Retailmagasinet 6/2017

NYTT NUMMER: Senterdrift på Gulskogen, FDV og renhold med multimaskin, avfallshåndtering, retailtrender, butikkdata og kassasystemer. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 6/2017.

Publisert

Retailmagasinet 6/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:

Leder: Fest setebeltet, gi gass
Hovedbudskapet på alle retailkonferansene er det samme: Vi er inne i en omstilling som bare vil akselerere. Omstillingen vil gå ti ganger raskere enn den industrielle revolusjon, sier Virke-sjefen.

SENTERDRIFT: GULSKOGEN

Gulskogen vil bli værende på toppen
Gulskogen Senter har de senere årene vunnet flere priser og blitt kåret både til årets kjøpesenter i Norge (2013) og Nordens beste kjøpesenter (2014), men målet er å utvikle senteret videre. – Vi ønsker å bli værende på toppen, sier senterleder Elisabeth Lohk.

Soho baker sunt
– Her har vi økologisk mat og kaffe – ja, alt som er sunt. Og vi baker mye selv, sier assisterende daglig leder Monika Somoilovaite bak disken på Soho, en populær nykommer i Gulskogen Shoppingcenter.

– En perfekt gavebutikk
– Det er mange som vil prøve noe nytt, og dette er derfor en perfekt gavebutikk, sier Anders Amundsen, eier og daglig leder i Gulating ølutsalg.

RETAILTRENDER

Tilpass budskapet til riktig forbrukertype og kom dere på nett
Oslo Handelsstands Forening har analysert retailtrender og typer av forbrukere. Retailere har ikke tilpasset budskapet sine optimalt, og det haster med å komme seg på nett.

Fremtidig bypolitikk viktig for handelen
Mange ønsker at bysentra skal være attraktive sosiale møteplasser og at det handles der. Fredriksen påpeker at forholdene i så fall må legges til rette. Eksempelvis i form av oppbevaringsbokser hvor varene kan plasseres mens man er på et kulturarrangement.

Butikkopplevelse – å skape en rutsjebane av følelser i den fysiske butikken
Den fysiske butikken spiller fortsatt en stor rolle i retail, til tross for at det ikke alltid er der forbrukerne foretar sine innkjøp. I dag handler det i hovedsak om å designe butikken rundt kunden både offline og online. Men hvordan designer man en opplevelse med kunden i sentrum? Og hvor mye er for mye!?

FDV

Fordeler ved energioppgradering av kjøpesentre
Det forskningsstyrte EU-prosjektet CommONEnergy for kjøpesentre ble avsluttet i september etter fire års drift. Resultatene har gjort det mulig å installere og teste nye teknologier for å bedre komfort, redusere energiforbruk og kostnader i fire demoprosjekter i Europa.

FDV OG RENHOLD

Buster gjør rent
Multimaskinen Buster, som både feier, suger, måker snø og rydder ugress, er blitt populær – både hos ansatte og unge kunder ved Amfi Raufoss. – Vi har fått et mye renere uteareal og er strålende fornøyde, sier driftsleder Frode Christiansen om investeringen til nærmere 600.000 kroner.

HANDELSKONFERANSEN

Ny teknologi i fokus på Handelskonferansen
Handelskonferansen belyste de store utfordringene som norsk retail står overfor. Vi trues av utenlandske nettaktører, og 40.000 jobber kan gå tapt. Løsningen ligger i å omstille kraftig og ta i bruk ny teknologi.

KONJUNKTURER

Har passert bunnen, forventer vekst
Sjeføkonom Lars E. Haartveit i Virke tror at norsk økonomi er på vei opp etter en litt svak periode. Til neste år forventes norsk detaljhandel å vokse med fire prosent, mens den i år vil ende på 3,5 prosent. Men det er store forskjeller mellom bransjene.

PRODUKTUTVIKLING

Elkjøp tar sjansen på små gründere
Elkjøp har valgt å satse på en gruppe unge oppfinnere i alderen åtte til elleve år, som sammen med Kidzdesignlab har laget en kjøkkenserie for barn.

AVFALLSHÅNDTERING

Gjør så godt vi kan
– Avfall er stort sett alltid tema på våre månedlige møter, og vi har utarbeidet en egen brosjyre om kildesortering. Vi gjør så godt vi kan, og har bøtelegging som virkemiddel for dem som ikke følger reglene, sier Ole Herredsvela ved Strømmen Storsenter.

