Cecilia Tisell, generaldirektør Konsumentverket, er veldig fornøyd med dommen. (Foto: Øyvind Lund/Konsumentverket)

Jollyroom dømt på nytt

Netthandelsselskapet Jollyroom er av den svenske Patent- och marknadsdomstolen ilagt en bot på 3 millioner svenske kroner for villedende reklame. Dette er andre gang på kort tid Jollyroom blir bøtelagt.

Publisert

For en måned siden ble selskapet dømt til å betale en bot på SEK 1,5 millioner for såkalt ‘markedsforstyrrelse’ knyttet til brudd på regelverket.

– Jeg er veldig fornøyd med dommen i Patent- och marknadsdomstolen. Dette viser at det er kostbart å begå gjentatte brudd på bestemmelsene i regelverket. Jeg håper at andre aktører som bruker det samme trikset vil lære av dette, sier Cecilia Tisell, generaldirektør i det svenske Konsumentverket i en pressemelding.

Tapte også i Norge

Det er bare tre uker siden Jollyroom ble felt av det norske Næringslivets konkurranseutvalg i en klagesak fremmet av Easygrow: Jollyrooms vognpose ‘Nordlys Oslo’ ble fastslått å være en ulovlig etterlikning av Easygrows ‘Grandma’. I kjennelsen het det: «– det samlede inntrykket [er] at innklagede har hatt som strategi å ettergjøre klagers produkter. Markedsforstyrrelsen dette skaper, forsterkes av at innklagede også har anvendt klagers varemerke Easygrow som betalt søkeord på nettet. Det er derfor utvalgets syn at det foreligger skjerpende forhold som medfører at markedsføring og salg av kopiproduktet også er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.»

Easygrow, med base i Levanger, designer, produserer og selger barnevognposer. Jollyroom er Nordens klart største nettbutikk innen barne- og babyprodukter.

Powered by Labrador CMS