Ambiente: State-of-the-art teknologi for retailere
Ambiente arrangeres i Frankfurt mellom 8.-12. februar. Kunder forventer nå mer av butikker enn bare en presentasjon av varer. God kundeservice fordrer den perfekte interaksjon mellom det analoge og digitale.
Ambiente er verdens ledende messe for forbruksvarer innen giving, living og dining. På den kommende messen vil det som sist være en særskilt stand med presentasjon av hvordan det analoge og digitale kan kombineres i shopping, kalt Point of experience, i hall 4.1.
Her vil fremtidens kundereise bli presentert gjennom et tydelig, praktisk eksempel. I en fullskala butikk kan de besøkende ta på og prøve varer. Man får se hvordan retailere kan ha en multikanal-tilnærming og hevde seg mot rent nettbaserte selskaper.
Fokus vil være på tilpasninger og råd til kundene, men fra et helt nytt, digitalt perspektiv. Man får se hvordan man kan bruke eksempelvis augmented reality (AR), strekkodeskanning og berøringsskjermer i butikker slik at man kan påvirke kundene på et emosjonelt plan.
Nikolai Gruschwitz i Waketo GmbH spiller en sentral rolle på Point of Experience og jobber med samspillet mellom offline og online:
– Vår filosofi er at man ikke skal digitalisere om det ikke er et reelt behov. Vi bruker bare digitale verktøy hvis de skaper merverdi for kundene. Fremtidens kunde vil fortsatt holde i og kjenne på produkter. Samtidig vil de ha et ubegrenset utvalg og få det rette produktet til rett tid. Vi tilpasser produkter gjennom en interaksjon mellom "ta på og føle" på den ene siden og det digitale på den andre.
Butikken vil ha touch tables, og shoppere kan ta på og føle reelle varer i butikken mens de med et nettbrett kan utforske hele produktspekteret med NFC tagging, Ved å skanne en strekkode aktiveres en video på en skjerm som gir mer informasjon om det valgte produktet. Hvis kunden eksempelvis skanner en vinflaske, vil det komme opp en anbefaling fra en vinekspert. Hvis man skanner en stekepanne, kommer det opp tips for matlaging.