Nesten halvparten av oss handler nå på mobilen hver måned. (Foto: PostNord)
Nesten halvparten av oss handler nå på mobilen hver måned. (Foto: PostNord)

Stadig flere handler med mobilen

På bare to år har nordmenn økt sin netthandel fra mobil med 13 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Mobilen har en fremtredende rolle når nordmenn handler på nett. 42 % handler med mobilen hver måned, og andelen er i rask vekst. 4 av 10 oppgir at de søker med mobilen, før de har oppsøkt en fysisk butikk og handlet, såkalt nettrooming.

Paradigmeskifte

Rikke Kyllenstjerna
Rikke Kyllenstjerna

– Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen med seg, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene. Nordiske forbrukere ligger langt fremme i Norden når det gjelder mobilhandel, men ser vi til Kina så handler hele åtte av ti på nett med mobilen hver måned. Mobilhandel vil vokse raskt i Norge i årene framover sier netthandelsekspert i PostNord, Rikke Kyllenstjerna.

Mobilen bindeleddet

Mobilen er bindeleddet mellom fysisk og digital butikk i følge PostNords eHandelsrapport. 4 av 10 oppgir at de søker på mobilen før de går inn i butikk og 3 av 10 sjekker varebeholding til butikken de besøker. Våre undersøkelser understreker hvor viktig den mobile plattformen er for å trekke kunder til de fysiske butikkene, sier netthandelsekspert i PostNord, Rikke Kyllenstjern:

  • 47 % av alle nordmenn har søkt etter en butikk i nærheten ved hjelp av mobilen de siste tre månedene.
  • 43 % av alle nordmenn har søkt etter et produkt med mobilen før de har gått inn i butikken de siste tre månedene.
  • 36 % av alle nordmenn har søkt opp tilgjengligheten for et produkt eller en vare før de har endret den fysiske butikken de siste tre månedene.

(Pressemelding)

‘Netthandel i Norden’

beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.