Pick-up points på PostNords terminaler
I disse dager etableres MyPack utleveringssteder på alle PostNords terminaler. Det gir kortere transporttid og flere valgmuligheter for mottaker.
– Vi har allerede hatt utlevering fra terminalene i mange år. Ved å etablere pick-up points på alle terminalene, ønsker vi å gjøre ordningen mer tilgjengelig for privatpersoner, sier Tony André Johnsen, produktsjef for forretningsområde e-handel i PostNord.
– Internt gir det oss i større grad følelsen av å drive butikk, sier han.
Raskt etablert
Tanken om å etablere utleveringssteder på terminalene er ikke helt ny. Men da beslutningen ble tatt rett før sommerferien, tok det ikke lang tid før ordningen ble etablert.
– Først ute med det nye konseptet var terminalen på Alfaset. Der var det blå skapet på plass i resepsjonen, og de første pakkene ble utlevert i juli, forteller Johnsen.
Ordningen blir administrert av resepsjonistene på Alfaset i Oslo. I andre byer har det passet bedre å etablere utleveringsstedet på terminalen.
Store volum
De rundt 1500 utleveringsstedene PostNord har etablert i butikker over hele landet er satt under et stort press i perioder der det tradisjonelt sendes mange pakker. Utleveringsstedene skal håndtere store volumer for eksempel i julerushet og Black Friday.
– De periodene kan være utfordrende, sier Johnsen, som viser til at det generelt er en økning på 50-60 prosent i juletiden, med en peak på 100 prosent uken etter Black Friday sammenlignet med en normaluke.
– Da vil 24 nye utleveringssteder på terminalene være gode alternativer for mange kunder, sier han.
Teststasjoner
Det kan være tidsbesparende å benytte seg av terminalen som et utleveringssted for dem som oppholder seg i nærheten. Det siste distribusjonsleddet fjernes – det innebærer kortere transport – noe som gir kortere leveringstid.
De umiddelbare fordelene er kapasitetsøkning og redusert transporttid.
– Men vi kan også bruke de nye utleveringsstedene til å prøve ut ideer, sier Johnsen.
Han viser som eksempel til at de kan teste ut mulighetene for å kjøpe transport direkte i butikken, eller etablere prøverom med digitale speil der du kan "prøve" klærne på deg.
– Utleveringsstedene på terminalene kan fungere som "concept-stores", der vi kan teste ut framtidsrettede konsepter, forteller han.
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her