Maxbo reduserer plastbruken
– Vi skal jobbe for å redusere unødvendig plast og øke bruken av resirkulert plast, sier Maxbo-sjef Thomas Støkken. Nå har byggevarekjeden signert Plastløftet, for å være en pådriver for det grønne skiftet.
Plastløftet ble lansert i januar 2019 av Grønt Punkt Norge, og Maxbo er selskap nummer 45 som har forpliktet seg til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi.
– Vi har som ambisjon om å bidra til et bærekraftig samfunn og være en pådriver i det grønne skiftet. Selskapet opplever en økende etterspørsel etter mer bærekraftige løsninger både fra kunder, myndigheter og ikke minst egne medarbeidere, sier Thomas Støkken, administrerende direktør i Løvenskiold Handel og sjef for Maxbo-kjeden.
Samarbeid med leverandørene
Et av kjedens fokusområder nå er en mer bærekraftig bruk av plast.
– Plast kan være fantastisk materiale for å beskytte produkter og forenkle transport. Men plast kan også være en ressursutfordring og et forurensningsproblem. Derfor går vi nå gjennom hvordan vi kan bidra til bedre løsninger, sier Støkken.
For Maxbo betyr det blant annet at de skal øke andelen resirkulert plast ved foliering av trelastprodukter, de skal benytte mindre krympeplast i distribusjonen og de skal samarbeide med leverandørene for å utvikle produkter og emballasje som lettere kan gjenvinnes.
Over 100 ledere i Løvenskiold Handel har nå forpliktet seg til denne ambisjonen gjennom å avlegge Plastløftet.
Tre forpliktelser
Det er Grønt Punkt Norge som står bak Plastløftet. Selskaper som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, unngå unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne.
– Vi har identifisert en rekke tiltak som til sammen skal redusere mengde plast vi bruker, fjerne unødvendig plast og øke innholdet av resirkulert plastråstoff der det er mulig. For oss er Plastløftet en god måte å gjøre målsettinger og ambisjoner om til konkrete handlinger, sier Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel.
– Plastløftet legger også godt til rette for deling av kunnskap og løsninger mellom bedrifter som har like ambisjoner og mål. Det gjør det ekstra nyttig å bli med, sier Lyngstad.
‘Viktig signal for bransjen’
Grønt Punkt Norge mener at Maxbo har gode forutsetninger for å lykkes med arbeidet med å redusere plast.
– Det er et veldig viktig signal for hele byggevarebransjen at en så stor aktør som Maxbo nå setter seg ambisiøse mål gjennom Plastløftet. Årlig sender våre medlemmer ut over 123 000 tonn plastemballasje på det norske markedet. Så her har næringslivet store muligheter til å gjøre en forskjell, sier Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge.