Ill. foto
Ill. foto

Polarn O. Pyret Norge AS er i rekonstruksjon

Polarn O. Pyret Norge AS har i dag søkt om rekonstruksjon. Kjeden melder at årsaken er behovet for en raskere omstilling som en følge av covid-19 for å møte fremtidens nye forutsetninger.

Publisert

Polarn O. Pyret, som ble grunnlagt i Sverige 1976, har kledd barn i Norge siden 2003.

- For å håndtere de negative konsekvensene av covid-19 må vi gjennomføre vår toårsplan på bare to måneder. Samtidig tror jeg virkelig på styrken i varemerket, på vår langsiktige relevans på markedet. Den økte netthandelen viser at kundene våre mener det samme. En rekonstruksjon er en måte å sikre Polarn O. Pyrets fremtid i Norge, sier Åse Tosterud som er International Retail Director.

Åse Tosterud
Åse Tosterud

Rekonstruksjon innebærer at selskapets gjeld fryses og at selskapet gis mulighet til å forhandle med sine kreditorer om en ordning av gjelden. Den nye rekonstruksjonsloven gir selskapet mulighet til å løse opp i sine økonomiske problemer mens bedriften fremdeles er likvid, restruktuere driften og ruste seg for fremtiden. Forpliktelser som påløper i rekonstruksjonsperioden, vil bli dekket fullt ut.

PO.P forventer et kraftig omsetningsfall i fysiske butikker som følge av lavkonjunktur og endrede handlevaner. Kombinasjonen av forventet nedgang i omsetning i fysiske butikker, høye husleier, en historisk svak krone og rabattdrevet konkurranse hos mange i bransjen gjør at Polarn O. Pyret Norge går inn i en rekonstruksjon, som Polarn O. Pyret Sverige gjorde 23. mars.

Covid-19 har også hatt en dramatisk påvirkning på de fleste bransjer, ikke minst detaljhandelen, og til tross for regjeringens hjelpetiltak kjemper mange bedrifter for å overleve. De fleste butikkjeder har hatt stengte butikker under store deler av mars-april, som leder til nedgang i omsetning. Polarn O. Pyrets fysiske butikker fikk redusert omsetningen kraftig i mars og april. Samtidig har den digitale utviklingen skutt fart som følge av at flere kunder velger å handle pånett.

Polarn O. Pyret har allerede måttet ta grep for å redusere sine kostnader under covid-19, blant annet gjennom permittering av personal, redusert markedsføring og forsøk på reforhandling av leieavtaler.

PO.P vil nå se over samtlige leieavtaler for å sikre langsiktighet og ta med seg de mest lønnsomme butikkene inn i fremtiden. Det er ikke gjort noen konkrete beslutninger angående stenging av butikker - det kommer an på utfallet av leieforhandlingene.

- Vi har fantastisk personal i Norge. Jeg håper og tror at vi nå skal finne gode løsninger sammen slik at vi kan fortsette å tilby kvalitetsklær i så mange butikker som mulig, sier Åse Tosterud.

Parallelt med rekonstruksjonen satser Polarn O. Pyret på internasjonal ekspansjon og digital utvikling. En ny omnifunksjon står på trappene, butikkene vil få mulighet til å håndtere nettbutikkordre slik at fysisk butikk kan sende bestillingen direkte til kunden fra butikken. Dette skal gi mindre miljøpåvirkning og raskere leveringstid.