Retailmagasinet 3/2020 er ute nå

Vipps tar nå steget inn i fysisk retail. Betalinger er i ferd med å bli et viktigere element i den totale kjøpsopplevelsen.

Publisert Sist oppdatert

mVipps er meget godt kjent blant nordmenn – hele 3,8 millioner brukere har lastet ned appen. Hittil har appen mest blitt brukt til vennebetalinger og betalinger til lag og organisasjoner, men Vipps har i flere år hatt ambisjoner om å få en solid posisjon også i handelen.

I Retailmagasinet 3/2020 kan du lese mer om hvordan Vipps skal bli tilgjengelig også i fysiske butikker. I tillegg finner du dette:

Leder: Bedre verktøy
«Det dreier seg ikke lenger bare om å få varene fra sentrallageret og ut i butikkene. Netthandel har kommet for fullt, og varene kan like gjerne sendes til kunden fra butikk som fra sentrallager.»

Stormberg med full kontroll på vareflyten, har kapasitet til vekst
Stormberg besluttet for noen år siden å satse på egne butikker og netthandel, og er i dag glade for det. Turtøyprodusenten har god kontroll på vareflyten og har lagerkapasitet til vekst.

Instabox til Norge, sikter på to millioner kunder
Det svenske oppstartsselskapet Instabox – som tilbyr pakkelevering til smarte oppbevaringsskap – åpner nå i Norge.

Må vite hvor varene er – og kunne endre parameterne i logistikken
Retail endrer seg, også logistikken. Nye former for lagerstyring og levering ut til sluttkunde fordrer at kjeden har IT-verktøy som gir presisjon og fleksibilitet. Fremtiden krever varereiser som er sømløse, sporbare og skalerbare - i sanntid.

Maskinlæring gir bedre prediksjon og kontroll på varene
Kongstanken til Driw er at brukere av Trace skal ha kontroll på hvor varene befinner seg.

– Fått bedre kontroll
Med implementering av en moderne WMS-løsning har Farveringen fått bedre kontroll på vareflyten og lagt grunnlag for vekst.

Optimering av forsyningskjeden gir gevinster både på lager og bemanning
Med god styring av forsyningskjeden kan retailere ikke bare oppnå reduksjon i lagernivåene, men også mer effektiv bemanningsplanlegging og optimering av planogrammene.

Rir på hjemleveringsbølgen – med smale leveringsvinduer og tunge sendinger
Hjemlevering er i vekst. Selvvalgte leveringsvinduer og høyere vektbegrensninger gir en større fleksibilitet for kundene, men pris spiller også inn.

TINE og IKEA har best omdømme
TINE og IKEA er bedriftene som er best likt i Norge. Fretex oppfattes som best på samfunnsansvar og klima, mens Vy faller mest i omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2020 fra Apeland.

Nå kommer endelig mobilbetaling i butikker
Vipps tar nå steget inn i fysisk retail. Betalinger er i ferd med å bli et viktigere element i den totale kjøpsopplevelsen.

Kjeder tilbyr betaling med Vipps i kassa
Med Vipps i kassa betaler kunden enkelt ved å oppgi telefonnummer og godta forespørselen i Vipps.

Betalingslenker kan hjelpe forhandlere i gang med digital handel
De siste ukene har mange forhandlere måtte endre fokus fra fysisk til digital handel. Når overgangen skjer raskt, kan det være vanskelig å stole på de «nye» salgskanalene. Norden-sjefen i betalingsselskapet Adyen har ett tips til disse forhandlerne: Bruk betalingslenker.

Satser på hjemlevering og tolldeklarasjon
Descartes øker sin satsing i Norge, særlig på løsningen som støtter hjemlevering av varer.

Fargerik innredning: Kundeopplevelse fra A til Å
Kozmos sparte ikke på innredningen da de bygget ny butikk på Sandvika Storsenter.

– Må ha to kanaler
Som selvstendig butikk er det ekstra viktig for Brobrobrille ha både fysisk butikk og nettbutikk. Nettbutikken har betydning også for lokalmarkedet. Men for tiden er det å få butikken til å overleve viruspandemien det dreier seg om.

Biltema Café:
Saftige hamburgere til hyggelig pris trekker kunder
For halvannet år siden åpnet Biltemas nye varehus i Stjørdal sine dører. Selv om bildeler, byggevarer og annet praktisk utstyr står i fokus, satser de også stort på et rimelig mattilbud til sine kunder. I fjor gikk det unna med over 25.500 hamburgere i Stjørdal, og 300.000 totalt i hele Norge.

Kundesenteret på hjemmekontor
I tider med store forandringer i hverdagen må vi tenke nytt. Det er da vi mennesker må ta frem våre kreative evner og tenke annerledes, finne nye løsninger.

Concierge på Aker Brygge Shopping
– Arnfinn hjelper oss med alt mulig og bidrar med masse godt humør!

Retailtrender:
Kjenner du Baby Boomer-generasjonen?

De stiller store krav til alt fra betjeningen, til den totale kundeopplevelsen i butikken og til etikk og moral. De er raske til å boikotte aktører som tråkker utenfor. Samtidig søker de kvalitet i både produkter og opplevelser, og det er derfor gode, gamle servicedyder er spesielt viktige for Baby Boomers.

Moodings til Norge
Nordmenn setter pris på danske kvalitetsmøbler. Nå etablerer nettbutikken Moodings seg her til lands.

Viruset gir Europris vekst
Mens viruset har slått negativt ut for de fleste i retail, har det gitt Europris økt omsetning. I løpet av året beslutter de om de vil kjøpe opp de resterende 80% av den svenske lavpriskjeden ÖoB. Og effekten av det nye sentrallageret er begynt å komme.

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailnavn
Nyheter om folk i bransjen

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement


Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet