Retailmagasinet 6/2020 er ute nå
Dette kan du lese om i Retailmagasinet 6/2020:
Butikk + kundemøte = CX
LEDER: «I denne utgaven ser vi nærmere på betydningen av butikkinnredningen og kundemøtet. De har til felles at de er blitt viktigere faktorer i endringen retail gjennomgår med økende netthandel og behovet for at omnikanal fungerer sømløst.»
Toårsplan gjennomført på to måneder:Rask omstilling i Polarn O. Pyret – netthandel vektes opp
Polarn O. Pyret har vært gjennom rekonstruksjon og har halvert antall butikker i Norge. Men samtidig øker de satsingen på netthandel og går inn i nye land. Kjeden er åpen for samarbeid med nettgigantene.
Ny senterleder vil gjøre Stovner Senter til en destinasjon
Irfan Akram er ansatt som ny senterleder på Stovner Senter. – Sammen med naboer, kunder og leietakere skal vi utvikle et godt og spennende senter, og forhåpentligvis blir det noen overraskelser også, sier Akram.
Kuben på Hønefoss:Senter og sentrum hånd i hånd
Et tett og godt samarbeid mellom Kuben senter og sentrumsbutikkene har gjort Hønefoss til en mer komplett og attraktiv handelsby og bidratt til å redusere handelslekkasjen til Sandvika og Oslo.
Direkte, kontinuerlig kundefeedback til hver butikk
Plantasjen jobber med kundemøtet hver dag. Kontinuerlige tilbakemeldinger fra kunder direkte til hver butikk har gitt resultater.
Åpner for veiskilt med navn til kjøpesentre
Statens vegvesen/ Vegdirektoratet, har i år godkjent et vegvisningssymbol for kjøpesenter. Symbolet kan brukes sammen med navn på kjøpesenteret.
Butikkansatte ønsker mer trening, måling og tilbakemeldinger
Skal man bli god på noe, må man trene. Det gjelder også butikkansatte. De setter pris på tilbakemeldinger og hjelp til å bli bedre.
– Med daglig trening har vi jobbet oss oppover
KappAhl har med daglig trening og bruk av verktøy løftet kundemøtet, noe som har gitt mersalg for butikken på Buskerud Storsenter.
Loomis lanserer betalingsløsning – sikter på 3 milliarder kroner
Loomis lanserer «Loomis Pay», en komplett betalingsløsning for kontanter, kort og andre digitale betalinger. Til Norge kommer løsningen i andre kvartal neste år.
– God innredning inspirerer kundene til å kjøpe
De fysiske butikkene må bli mer attraktive hvis man skal henge med. Det gjelder å være med når toget går.
Delvis ubemannede butikker testes ut
Tre delvis selvbetjente butikker testes nå ut, og den fjerde kommer til i neste uke. Ny teknologi gjør det mulig å holde butikkene åpne uten bemanning hele døgnet.
Helhetlig samarbeid om innredningskonsepter øker
Kjedene endrer og utvikler butikkinnredning oftere enn før. Leverandøren Norcospectra samarbeider i økende grad med kjeder om utvikling av konsepter, fra idéstadiet til ferdig montert innredning.
Innredningen speiler produktene
Kid Interiør har endret både sortiment og butikkonsept de senere årene. Innredning og sortiment går hånd i hånd, og attraktive butikker har bidratt til kjedens framgang.
Øk salget ved å nekte kundene å ta på produktene
Å forstå kundenes atferd er viktig. Ny forskning avslører et overraskende budskap til butikksjefer. Forby kundene å ta på produkter i butikken, så kjøper de mer.
Fremtidsrettet investering i sykkelparkering
Tvedtsenteret har investert i innendørs sykkelparkering for å imøtekomme behovet stadig flere kollektivreisende kunder har. Det er fremtidsrettet også i et bærekraftperspektiv.
App skal redusere svinn både i dagligvare og faghandel
Den nye mobilappen Spot On skal gi kundene mulighet for kupp i det de går inn i butikken. Formålet er å redusere matsvinn og svinn i andre bransjer som mote og elektronikk. Appen fungerer kun i butikk.
Fem grunner til at netthandling er lite bærekraftig
Kjære næringsliv, det burde ikke være kundenes ansvar å gjøre netthandel mer bærekraftig.
Handelsbyen Sortland markedsføres som blåbyen
Blåbyen Sortland var en god idé for å gi en liten by en egen identitet, men idéen er ikke godt nok utnyttet i markedsføringen av Sortland som blå handelsby.
Choice overload i retail: For mange valgmuligheter overvelder kundene
Den gjennomsnittlige forbruker har tilgang til over 800.000 retailere og brands på nettet. Der er altså rekordmange valg og muligheter for kundene å ta stilling til: Choice overload er blitt en realitet. For i en tid hvor kundene konstant bombarderes med et utall av produktmuligheter både online og offline, har det aldri vært viktigere å jobbe med hvordan man kommer ’choice overload’ til livs.Laura Simone Andersen Retail Institute Scandinavia skriver om Retailtrender i Retailmagasinet.
Flyr inn nytt klimaanlegg med helikopter
City Syd skifter ut hele klimaanlegget som har tjent ut sin tid etter 33 års drift. Delene til det nye klimaanlegget flys inn med helikopter.