Ledig areal til pop-ups og kreative gjennom delingsøkonomi
Proptech-plattformen Spotly lanseres i Norge med det mål å omstille eiendomsbransjen gjennom å brygge bro mot kreative eller merkevarer.
I en pressemelding skriver Spotly at det er mange muligheter som ikke utnyttes optimalt i næringslokaler og butikker rundt omkring i landet. Proptech-plattformen skal nå lanseres i Norge med en misjon om å omstille eiendomsbransjen ved å brygge bro mellom ulike eiendomsaktører og kreative eller merkevarer via co-sharing av ”spots”.
Spotly ble stiftet i København av norske Martine Moflag som har sine røtter i eiendomsbransjen. ”Spot”-begrepet kjenner man fra reklamebransjen, og nå bringer Spotly det ut i det fysiske rom og skal skape nye muligheter for hvordan vi kan dele plass, i næringslokaler, men også i eksisterende butikker, kaféer og gallerier til pop-up formål.
Pop-up konseptet har blitt velkjent, og det er flere aktører som jobber med formidling av lokaler til formålet. Spotly skal ta konseptet videre ut i nisje-markedet og gjøre formidling av ”shop-in-shop” plass ned til 1 m2 mulig via plattformen de har utviklet. Ved å utnytte kvadratmetere i byrommet, ikke bare i tomme lokaler, skal det kunne skapes mere verdifullt innhold, flere steder. Innhold skapt av kreative og merkevarer, som nettopp mangler det riktige”spottet” for å vise varene og verkene sine i forskjellige utviklingsfaser.
Gründeren Martine Moflag uttaler:
– Jeg kommer selv fra eiendomsbransjen og ser utfordringen med tomme lokaler i bybildet, samtidig kjemper mange eierdrevne og uavhengige butikker for overlevelse. Corona-krisen har eskalert mange av trendene innenfor detaljbransjen, og det er et akutt behov for å holde seg relevante, skape opplevelser lokalt samt få flere bein å stå på. På motsatt side er det et uutnyttet behov hos merkevarer, kunstnere og andre kreative som kontinuerlig søker nye måter å markedsføre produkter eller kunst overfor et relevant publikum.
Og hun fortsetter:
– Jeg har alltid vært fascinert av hvordan et rom med det riktige innholdet kan skape en unik stemning. Når denne magien oppstår, tilføres en stor verdi 1: for lokalet 2: for innholdet og 3: for mottakeren/ publikummet. Jeg blir frustrert når jeg ser fantastiske lokaler eller spots som ikke utnytter ”dets” fulle potensial, når jeg samtidig vet at det finnes et hav av kreative og små merkevarer som nettopp mangler det ”vinduet” til markedsføring av produktene sine.
Spotly skriver at de opplever stor etterspørsel etter spots. De vil skape et fleksibelt alternativ til å ha sin egen butikk samtidig som tomme rom blir fylt av midlertidig innhold i hele Norden. Spotly ønsker å redefinere måten plass i byen brukes på:
Martine sier:
– Jeg drømmer om catwalks på restauranten… Om kunstutstillingen i motebutikken på Karl Johan, om teaterforestillingen på kjøpesenteret og design-lamper som lyser i tomme butikkvinduer ut mot byen etter stengetid.
Corona-krisen
Spotly lanseres i Norge tidligere enn planlagt for å gi en hjelpende hånd til detalj- og eiendomsbransjen samt de kreative miljøer.
– Over hele landet står det tomme lokaler eller butikkvinduer og hyller som mangler innhold. Små eierdrevne butikker, kaféer og event-lokaler kjemper i kjølevannet av krisen. Det gjør de store sentrene også. Kunstnerne står med avlyste arrangementer og merkevarer ligger inne med kolleksjoner de ikke har fått solgt.
Ifølge Spotly er det kun fantasien som setter grenser for hvordan det kan skapes mere liv i tomme lokaler.
– Er det noe Corona-krisen har lært oss, er det omstillingsevne. Nye, kreative måter for å nå ut til kundene sine er oppstått på rekordtid, og mange kommer til å ta nyutviklede konsepter med seg på veien framover. Nå er den helt riktige tiden til å gi husly til andre og gå sammen om å skape opplevelser i det fysiske rom, sier Martine Moflag.
Delingsøkonomi
Spotly skal formidle korttidsleie av lokaler eller shop-in-shop plass til eksempelvis pop-up butikker, kunstutstillinger, showrooms eller et utstillingsvindu til kampanjer.
Har man ekstra plass eller tomme lokaler, kan man legge det ut på Spotly, deretter kan interesserte leie hele eller deler av lokalet for en midlertidig periode - på de vilkårene eiendomsbesitteren har angitt. På samme måte som man kjenner det fra ”co-sharing” plattformer som AirBnb. Spotly bringer på denne måten delingskonomien til eiendomsmarkedet.
Martine Moflag uttaler:
– Selv om eiendomsbransjen har den høyeste omsetning av verdier, har den ikke fulgt med på samme måte som transportbransjen eller streaming-tjenester. Vi har skapt Spotly for å gi de som allerede har investert i lokaler eller inngått lange leiekontrakter, muligheten for nytt innhold og få betalt for det, samt å stimulere behovet hos merkevarer og kunstnere som søker et publikum.
Også for kreative
Drømmen til Moflag er også å skape et mere inkluderende og bærekraftig byrom, hvor flere kan være med ved å senke terskelen for adgang til eksklusiv showroom-plass. At kunstnere og kreative kan fylle enten ledige lokaler eller utnytte plassen i eksisterende butikker og ”vises” i kjente rammer, hvor det allerede er trafikk og kunder- det er ikke bare snakk om co-sharing, men også co-branding.
Aya Fabricius, Head of Creative Partnerships & Communities, kommenterer:
– Vi vil gjerne skape et alternativ til de eksklusive galleriene og administrasjonen som følger med å ha sitt eget sted. Et alternativ til de lange leiekontraktene til helt andre budsjetter. De kreative har bruk for fleksible formater til å teste og showcase nye produkter, konsepter og verker. Samtidig har butikker og eiendomsbransjen generelt bruk for spennende innhold til å skape mer liv i lokalene sine.