Retailmagasinet 1/2020 er ute nå

Kravene til butikksjefer og -ansatte skjerpes, samtidig som kundene blir mer kravstore. Thomas Ingebrigtsen i fluxLoop anbefaler at kjedeledere bør prøve seg som butikksjef i én måned.

Publisert

Etter noen år i sitt eget selskap Conversion begynte Thomas Ingebrigtsen i oktober i fluxLoop. Der vil han fortsette å dele sin retailkompetanse. Han har klare meninger om hva norske kjeder bør prioritere, og disse kan du lese om i nyeste Retailmagasinet. I tillegg finner du dette:

LEDER:

Skattemyndighetene somler…
…og de lovlydige taper. Det er gått over et år siden siste frist for å ha anskaffet seg kassaapparat etter den nye kassaloven.

KUNDESTRØM

Bommet på kundestrømmen, snudde rulletrappa etter bare et halvt år
Bare seks måneder etter ombygging i 2017 tok Torgkvartalet i Stjørdal konsekvensen av at de hadde bommet på kundestrømmen. De snudde rulletrappa, og nå er alle fornøyd. Også leietakerne.

NETTVERK

Med mobilt nettverk har vi full kontroll
Hava Retail – som eier Fredrik & Louisa – kjøpte i november 14 Vita Exclusive-butikker og fikk det travelt med å få opp nettverk. De valgte mobilt nett fra Nettec, og det ble så vellykket at kjeden har besluttet å gå over til mobilt nett også for sine 38 øvrige butikker.

Lanserer mobilt nett for retail
Butikker må ikke nødvendigvis over på fiber når kobbernettet fases ut. Mobilt nett kan fungere utmerket. Nettec leverer en løsning som er skreddersydd for retail.

BETALINGSLØSNINGER

Satser på nærhet til kunden og lav pris
Flere kjeder sliter med eldre IT-systemer som ikke henger sammen. For å klare seg framover må kjeder ha innsikt om kundene og systemer som er tilpasset endringene som skjer.

KASSESYSTEMER

Fortsatt en god del ikke-godkjente kassasystemer i bruk
Manglende sanksjoner etter innføringen av ny kassalov har resultert i at en del virksomheter fortsatt skyver på investering i nye kassasystemer. Norsk Butikkdata tilbyr både enkle og komplekse butikkdatasystemer til retail.

Fire trender for butikkdatasystemer
Skybaserte løsninger, mer integrasjon, mindre kontanter og nye men dyre betalingsløsninger.

– Skatteetaten må intensivere kontroller og informere om konsekvensene
Så mange som 30% av alle virksomheter kan fortsatt ha kassaapparater som ikke oppfyller lovens krav, og svart omsetning reduseres derfor ikke så fort som ønskelig. De lovlydige aktørene rammes.

BUTIKKONSEPT

Hever lista for telebutikker kraftig
ice er utfordreren blant mobiloperatørene og mener alvor når de åpner egne fysiske butikker. De tør å investere for å gi kundene opplevelser og gjøre dem mer lojale.

VARESIKRING

RFID fungerer også som varesikring
I utgangspunktet er RFID et verktøy for lagerstyring, men kan også gi varesikring som en hyggelig tilleggsfunksjon.

SIKKERHET

Smartere sikkerhet får ned kostnadene
Press på marginene i retail tvinger fram smartere sikkerhetsløsninger. Å kutte i vekterkostnadene har vist seg mulig, og i økende grad tas moderne teknologi i bruk. Men at butikkansatte følger med er fortsatt viktigste suksessfaktor.

Halverte vekterkostnadene med områdekontroll
Grønland Bazar halverte vekterkostnadene.

KUNDESERVICE

Mestergull scorer på faglig tyngde
Mestergull ble ranket helt på topp i Real Index 2019 som utarbeides av Pegasus. På alle måleparameterne scoret gullsmedkjeden over kundens forventning.

NY KJEDE

ULLA POPKEN kommer til Norge
I mars åpner motekjeden Ulla Popken sin første butikk i Norge, på Ski Storsenter. Og flere skal det bli. At kjeden retter seg mot et tydelig segment, nemlig plus ize, mener de øker sjansen for å lykkes.

RETAIL’S BIG SHOW

Rapport fra Retail’s Big Show 2020
Verdens største retailkonferanse gikk av stabelen 12.-14. januar. Med nærmere 40.000 besøkende, 800 utstillere fra nesten 100 land blir dette en enormt stor konferanse og Expo for oss som kommer fra Norge.

BUTIKKSELGEREN

Kunsten er å oppnå dialog med potensielle kunder Kjedeledere bør
Kravene til butikksjefer og -ansatte skjerpes, samtidig som kundene blir mer kravstore. Thomas Ingebrigtsen i fluxLoop anbefaler at kjedeledere bør prøve seg som butikksjef i én måned. Hvor viktig er selgeren for butikken? Det er mange faktorer som er avgjørende for en butikks suksess. Alt fra lokalisering til produkter, produktpresentasjon og marketing. Fremover viser trendene at det vil bli færre kunder i butikken og at butikken mer blir et showroom for produkter og tjenester.

KJEDE

Elkjøp Nordic vokser og utvikler nye tjenester
Elkjøp er i fin utvikling, hjulpet av kundeklubb og nye tjenester. Nå utvikler de også sin outletfunksjon.

BELYSNING

H&Ms gedigne lysekrone vant pris
Da Lyskultur delte ut Norsk Lyspris 2019 i flere kategorier, vant lysekronen i H&Ms flaggskipbutikk på Karl Johan diplom i kategorien ”spesialdesignet produkt til prosjekt”.

MESSE

World-messene – en fest som skaper forretninger
For ti år siden felte mange dødsdommen for messer. Netthandel skulle overta. I dag er det slutt på de spådommene, for messene lever.

SENTERUTVIKLING

Bedre sentre med helse og velvære
Kjøpesentre kan bli lokale sentre i videre forstand ved å supplere butikker med helse og velvære samt offentlige kontorer. Og bli opplevelsessentre ved å satse mer målrettet på kulturopplevelser.

DISTRIBUSJON
Er hjemlevering mer klimavennlig enn handel i butikk?
Netthandel har potensial for å senke klimaavtrykket fra transport, men det er for tidlig å si om færre reiser til butikken veier opp for den økte godstransporten.

RETAILTRENDER

Refresh Retail: De bekymrede digitalistene
Kundenes krav og forventninger til detaljhandelen endrer seg. Den nye generasjon shoppere søker i stigende grad samme tilfredsstillelse som de er vant til å få gjennom sitt online digitale liv via smarttelefonen.

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Nytt om navn
Nyheter om folk i bransjen

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet