Åpnet pop-up i egen kjeller
Hilde Kristoffersen har spesialisert seg på å delta på messer og festivaler med egenproduserte håndverksprodukter. Da det ble full stopp for denne typen arrangement, valgte hun å åpne pop-up-butikk i egen kjeller i Harstad. Butikken er godt mottatt i lokalmarkedet.
ASORA Tekstilhåndverk startet med at søstrene Hilde og Turid Kristoffersen alltid har hatt en stor interesse i å skape ting:
– Ja, helt fra vi var barn. Vi kommer fra en håndverkerfamilie, med driftige folk både på mor og farsiden, forteller Hilde, som er daglig leder, i en samtale med Retailmagasinet.
– Vår far var blikkenslagermester, og han har blant annet tekket det fine tårnet på Harstad kirke med kobberplater. Navnet ASORA tilhørte vår farmor. Hun var en driftig kvinne, fødte 13 barn, hvorav 12 vokste opp, deriblant vår far som var nest yngst. ASORA måtte være kreativ i ‘de harde tredveåra’, og hun åpnet kafe i hjemmet under trappa til loftsetasjen for å forsørge familien. Senere ble det satt opp en bygning der hun driftet kafé og holdt selskaper. Dette er familiehistorie, og vi er selvsagt stolte over å være barnebarn til ASORA.
På Facebook
Søstrene Hilde og Turid er på Facebook med «ASORA handmade by Hilde & Turid». – Vi deltok på markeder og julemesser i 2019, og hadde planer om det i 2020 også. Samtidig har Hilde hatt tanker om det kunne gå an å få til noe i boligen, i tilknytning til eget arbeidsom. Så kom koronapandemien, og alt av offentlige arrangementer i år ble avlyst. Vi ble enige om å prøve et slikt prosjekt i juni måned, med åpningstid tirsdag, onsdag og torsdag fra kl 11–20.
– I pop-up-butikken har vi invitert med fem gjesteprodusenter. Her er PERLEDANS med glass/sølv-smykker (‘lampwork’), brikkevevnader, billedkunst (‘mixed media’), tovaprodukter av plantefarget og håndspunnet garn. Disse gir litt bredde i butikkens sortiment.
Jungeltelegrafen
– Markedsføring går via Facebook. Markeds- og salgskanal er arrangement: hjemmebutikk med egenproduserte håndverksprodukter. Annonsen lages av bilder jeg komponerer daglig ved å sette sammen produkter fra de ulike leverandørene. Bruker også Instagram. Jeg ber venner og dem som kommer innom, om å dele det vi legger ut på Facebook, og at de forteller om oss til andre. Jungeltelegrafen med andre ord.
Kundeprofil?
– De som har kommet innom hittil, er stort sett kjentfolk, familie og naboer. Nå har det begynt å dukke opp noen som kjenner noen, altså litt mere perifere kunder. Det liker vi godt. Alle besøkende har gitt uttrykk for begeistring, de liker vareutvalget og de liker omgivelsene. Butikken har blitt en fargeklatt midt inne i nabolaget. Vi skulle gjerne hatt mer besøk, så vi oppdaterer FB-statusen daglig om butikken, og maser litt på venner om å dele. Vi frister også med at alle som besøker butikken, blir med på trekning av produkter fra oss og gjesteprodusentene. Her ligger ei bok man kan skrive navn og telefonnummer, helt frivillig selvsagt.
Originale varer
– Ingen av oss driver med masseproduksjon da hvert enkelt produkt tar tid å lage. Det taler for seg at det ikke blir noe stor fortjeneste av det, men det er jo hyggelig å gå litt i pluss. Vi er godt voksne damer, ingen av oss har dette som hovedinntektskilde. Ettersom lokalet er i eget hjem slipper vi leieutgifter, og det er kjekt.
– Jeg ser på dette som et eksperiment, det å bruke eget hjem som arena for å stille ut og selge våre produkter. Det å gjøre noe uvanlig i et nabolag, der ingen forventer å finne en butikk er spennende. Det pynter opp i kjellernedgangen og under klestørkeplassen med fargerike garnhesper, flotte ponchoer, kjoler og bumbags. Når jeg er ute og reiser liker jeg nettopp slike butikker, med håndverk og kunst, litt bortgjemt og uventet.
– Det er veldig givende å sette sammen disse flotte produktene, fotografere, lage billedkollasjer for deretter å poste på Facebook og Instagram, avslutter Hilde Kristoffersen.