Retailmagasinet 8/2017
NYTT NUMMER: Omsetningen øker år for år i AMFI Os og senterleder Silje Lygre gleder seg nå til neste år da det skal behørig markeres at senteret fyller 30 år. Se hva du kan lese om i Retailmagasinet 8/2017.
Retailmagasinet 8/2017 er nå på vei ut til abonnentene, og her er et innblikk i hva du kan lese om i denne utgaven:
Leder: Kundeopplevelsen
Et ord som går igjen hos alle som uttaler seg om retail, er kundeopplevelse. Aldri har denne vært viktigere. For fysiske butikker må opplevelsen bedres for å klare seg i konkurransen med netthandelen.
E-HANDEL
Bring Research: Mer mobil, rask levering, enkel retur
Bring Research følger nordisk netthandel løpende. Nettshopperne bruker i økende grad mobilen når de handler på nett og forventer rask og fleksibel levering og enkel retur. Er alt på plass, kan nettbutikken oppnå wow-effekten hos kundene.
Alle betalingsformer på én plattform, stopper nettsvindel
Adyen har utviklet en plattform som er tilpasset alle betalingsformer, noe som motvirker svindel og forenkler internasjonal ekspansjon for retailere.
Nettsalget tar av for Suser i Sivet
Suser i Sivet har hatt en formidabel vekst. Det suser ikke i sivet lenger, det freser! Nær en dobling av omsetningen i fjor. Og veksten fortsetter.
SENTERDRIFT
AMFI Os: Feirer jubileum og oppgang i omsetning
– Vi har stor tro på videre vekst, sier senterleder Silje Lygre ved AMFI Os. Kommunen opplever stor tilflytting og skal snart slås sammen med Fusa, mens senteret har fin oppgang i omsetning og forbereder seg på å feire 30 års jubileum.
BUTIKKINNREDNING
– Samarbeid med kjeden gir best resultat
God butikkinnredning bidrar til de gode kjøpsopplevelsene som skal få kundene til å velge butikker også i framtida.
BELYSNING
Butikken som scene
Belysningen kan virke som en liten detalj, men når det kommer til stykket, er det ikke noe annet verktøy som kan måle seg med lys når det gjelder salgsstyring og opplevelse innen detaljhandel. Lyset er effektivt for å generere store endringer i miljøer.
REKRUTTERING
Slik rekrutterer Elkjøp 2.000 nye superselgere i året
En ny strukturert rekrutteringsprosess har gitt Elkjøp Nordic lavere turnover og færre feilansettelser. Nye selgere leverer hele 18 prosent bedre enn tidligere ansatte selgere.
Valg av metode
Da cut-e hadde levert et forslag som kunne fungere godt for Elkjøp, ble neste steg å få med seg varehussjefene og linjeledere.
DIGITAL SIGNAGE
Introduserer fleksible LED displayer
Text-let spår at det vil komme en betydelig økning i digital signage. Sammen med PePe Skilt og Dekor lanserer de nå den svært fleksible løsningen Easy Palette på det norske markedet.
Totalleverandør innen skilter
Text-let og PePe leverer alt innen skilt og dekor: LED fasadeskilt, Smart-rammer, Wayfinder, bildekor, tradisjonell foliering, gulv og vegger – som produseres i deres lokaler på Tveita – trykksaker, utsmykning og alt annet av profilering. Til neste år vil de også utvide sortimentet sitt med digitale hylle-skjermer.
EIENDOM
Revitaliserer sentrumshandelen
Ved å revitalisere to sentrumssentre, skal sentrumshandelen revitaliseres og dermed også byens sentrum. Prosessen er i god gjenge.
Skal utvikle Harstad sentrum
Harstadselskapet Arctic Eiendom Harstad AS kjøpte 10. november aksjene i Salto Bysenteret og overtok dermed både kjøpesenteret og Hvedingkvartalet. Det betyr at lokale krefter nå skal utvikle sentrum av Harstad.
”Et lokomotiv i utviklingen”
Amfi Bertheus vil også bli en motor i utviklingen.
BUSINESS INTELLIGENCE
IFS’ forretningssystem øker i retail
Retail må snarest gå omnikanal, og et framtidsrettet forretningssystem må ligge i bunnen.
Slik ble Validus Engros informasjonsgrossist
Validus Engros jobber for enkel og effektiv vareflyt innenfor helse og helsekost. For å få det ekstra godt til, ble grossisten også informasjonsgrossist med egen portal for kunder og leverandører.
MILJØ
Mester Grønn har Miljøfyrtårn-sertifisert hele kjeden
I november mottok Mester Grønn endelig beviset på at hele virksomheten med 119 butikker med over 1.400 ansatte er Miljøfyrtårn-sertifisert.
SELVBETJENING
Selvbetjeningskiosker gir mersalg og effektiv drift
Umoe Restaurants opplever at nye selvbetjeningskiosker gir flere fornøyde gjester på Burger King-restaurantene.
FRANCHISE
Stem på Årets Franchisekjede – Franny Award
Prisen Årets Franchisekjede lanseres nå i Norge og skal hedre dyktige franchisegivere. Du har nå mulighet til å foreslå kandidater til prisen.
ANALYSE
Visste du at kun halvparten av de som vurderer å handle hos deg, faktisk gjør det?
Kjøpsprognosen kan måle effekten av din markedskampanje. Ingen annen undersøkelse spør én og samme kunde to ganger, både før og etter kjøp. Gjennom dette kan Kjøpsprognosen synliggjøre effekten på din kampanje i direkte sammenlikning med dine konkurrenter, lojaliteten til dine kunder og derigjennom måle merkevarestyrken. Da har du kommet nærmere en ROI for din markedsføring.
MARKEDSFØRING
Driv «lasermarkedsføring» på Facebook
Med Facebook har bedriften din tilgang til super-effektive markedsføringsmuligheter som aldri tidligere har vært tilgjengelig – og det behøver ikke å koste mer enn noen hundrelapper.
RETAILTRENDER
Retail – en verden i forandring
Måten forbrukere handler på, er i større utvikling enn noen gang før. Driveren bak dette er digital alder og teknologisk utvikling, som i disse år foregår i rakettfart, og som stadig tilbyr forbrukerne nye, smarte og praktiske måter å optimalisere hverdagen på. Fremtiden for retail handler om å bygge på
Alt i finere emballasje
Før julen ringes inn vil mange av oss komme til å bære hjem flotte julegaver. Da er sjansene store for at både posen, esken, julepapiret, båndet og til/fra-lappen er levert fra Rikter Svendsen i Fredrikstad.
FASTE SIDER
Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter
Kjedenyheter
Flere sider med kjedenyheter
IMAS-indeks
Uke 42-46 2017
Retailkalenderen
Se nettutgaven her
Leverandøroversikten
Se nettutgaven her
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.