Storsatsing på pop-ups på kjøpesentre
Med et nytt bookingsystem tilbyr Citycon nå fellesarealene til butikker og konsepter som ønsker å treffe kundene i kortere perioder. – Pop-ups gir retailere muligheten til å teste ut nye konsepter, sier Kathrine Knudsen Tilrem i Citycon.
Kathrine Knudsen Tilrem er direktør for specialty leasing i Citycon og tror at pop-ups kommer til å være naturlig elementer i fremtidens kjøpesenter. Hun mener at pop-ups gir mulighet for eksperimentering for store kjeder og selskaper, samtidig som de er en inngang til markedet for de små aktørene.
Kjøpesenter som testlab
– Vi skal være en testlab for kjeder og selskaper som vil finne ut om nye produkter og konsepter fungerer. Og vi skal være en handelsplass for mindre aktører som kanskje ønsker å tilby produkter i en bestemt periode av året, sier Knudsen Tilrem.
Hun forteller at pop-ups kan være alt fra en lokal honningprodusent, til en stor bilforhandler eller et boligselskap.
– Pop-ups er aktuelt for alle som ønsker å møte mange mennesker. Aktører som tradisjonelt leier seg inn på messer, er aktører som nå ser mot kjøpesentre som utstillingsplass, sier Knudsen Tilrem.
Pop-up-suksess på Buskerud Storsenter
Buskerud Storsenter er blant de første sentrene hvor Citycon har satset på å få på plass pop-ups. Konsepter som Amazing Chocolate Workshop, Respire og Spekemat 1 tilbyr sjokolade, tilbehør til vin og kjøttprodukter i perioden frem mot jul.
– Dette er gode eksempler på aktører som ønsker å være til stede en kortere periode. Da er pop-up på kjøpesenter en god løsning, sier Knudsen Tilrem. Hun legger til at slike pop-ups gir noe ekstra til handleopplevelsen for kundene på kjøpesenteret, og at de vanlige butikkene også har glede av entusiasmen som pop-ups skaper.
Amazing Chocolate Workshop som selger sjokolade i uventede former og smaker, forteller om stor interesse på Buskerud Storsenter. – Det fungerer bra å ha en pop-up akkurat her, hvor vi har en bra plass og andre pop-ups rundt oss. Her har vi en stor kundestrøm, sier Amal Abbas fra Amazing Chocolate Workshop.
– Nå er vi i første fase i satsingen på pop-ups. Læringen fra Buskerud Storsenter og andre kjøpesentre gir oss god informasjon når vi satser videre i 2020, sier Knudsen Tilrem.
Nytt bookingsystem for pop-ups
Citycon eier 15 og forvalter ytterligere 10 kjøpesentre i Norge. Gjennom et helt nytt bookingsystem kan retailere booke sin egen plass på det kjøpesentret man ønsker å være til stede på.
– Like enkelt som å bestille en kinobillett. Bare noen enkle klikk, så har man for eksempel reservert en plass på seks kvadratmeter ved rulletrappen på Buskerud Storsenter, sier Knudsen Tilrem, som oppfordrer de som ønsker seg en standplass til å bestille på cityconmedia.com.
‘Vær der kundene er!’
Deler av retailbransjen er i en omstilling, og mange forsøker å forstå kundeatferd og kundenes behov for å lykkes i fremtiden.
– Vi oppfordrer retailere til å være der kundene er. Og kundene er på kjøpesentre. I Citycon har vi 3,5 millioner besøkende hver uke, som gir retailere en god mulighet til å treffe mange mennesker, og være til stede i ulike regioner for de som har behov for det, sier Knudsen Tilrem.