker til kjeder over hele landet.

MUSIKK

Musikk påvirker kjøpssituasjonen
Bevisstheten om musikk har økt i norsk retail. LiveQube streamer musikk ut til butikker etter profiler som er skreddersydd for hver kjede.

BELYSNING

Kvalitet lønner seg
Lightmakers leverer moderne belysning til flere kjeder, og det er LED med styringssystemer som er i vinden.

Nytt lystema for REMA
Lightmakers AS har lyssatt frukt & grønt-avdelingene i 400 REMA 1000-butikker over hele landet for mer enn 20 millioner kroner.

Selgende lys i butikker
Light House Company legger forbrukeratferd og menneskets urinstinkt til grunn når de prosjekterer belysning for butikker. Lys påvirker salget.

SENTERDRIFT: Farmandstredet

– Tett og godt samarbeid med sentrum
– Med vår beliggenhet like ved jernbanen og busstasjonen, er vi et knutepunkt i Tønsberg. Men vi har også et tett og godt samarbeid med butikkene i sentrum, sier senterleder Stig Eriksen i Farmandstredet.

Fredrik & Louisa:– Har fulgt med i tiden

Vic: – Godt samarbeid med senterledelsen

PARKERING

Mer kundevennlig parkeringsløsning gir økt trafikk
ONEPARK har utviklet en parkeringsløsning hvor det er slutt på å straffe kunder med bøter. Mer fornøyde besøkende på kjøpesentrene blir lenger og bruker mer penger.

– Ny parkeringsløsning forklarer hele veksten
Tidligere hadde kjøpesenteret Glasshuset i Bodø ordinær parkering med vanlige parkeringsvakter som kontrollerte og ga bøter. Johan Jørgen Koch i Torggarasjen AS beskriver praksisen som en nokså aggressiv linje.

– Rivende teknologisk utvikling
Det skjer en rask teknologisk utvikling på parkering. Nytt er det at flere eiere av parkeringsanlegg velger å gi avkall på inntekter fra parkeringen for å få flere og mer fornøyde kunder til butikkene.

Herdeplastmembran på parkeringsgulvet
Torgkvartalet i Stjørdal legger nå en herdeplastmembran i parkeringshuset etter tøff bruk i over 25 år. Valget falt på polyurea, som skal gi et eksepsjonelt slitesterkt og elastisk dekke.

RETAILTRENDER

Experience – hvordan lede forbrukerne optimalt rundt i butikken
Det er og blir utfordrende å skape flow i butikken slik at kundene blir ledet rundt i alle avkroker av butikken og får eksponert dem for flest mulig varer. Har man suksess med å koordinere kundens reise, kan man også påvirke om det fylles mer i handlevogna og dermed legges flere penger i kassa. Vi deler her noen tips til hvordan man leder forbrukerne rundt i butikken på en optimal måte.

Nye retailtrender (sett fra Sverige)
Handelstrender.se har satt opp en liste over retailtrender i Sverige på terskelen til 2017: nye markedsplasser, geobaserte aktiviteter og teknikkbaserte salgskanaler.

Fremtidens butikk er unik og teknologisk
Gjør butikkens uttrykk unik og autentisk. Utnytt ny teknologi. Skap oplevelser.

GULV

Tremønster med kaffenavn
”Kaffe er vår passion” er mottoet til Espresso House. Det merkes også på gulvet som har mønster og farger som er spesiallaget for kjeden.

Lover slitesterke gulv
EpoxyGrossisten opplever oppsving for flytende, sømløse gulv.

Prosjektgulv med nyhet for veggene
Familiebedriften ProsjektGulv utenfor Stokke i Vestfold har vært i markedet siden 1993 og leverer gulv av alle typer til retail, kontorer og kaféer over hele landet. Men likevel er deres mest spennende nyhet noe som skal på veggene...

E-HANDEL

Robotstyrt supermarked
Amazon er alene en avantgarde i varehandelen. Selskapet dytter ut revolusjonerende nyskapninger med korte mellomrom. Nå sist melder medier om robotstyrte supermarked som trenger bare tre ansatte. Resten tar roboter seg av.

‘Bare gå uten å betale’
Morgendagens butikk er her: ‘Bare gå uten å betale’ – eller som det heter i konseptbeskrivelsen: ‘Just Walk Out Shopping’.

TEKNOLOGI

Bergans sparer tid og penger med RFID
Med RFID-brikker gjør Bergans konseptbutikk i Oslo unna varetellingen på en brøkdel av den tiden det tar å telle manuelt. Innsparingen med tellingen alene er større enn RFID-kostnadene.

Imas-Index uke 48 2016 - 5 2017
Noe mer labert besøk

Kjøpesenter/varehus
Nyheter fra kjøpesentre i Norge

Nytt om navn
Nytt om folk i retailbransjen

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Powered by Labrador CMS