Susan Bonsak
Susan Hagerty Bonsaks internasjonale bakgrunn og erfaring kommer godt med når hun nå blir sjef i Placewise.

Hun er den nye Placewise-sjefen – med sterk tro på økt footfall

Den nye Placewise-sjefen Susan Hagerty Bonsak bringer med seg internasjonal ledererfaring fra retail- og B2B-sektoren. Hun har stor tro på positiv utvikling i footfall.

Med kunnskap fra markeder i Europa, Asia og Nord-Amerika, er hun ifølge Placewise Group – tidligere Boostcom – svært godt kvalifisert til å lede deres videre vekst, ikke minst i USA.

Bonsak kommer fra USA og ble i 1984 uteksaminert fra Arizona State University som "Graduated Summa Cum Laude", dvs blant topp 1% av studentene.

Bonsak har bodd i Norge siden 1990-tallet og har lang erfaring fra Telenor, Nespresso, DataRespons og andre techselskaper. Hun tar over lederjobben etter Peter Tonstad som går til et nystartet investeringsselskap. Styret har siden i sommer jobbet med å finne hans etterfølger.

Placewise Group startet sin globale ekspansjon i 2016 og har siden etablert seg som et raskt voksende SaaS-selskap med tjenester til over 1.100 kjøpesentre i tre verdensdeler.

Deres egenutviklede SaaS-løsning omfatter alt fra databehandling, markedsføring, maskinlæring til innholdsforvaltning. De har 120 ansatte og betjener kjøpesenterkunder over hele verden. I fjor ble omsetningen 140 MNOK.

Footfall økende

Susan Hagerty Bonsak tror på kjøpesentre.

– Placewise har en unik teknologi med en løsning som byr på mange muligheter for kjøpesentre. Sektoren er i spennende periode. Til tross for dystre spådommer i både USA og Europa, er ikke kjøpesenter dødende. Footfall er økende i takt med at mange sentere redefinerer sine konsepter. Det er all grunn til å forvente sterkere vekst og bedre resultater i årene fremover, sier hun.

Hun peker på at vi verden over ser at fysisk retail har kommet sterkt tilbake etter Covid, og at mange store aktører rapporterer at besøk, omsetning og andel utleide lokaler er høyere nå enn før pandemien.

– I USA har det vært rapportert 12% høyere besøkstall i 2023 enn i 2022, og lignende tall rapporteres fra mange EU- og APAC-markeder. I en undersøkelse fra CBRE i Asia ser vi at mer enn halvparten av leietakerne har høyere salg nå sammenlignet med 2019 og flere butikkåpninger er planlagt, sier Bonsak.

– Sektoren tilpasser seg kontinuerlig for å holde seg relevant og spennende for folk. Kjøpesentre blir nå mer enn bare steder å handle – de blir jo integrerte deler av folks liv, med opplevelser, bespisning og servicetilbud som en viktig del av pakken. Vi vet nå at den fysiske handleopplevelsen ikke lett kan erstattes med netthandel. Med leietakere som skjønner verdien av å være både i den fysiske og den digitale verdenen, og som er klare til å omfavne smarte digitale løsninger, ser vi optimistisk på den globale kjøpesenterindustrien, avslutter Susan Hagerty Bonsak.

Powered by Labrador CMS