Farlig avfall på kjøpesenter: - Må lære opp leietakerne
– Mitt inntrykk er at kjøpesentrene er blitt flinkere til å behandle farlig avfall, men de trenger fortsatt kompetanseheving. De må også lære opp leietakerne, noe vi kan hjelpe til med, sier Renate Heder i Norsk Gjenvinning.

KASSASYSTEMER

Bestill nytt kassaapparat nå, men unngå fallgruvene
Kassaloven er allerede trådt kraft, og om et drøyt år er overgangsperioden over. Loven gjelder i hovedsak alle brukere av kasseapparat. Kunder bør bestille nå hvis de skal være sikre på å ha gyldige kassaapparater på plass i tide.

Fikk i pose og sekk med nytt kassaapparat
Optikerselskapet Gundersen & Løken holder til på C. J. Hambros Plass i Oslo og har 11 optikere ansatt.

Mange venter til siste liten: På tide å bytte kassasystem
– Det gikk litt som vi forventet: Mange venter til siste liten med å bytte kassasystemer, sier Dan Wright i Konsulent, Data og Restaurant (KDR). Selv er han positiv til de nye forskriftene som trer i kraft fra 1. januar 2019.

NETTHANDEL

Komplett lanserer nettbutikk i Finland
Komplett tar ytterligere grep om det nordiske markedet, og har klare ambisjoner om å utvikle posisjonen som Nordens ledende netthandelsaktør.

OMBYGGING

GlasMagasinet i ny drakt
GlasMagasinet Stortorvet gjenåpnet i september etter en renovering for den nette sum av 100 millioner kroner, til et livsstilshus for den nye tid.

BOKOMTALER

Retail design suksessfaktor
Egentlig er det en lærebok for studenter innen retail design, salg og markedsføring, men er også den gode boken for internopplæring og etterutdanning av medarbeidere i retail.

Retail Innovations 12
For 12. år på rad samler Retail Innovations det beste av innovativ retail fra hele verden, sammenstilt med innsiktsfulle kommentarer fra Ebeltoft Groups internasjonale retaileksperter.

MARKEDSFØRING

Geografiske markedsområder – teori og praksis
Ved hjelp av ulike data og metoder kan et kjøpesenter avdekke sine markedsandeler i ulike nabolag, optimalisere sin geografiske markedsføringsinnsats – og estimere en fremtidig omsetning ved eventuelle senterutvidelser eller en endret konkurransesituasjon.

FRANCHISE

Dialogmøte om franchise: – Et redskap for å levere et godt produkt
– Franchise er først og fremst et nyttig redskap for å levere et godt produkt, sa Rema 1000-gründer Odd Reitan, like etter at han hadde mottatt Norsk Franchises hederspris.

– Viktig å være uenig
– Franchise er samarbeid. Men det er også viktig å diskutere – viktig å være uenige, sa Jacob Schram under dialogmøtet. Han er øverste leder for Circle K i Europa.

– Den nye kassaloven er etterlengtet
OfficeLink vokser fort og bruker betydelige ressurser på å tilpasse sine kassasystemer til det nye lovverket. De er ikke redde for ny teknologi eller nye utenlandske konkurrenter.

Hjelper kjeder til å få mer ut av butikksjefer og selgere
Din Utvikling Consulting satser på retail og tilknytter seg flere konsulenter. De mener at norske kjeder har mye å hente på å få mer ut av sine butikksjefer og selgere.

– Konseptet sitter som et skudd
Både utleier og aktørene på Mathallen driver med tilfredsstillende lønnsomhet, og utviklingen har vært god gjennom prøveperioden på tre år og deretter to normale.

Parkettfabrikken blir handelshus
Butikker med Rema 1000 i spissen inntar nå den tidligere parkettfabrikken midt i Brumunddal. Parketten blir navnet på handelshuset.

Hva er en bærekraftig forretningsmodell?
«Alle» snakker om forretningsmodeller for tiden, og «alle» snakker om bærekraft. Men hva er en bærekraftig forretningsmodell?

FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Norge rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele landet

Verden rundt
Flere sider med bransjenyheter fra hele verden

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet

Powered by Labrador CMS