Retailmagasinet 5/2017

NYTT NUMMER: I motsetning til tradisjonell plakatering er digital signage mer effektivt ved at man raskt og målrettet kan oppdatere budskapet på skjermene fra ett sted. Temaet i Retailmagasinet 5/2017 er skjermløsninger.

Publisert

Retailmagasinet 5/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Fra mage til hode
– Vi vil at retailere skal flytte beslutningene fra mage til hode, sier et av våre intervjuobjekter i denne utgaven. Det er utvilsomt et godt råd.

KJEDEPROFIL

Kitch’n: Fra miniaktør til markedsleder på ti år
Kitch’n har vokst i rekordfart gjennom å satse kun på merkevarer, kostnadsfokus, sentralstyring, vellykket markedsføring, franchise og ikke å ha egen logistikk.

DISTRIBUSJON

Leverer helt hjem – også i helgene
Postkassen er ikke lenger kun forbeholdt aviser og magasiner, men i stadig større grad også småpakker. Rask levering på døra til forbrukeren styrker netthandelen.

E-HANDEL

Kompletts markedsplass vokser
Antall partnere øker stadig etter at Komplett i juli åpnet opp sin markedsplass for partnere. Før jul skal 100 partnere være på plass. Neste år åpner tilsvarende Marketplace i Sverige, så Komplett tar steg i retning å bli Nordens foretrukne markedsplass.

SENTERDRIFT

Senter midt mellom to byer – med egen fotballhall i andre etasje
– Beliggenheten og tilgjengeligheten er våre største suksesskriterier. En viktig del av vår strategi er å være et familiesenter og et senter for storhandel, sier senterleder Anne Vik i Østfoldhallene, midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg. I tillegg har hun egen fotballhall i andre etasje.

MYSTERY SHOPPING

Bedre kundeopplevelse og styrket internkultur med Mystery Shopper
Sandvika Storsenter er fornøyd med resultatene av Mystery Shopper. Kundeservicen har økt, butikkene framsnakker hverandre og internkulturen er styrket. I tillegg er den tilhørende coachingen populær hos butikkene.

– Hovedårsaken til vår gode vekst
– Vi er superfornøyd med mystery shopper og den tilhørende coachingen fra Markedsinfo, sier Stig- Magne Pedersen som er store manager for Bolia på Sandvika Storsenter.

Norsk retail må jobbe faktabasert
– Retail er i rask endring, og da er det viktig at beslutninger flyttes fra mage til hode, sier Per Skinmo i Ukjent Kunde AS som leverer mystery shopping til kjeder og kjøpesentre.

SKILTER

Imagon: Satser på kvalitet og vinner markedsandel
Imagon har på sju år etablert seg som en av de ledende leverandørene av skilt til det norske markedet.

Får oppmerksomhet, engasjement og effekt
Bedre teknologi og god dokumentasjon av effekten får flere kjeder til å ta i bruk digital signage.

LEVERANDØRPROFIL

Produkter for tilgjengelighet, sikkerhet og trivsel på kjøpesenter
Silmar leverer utstyr til en betydelig del av norske og svenske kjøpesentre. Formålet er bedre tilgjengelighet, økt komfort og høyere sikkerhet for de handlende på kjøpesentrene.

MILJØ

Etterlyser større miljøbevissthet innen faghandel
På tross av stadig økende bruk av sertifiseringer og miljømerker, er det ifølge den Miljøfyrtårn-sertifiserte Princess-kjeden fremdeles relativt lav miljøbevissthet i bransjen – og blant forbrukere.

MERKEVARE

Født i Skandinavia, prodotto in Italia
Det tar tid, tro og tålmodighet å skape en merkevare. To som har lykkes nettopp på grunn av disse talentene er paret bak Nude of Scandinavia.

FRANCHISE

Manglende kunnskap om franchise?
Har konsernsjefer, ledere og ikke minst potensielle franchisetakere nok kunnskap om franchisemuligheten?

KUNDESERVICE

Slik rigger du butikken for digital konkurranse
Nettbutikkene popper opp som paddehatter, med lavere priser enn deg. Større utvalg og flere merkevarer. Kundeapp’er og tusenvis av følgere på Snapchat. Kan du like gjerne bare legge ned butikken?

RETAILTRENDER

You had me at hello
– Å vinne, vokse og vedlikeholde kundelojalitet i en verden av personalisering og sosialteknologi

JUS

Produktetterlikninger – hva gjør du?
Uavhengig av bransje, er det mange virksomheter som vegrer seg for å ta rettslige skritt overfor konkurrenter som ikke følger spillereglene. Antakelig er det også mange virksomheter som ikke er klar over at det finnes et svært godt og mindre kostnadskrevende alternativ til domstolsbehandling, i form av en klage til Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU).

AKTUELT

Elkjøp tenker nytt – satser i Fredrikstad sentrum

Lokket kundene med skattejakt

Frykter at sentrumshandelen rammes

Hvem av disse blir Årets butikksjef?

FASTE SIDER

Nytt om navn
Nytt om folk i retailbransjen

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

 

Powered by Labrador CMS