Retailmagasinet 7/2020 er ute nå

Publisert

Dette kan du lese om i Retailmagasinet 7/2020:

Kunden har fasiten

LEDER: «Flere kjeder forteller at de fikk seg overraskelser da de begynte å systematisere innhentingen av feedback fra kundene.»

MENY og FOLL løfter kvalitetsopplevelsen

MENY differensierer seg i en bransje som preges av stadig flere lavprisbutikker. De utvikler sitt retailkonsept i tett samarbeid med FOLL.

Elkjøp sikret seg én million kundeklubbmedlemmer på et år

Elkjøp lanserte kundeklubb i oktober i fjor, og har på under et år rekruttert én million lojale kunder.

– Verktøyet vil gi oss et løft

Allerede etter én måned med hverdagstrening er ambassadørgraden for Gina Tricot i Bogstadveien på vei opp.

– Vi fikk ny energi

Gina Tricot på Amfi Madla i Stavanger har brukt Maze til kundekommunikasjon siden september. – Det var som å slå på en bryter, sier butikksjefen.

BrandZ: Hva kan vi lære fra verdens største merkevarestudie?

BrandZ er en årlig global studie som identifiserer de 100 sterkeste merkevarene i verden. Studien er unik i sitt slag ved at den kombinerer finansielle analyser med forbrukerinnsikt fra merkevarestudier i marked verden over. Kombinasjonen gjør det mulig å stadfeste hvor stort bidrag selve merkevaren har på de finansielle resultatene til selskapene.

Lanserte «Live-møte med Kjell»

Kjell & Company har hatt suksess med live shopping det siste året og tar nå neste skritt for å skape fremtidens e-handel med personlig service.

AMFI Narvik og Narvik Storsenter får ny senterleder

Silje Bergh Lorentzen (32) er ansatt som ny senterleder for AMFI Narvik og Narvik Storsenter.

Unikt lysdekorprosjekt på Fornebu S

Fornebu S har sammen med MK Illumination utviklet lysdekor som skiller seg ut i norsk målestokk.

Flere kjeder legger kvalitetsgulv

ISSAS GULV er leverandør og installatør av gulv til butikkjeder, næringslokaler i alle bransjer i næringslivet, og offentlige aktører.

Lanserer nettbutikk for salg av gavekort

Microlog drifter majoriteten av gavekortautomatene på nordiske kjøpesenter, og nå lanserer de i tillegg nettbutikk for salg av gavekort.

Innredningstrend: Treverk og digitale budskap

Ut med store, hvite flater, inn med farger, skjermer, treverk og trestruktur. Det er en viktig trend i butikkinnredning.

– Slaget står om kundeservice

Løpende tilbakemeldinger fra kundene viser Power hva de skal jobbe med for å yte god service og heve ambassadørgraden.

– Har bidratt til at ambassadørgraden vår har steget

I samarbeid med Maze gjennomfører Power en løpende kundeundersøkelse av hvordan de butikkansatte opptrer i butikken. – For noen år siden var ikke tallene våre særlig hyggelige, men nå er de blitt atskillig bedre, sier driftssjef Jon Lyngra.

Velg gulv som tåler sprit og klor

Sprit og klor gir gulv juling. Lars Adrian Nilsson i Tarkett påpeker at det nå i koronatiden er blitt viktig å velge gulv som tåler å bli spritet. Tester viser at det er stor forskjell på hvor mye ulike gulv tåler.

Teppefliser godt egnet for budskap, og lett å skifte

Teppefliser egner seg godt til merking. Budskapet på flisene kan være å vise en retning eller markere en grense i en butikk.

– Riktig lyd og lys øker omsetningen!

Det hevder Otto Davidsen, Key Account Manager i Expedit, og han kan vise til en rekke undersøkelser som peker i samme retning: Det lønner seg å investere i godt lys og god lyd i butikken.

Økning i salg av klær og sko på nett – sliter med å finne riktig størrelse

Salget av klær og sko på nett har økt med hele 66 prosent siden koronapandemien traff Norge. Hele fire av ti nordmenn mener at nettbutikkene ikke er flinke nok til å hjelpe dem med å finne riktig størrelse. Løsningen kan være virtuelle prøverom som nå gjør suksess i Asia.

To sentre i lille Leksvik – og Norges minste Power

Storsenteret i Leksvik, på folkemunne bare ‘Varehuset’, har vært både Domus og Mega, men er nå Prix. En god omsetningsutvikling gir håp om ny profilering som Coop Extra. Som vil forbli ‘Varehuset’.

Retailmagasinet

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement


Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Sentrumsgården huser kjøpesenter

Kjøpesenteret i Sentrumsgården huser bl.a. Bunnpris, Power, Vitusapotek Leksvik, Leksvik blomster og interiør og sparebank.

Norges minste egeneide Power-butikk

Power Leksvik er Norges minste Power-butikk eiet av kjeden selv.

City Lade bygges om til et mer komplett senter

Senterlederen er i fyr og flamme fordi eieren, Coop Midt-Norge, har vedtatt å investere 94 millioner kroner i en utvidelse av City Lade. Det skjer neste år gjennom en ombygging av lokalene til dagens Obs Bygg som flytter ut av senteret.

Tre logistikkteknologier alle retailere må kjenne

I en tid hvor man forventer seg at Amazon skal fortsatte parademarsjen i retailbransjen, har de faktisk mistet markedsandeler i USA de siste seks månedene. Vi har kartlagt de tre viktigste logistikkteknologiene som Wal-Mart og Target har tatt i bruk for å ta opp kampen.

Gulskogen gjenåpnet etter to år med ombygging

I midten av oktober var det gjenåpning av et oppgradert Gulskogen Senter etter to års ombygging. De har benyttet anledningen til å forbedre butikkmiksen og tilpasse senteret for fremtiden.

Serviceskolen - Leksjon 1: Hvorfor «Hei»?

Si hei og selg mer. Det lyder vel litt enkelt, men er både sant og dokumenterbart. Den kunden som får et hyggelig blikk og en hilsen når de kommer inn blir lengre i butikken og handler mer.

Retailtrender: Amazon – the company that ate it all

«Ulv! Ulv!» er det blitt ropt i mange år, men nå ser det ut til at Amazon snart inntar Norden. Ryktene har svirret i lang tid, men nå er det sikkert at Amazon bygger lager og organisasjon i Sverige, noe som gjør at deres inntog i resten av Norden er nært forestående.