Innendørs bypark med originalt pop-up konsept
Veita Shopping pop-up i Tromsø er et annerledes handelskonsept. Men så er Veita også et annerledes senter, nemlig en innendørs ‘bypark’.
Av Odd Henrik Vanebo
På Veita Shopping i Tromsø er en hel etasje, ‘Veita Plan Tre’, avsatt til 14 pop-up-bokser, pluss et 200 kvm ‘drop in area’, profesjonelt rigget for konferanser og seminarer, en lekepark og et serveringssted.
– Veita har siden 2016 vært i transformasjon. Vi tilrettelegger for fremtiden, friheten og for individualismen, sier senterpilot May-Tordis Simonsen til Retailmagasinet.
– På Veita er Norges eneste spesialdesignede og tilrettelagte pop-up-marked å finne. Et kult sted i vår innendørs Bypark hvor alle planter er levende og hvor vi har høyt fokus på å benytte superlokale leverandører og materialer.
– I vårt konsept ligger det at også de som leier hos oss, bør matche vårt tankesett og våre verdier.
– Alt i alt: Her er Tromsøs mest fleksible butikk- og showroom-lokaler å finne, fremholder Simonsen.
Fleksibel leietid
– Både gründere og etablerte aktører kan selv velge hvor lenge de ønsker å leie, alt fra én dag opp til et helt år. Dette gir småbedrifter muligheten til å prøve ut hvordan det er å drive butikk fullstendig uten risiko.
– For etablerte virksomheter er pop-up-boksene en ideell måte å teste ut nye konsepter på, kjøre tidsavgrensede lanserings- eller markedsføringskampanjer eller rett og slett bruke dette for å nå ut til nye kundesegmenter. For artister og kunstnere er boksene en spennende mulighet til å presentere sitt arbeid for publikum. For nettbutikker er pop-up-markedet et alternativ til ordinære showroom.
Pop opp og pop ned
– Pop-up-markedet i Byparken er mulighetens marked og et utstillings- og salgsareal med de beste fasiliteter og utgangspunkt for å lykkes, sier Simonsen. Vi opererer med fleksibilitet i åpningstidene her også, noe som er kjærkomment, spesielt dersom det kun er én person i virksomheten.
– Både aktører og aktiviteter varierer fra måned til måned. Det er dette som er spennende for publikum og som skaper dynamikk i opplevelsen -også for våre leietakere. Vår kobling mellom levende planter og tanker på rensing av luft, bidrar også til å gi en følelse det er vanskelig for publikum å sette ord på. Besøkende erfarer at det er godt å være her. Vi har en miljøprofil som gjenspeiler seg i vår aktivitet, men også i interiøret i Byparken. Her finner du re-designede badekar som hver har sin egen historie og med fellesnevneren at de har vært brukt en gang. Her finner du også lysekroner laget av kasserte sykkelfelger som har rullet rundt i gatene utenfor. Her skinner de nå med nytt liv.
– Alt har en historie. Det er viktig for oss å formidle. Vi må oppdra folk til å ta bedre vare på det de handler, det gjør du gjennom å gi dem muligheten til å bli kjent med det de kjøper.
Alt i alt en innendørs bypark som er blitt et flott samlingssted.
Kvalitets- og allergivennlig meny
Spiseriet Kafé er kaféen i Byparken. Her har de byens største kakedisk. De har egne konditorer og et omgjengelig personale. Her tilbys småretter, lunsj og noe å bite i til kaffen. Allergikere vil finne Tromsøs beste utvalg her.
– Vi ser for oss at Veitas Bypark blir det samlingsstedet i Tromsø sentrum hvor både store og små møtes. Her vil besøkende oppleve en plutselig intimkonsert med spennende musikere, verbal galle eller framsnakk fra vårt Speakers Corner, teater eller en spontan demo av ett eller annet slag. Her er overraskelser det normale.
Innendørs lekepark
Alle barn mellom 0 til 6 år velkommen til Lekeplaneten, som er en innendørs lekepark. Fordelt på 200 kvadratmeter kan ungene boltre seg i spennende lekeapparater, klatre og kose seg i trygge og flotte omgivelser der all utsmykking er gjort av lokale kunstnere i Tromsø. Det spesielle med Lekeplaneten er at apparatene er i naturmaterialer; enten tre eller stål. Store kontraster som gir barn muligheten til å sanse ulikhetene.
Venter på den store forløsningen
Hvordan det originale pop-up-konseptet er mottatt av kjedeaktører og lokale retailere, og hva med lønnsomheten? May-Tordis Simonsen svarer:
– Mange ulike aktører har vært innom oss, og vi venter stadig på den store forløsningen. Så langt har konseptet ikke slått så godt an som vi har håpet. Det krever nemlig en stor grad av holdningsendring hos aktørene for å benytte seg av dette tilbudet. Dette er bygget i stor grad på samfunn og nettverking. Aktøren bygger flere aktører rundt seg som gjør ham eller henne god, og så booker de sammen inn i pop-up-markedet. Det er sammensetningen og mengden som er nøkkelord. Det er totalopplevelsen publikum shopper. Klarer vi å innfri deres forventninger og om mulig gi en bedre opplevelse enn de håpet på, ja da er vi der.
– Det er spennende og tid- og ressurskrevende å jobbe inn nye konsept. Likevel må vi våge å gå foran. Den som pløyer har den tyngste jobben og det er vi innforstått med.
– Jeg tror flere må få vite om oss, om mulighetene og friheten dette gir. Uansett hvor mye vi markedsfører dette, vil det alltid være noen som aldri har hørt om det. Det er utfordrende, sier Simonsen:
– Pr i dag del-subsidierer vi leien i boxene og aktører leier til en utrolig lav pris. Det gjør vi for at konseptet skal bli kjent og ser på det som ren markedsføring, sier May-Tordis Simonsen.