Førprisen som angis skal være den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før salgsmarkedsføringen startet.Illustrasjon: Colourbox/Retailmagasinet
Forbrukertilsynet vil kontrollere at reglene om salgsmarkedsføring følges under Black Friday, Cyber Monday og Singles Day
Den 1. oktober 2023 ble det innført en eksplisitt regel i prisopplysningsforskriften om plikt til å opplyse om såkalt "førpris" ved salgsmarkedsføring. Regelen innebærer at det ved salgsmarkedsføring alltid skal opplyses om den laveste prisen som er brukt de siste 30 dagene før salgsmarkedsføringen startet.
Artikkelen er skrevet av Josefine Rødin, Hans Jørgen Langeland og Ine Møllegaard i Advokatfirmaet CLP.
Denne tilsynelatende enkle regelen reiser imidlertid mange spørsmål,
og det sier sitt at Forbrukertilsynet i løpet av regelens første år har
oppdatert sin veileder om regelen flere ganger. Forbrukertilsynet har frem til
nå fokusert på å gi veiledning om regelen, men sier nå at tiden er inne for å
kontrollere aktørers praksis. På egne nettsider skriver Forbrukertilsynet at de
i forbindelse med årets Black Friday, Cyber Monday og Singles Day vil følge med
på at reglene blir fulgt.
Hvilke krav stiller førprisregelen?
Førprisregelen krever at den næringsdrivende skal gi
informasjon om førpris når en vare markedsføres som nedsatt. Førprisen som
angis skal være den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum
30 dager før salgsmarkedsføringen startet.
En pris anses som "anvendt" av den næringsdrivende
dersom varen har vært tilgjengelig for kjøp fra forbrukeren og at forbrukeren har
kunnet gjøre seg kjent med prisen på varen. Også priser tilbudt medlemmer av
kundeklubber omfattes. Det stilles ingen krav til lengden førprisen har vært
anvendt eller at produkter faktisk er solgt til denne prisen.
Førprisen skal baseres på den laveste prisen anvendt i den relevante
salgskanalen. Det betyr at en næringsdrivende som tar ulike priser i fysisk
butikk og på nettbutikk, ikke kan oppgi samme førpris i begge salgskanaler. Tilsvarende
vil butikker i samme kjede som har benyttet ulike priser de siste 30 dagene ha
ulik førpris.
Plikten til å opplyse om førpris gjelder både markedsføring
av enkeltvarer, utvalgte varer eller varegrupper og der hele varesortimentet
selges til rabattert pris. Det er tilstrekkelig at informasjon om førpris
fremgår der varen selges ved salgsmarkedsføring av varegrupper/hele sortiment,
men dersom én eller flere enkeltvarer fremheves i annonsen, skal førprisen på disse
varene fremgå av selve annonsen.
Kravet om å opplyse om førpris gjelder både ved kortvarige
og lengre salg. Ved sammenhengende kampanjer fastsettes førprisen ut ifra
laveste pris de siste 30 dager før kampanjestart. Det er også tillatt å bruke samme
førpris ved sammenhengende markedsføringskampanjer med progressivt økende
rabatt.
Er tilbudsdagene Singles Day, Black Friday og Cyber
Monday en eller flere kampanjer?
Mange butikker markedsfører prisnedsettelser under Singles
Day, Black Friday og Cyber Monday. Disse salgsdagene anses som utgangspunkt som
ulike kampanjer. Ettersom alle disse kampanjene skjer innenfor en 30 dagers
periode, betyr dette at førprisen som må opplyses om ved hver etterfølgende
salgskampanje vil påvirkes av eventuelle prisnedsettelser på samme vare ved
tidligere salgskampanjer i samme 30 dagers periode.
Kampanjedagene Singles Day, Black Friday og Cyber Monday kan
unntaksvis anses som en sammenhengende kampanje. Dette krever i så fall at tilbudet
gjelder i hele perioden. I slike tilfeller er det anbefalt at det tydelig
informeres om salgskampanjens lengde, for å unngå at markedsføringen blir villedende.
Eksempelvis kan det opplyses om at "tilbudet gjelder fra Singles Day til
og med Cyber Monday".
Kampanjer som faller utenfor regelen om førpris
Som illustrert av førprisproblematikken rundt Singles Day,
Black Friday og Cyber Monday, skaper den nye førprisregelen særlige utfordringer
for retailere som ønsker å drive salgskampanjer med mindre enn 30 dagers
mellomrom.
I løpet av det siste året har det imidlertid blitt bekreftet
i Forbrukertilsynets veileder at det er flere typer tilbudskampanjer som ikke
anses som salgsmarkedsføring av enkeltvarer, og dermed faller helt utenfor
førprisregelen. Dette gjelder kampanjer der prisnedsettelsen ikke er
tilgjengelig ved kjøp av en enkelt vare, men er betinget av kjøp av flere varer.
Det er da ikke noen plikt etter prisopplysningsforskriften om å opplyse om
førpris, og kampanjen vil da normalt heller ikke påvirke den førpris det må
opplyses om ved neste salgskampanje.
Etter vår erfaring er det en økning i bruken av denne typen
tilbudskampanjer, som blant annet omfatter "3 for 2", "20 %
rabatt ved kjøp av 2 eller flere varer" og pakketilbud. En annen variant
av denne type kampanjer er "handle for mer enn 500 kroner og få 30 %
rabatt på hele kjøpet". Slike kampanjer kan også falle utenfor førprisregelen.
Dette gjelder likevel ikke enkeltvarer over grensen på NOK 500, ettersom
forbrukeren i realiteten vil tilbys en ubetinget rabatt på slike varer.
Det er viktig å være klar over at slike alternative tilbudskampanjer
omfattes av markedsføringslovens generelle forbud mot villedende markedsføring.
Den enkelte kampanje må vurderes individuelt. Det særlig sentrale spørsmålet er
da om prisfordelen som kommuniseres i kampanjen er reell. Et forhold
Forbrukertilsynet typisk vil se på i en slik vurdering, er om prisen på varene i
kampanjen har blitt satt opp kort tid før kampanjen, og blir satt ned like
etter kampanjen og på den måten reduserer prisfordelen som kommuniseres under
kampanjen.
Hvordan sanksjoneres brudd på reglene?
Vesentlige eller gjentatte brudd på reglene om
salgsmarkedsføring kan sanksjoneres med bøter på inntil 4 % av årsomsetningen
eller inntil NOK 25 millioner, dersom dette skulle være et høyere beløp. Utfra
tidligere praksis og signaler fra Forbrukertilsynet er det grunn til å tro at
vi fremover vil se saker der det ilegges betydelige bøter ved brudd på reglene
om salgsmarkedsføring.