Lovende utvikling for PostNords pilotbutikk
På Grünerløkka ved Sofienbergsparken åpnet PostNord sin første pilotbutikk for tre måneder siden. Positive tilbakemeldinger siden er en gjenganger for PostNord-butikken, og teamleder Tatjana Erdal ser positivt på pilotens fremtid.
– Butikken er utvilsomt et godt tilskudd og vi går en spennende tid i møte, hvor alle prognoser og tall viser at e-handelen bare vil øke. Kundene vi har innom butikken er veldig postive, og vi scorer høyt på interne målinger som måler kundetilfredshet. De første månedene har gitt oss en god respons, så vi gleder oss til fortsettelsen, sier Erdal.
Den nyåpnede butikken fungerer som et pick-up-point, eller pakkehotell som det også blir kalt. Til tross for mange postive tilbakemeldinger ukene etter åpning var de ansatte svært spente før Black Friday og julehandelen.
– Høysesongen for oss før jul gikk strålende. Først og fremst er vi veldig overrasket over hvor flinke kundene har vært til å hente pakker, og det var en suksessfaktor. Butikken var helt full i 3 uker sammenhengende, og det kan selvfølgelig by på noen utfordringer, men logistikken løste vi fint, forteller Erdal.
E-handelen vokser
I en tolvmåneders periode mellom 2017 og 2018 har vi europeere handlet på nett for 198 milliarder EURO. Det er en økning på 9,4 prosent sammenlignet med året før. PostNord har tatt nødvendige grep, og ser behovet for en egen butikk når netthandelen bare fortsetter å vokse.
– Vi har mer enn 1600 butikker i vårt butikknettverk nå, men butikkene, særlig i de store byene har begrenset plass, og de trenger avlastning i perioder med store volum. Spesielt med større pakker som opptar mye plass, sier Jan Anthony Reyes som er distriktsleder for e-handel i Oslo.
Med tilgang til alle systemer vil man som kunde få mer hjelp i PostNords egen butikk på Grünerløkka, enn hos dagligvarebutikkene som i dag er fungerende pick-up-points.
– Vi ser at når vi har vårt eget sted kan vi styre alt selv, det er PostNord-ansatte som møter kundene, og vi har tilgang til all informasjon som ligger inne i PostNords systemer, akkurat som Kundeservice. Det betyr at vi kan hjelpe kundene i større grad enn det butikkene kan. E-handelen kommer bare til å fortsette å vokse, så målet på sikt er å etablere egne pakkehotell i alle de store byene her i landet, sier Reyes.
Positiv kundeopplevelse
Med kundene i fokus mottar butikken på Grünerløkka pakker fra Alfaset én gang om dagen.
– Pakkene kommer hit etter å ha vært gjennom sorteringsanlegget på Alfaset. Vi dekker et område på 70 000 mennesker, og det er mange som bestiller varer over nettet her. Det er én av grunnene til at vi landet på dette lokalet. En annen faktor er at vi skal gi kundene en god kundeopplevelse, det er et av de store målene våre, sier Erdal.
Mandeep Singh Grewal er kundebehandler i PostNord-butikken på Grünerløkka. Han synes det er hektisk, men at de første månedene har vært svært produktive og lærerike.
– Jeg liker dette veldig godt. Det er mange ulike arbeidsoppgaver i løpet av en dag, og det er veldig artig å komme så tett på kundene. Hittil har det bare kommet positive tilbakemeldinger. Mange er overrasket, men de synes det er veldig fint å kunne bestille pakker på nettet og hente dem her, sier Grewal.
(Pressemelding)