De store netthandelen drar opp både topp- og bunnlinja for PostNord Norge.
De store netthandelen drar opp både topp- og bunnlinja for PostNord Norge.

Fortsatt stor netthandel gir vekst for PostNord

Inntekts- og resultatforbedringen til PostNord Norge skyldes i hovedsak en uvanlig sterk vekst i netthandelen og økt pakkevekst.

Publisert

I første kvartal 2021 ble driftsresultatet (EBIT) til PostNord Norge 33 millioner kroner mot 24 millioner kroner i samme periode i fjor (+ 40 %), mens inntektene endte på 1 209 millioner kroner mot 1 077 millioner i 2020 (+ 12 %).

Robin Olsen, adm. dir., forteller at PostNord investerer tungt.
Robin Olsen, adm. dir., forteller at PostNord investerer tungt.

Investerer i terminaler, sorteringskapasitet og pakkeautomater

– PostNord forbereder seg på at pakkeveksten vil fortsette å øke i årene fremover. Derfor investeres det i terminaler, økt sorteringskapasitet, nye og smartere løsninger og et betydelig forsterket tilbud innen både butikk- og hjemleveringstjenester spesielt, sier adm. dir. Robin Olsen i en pressemelding.

For å møte netthandelsveksten og verdenshandelen har PostNord blant annet kjøpt tomt i Drammen (Hanekleiva næringspark) på 43 mål og hvor etableringen er ansett strategisk viktig for økt kapasitet. Dette i tillegg til tidligere i investeringer for terminal på Langhus og Bergen.

Planen er å tredoble sorteringskapasiteten i Norge innen 2025. Dette kombinert med investering i 3.000 pakkeautomater som skal rulles ut i løpet av 2021 og 2022, som et tilskudd til bedre kapasitet og svar på forbrukeres preferanser for levering.

- Kontaktfrie og fleksible leveringsalternativer har vi opplevd en formidabel etterspørsel av under pandemien, sier Olsen.

Utslippsfri distribusjon

PostNords ambisjon er å være utslippsfri innen 2030, og skifter ut til 200 elektriske varebiler i 2021 og ytterligere 200 elektriske varebiler i 2022, i tillegg til utskifting av tunge kjøretøy til null- eller lavutslippskjøretøy.

Powered by Labrador CMS