Stadig flere handler med mobilen
På bare to år har nordmenn økt sin netthandel fra mobil med 13 prosent.
Mobilen har en fremtredende rolle når nordmenn handler på nett. 42 % handler med mobilen hver måned, og andelen er i rask vekst. 4 av 10 oppgir at de søker med mobilen, før de har oppsøkt en fysisk butikk og handlet, såkalt nettrooming.
Paradigmeskifte
– Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen med seg, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene. Nordiske forbrukere ligger langt fremme i Norden når det gjelder mobilhandel, men ser vi til Kina så handler hele åtte av ti på nett med mobilen hver måned. Mobilhandel vil vokse raskt i Norge i årene framover sier netthandelsekspert i PostNord, Rikke Kyllenstjerna.
Mobilen bindeleddet
Mobilen er bindeleddet mellom fysisk og digital butikk i følge PostNords eHandelsrapport. 4 av 10 oppgir at de søker på mobilen før de går inn i butikk og 3 av 10 sjekker varebeholding til butikken de besøker. Våre undersøkelser understreker hvor viktig den mobile plattformen er for å trekke kunder til de fysiske butikkene, sier netthandelsekspert i PostNord, Rikke Kyllenstjern:
- 47 % av alle nordmenn har søkt etter en butikk i nærheten ved hjelp av mobilen de siste tre månedene.
- 43 % av alle nordmenn har søkt etter et produkt med mobilen før de har gått inn i butikken de siste tre månedene.
- 36 % av alle nordmenn har søkt opp tilgjengligheten for et produkt eller en vare før de har endret den fysiske butikken de siste tre månedene.
(Pressemelding)
‘Netthandel i Norden’
beskriver utviklingen og forbrukeratferden knyttet til handel på nett. rapporten har blitt produsert av PostNord siden 2009 og er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført månedlig av Kantar SIFO i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Til sammen har 89 053 respondenter deltatt i undersøkelsene i løpet av 2018. Det svenske Handelns Utvecklingsinstitut står for analysen.