Slik fremstår en ny Selfmade-butikk.

Fra STOFF & STIL til Selfmade

I forbindelse med lanseringen av sin nye vårkolleksjon i januar startet STOFF & STIL-kjeden prosessen med å skifte navn til Selfmade.

Av Odd Henrik Vanebo

– Overgangen skjer som en naturlig del av ambisjonen om å utvide internasjonalt, og å skape helt unike rammer for DIY-entusiaster (DYI: gjør det selv) og fremtidens designere, opplyser Alexander Lerche, CEO, Selfmade.

Glede i åtte norske butikker

– Status for Stoff & Stil Norge AS ved overgangen til Selfmade?

– Vi er åtte butikker og gleder oss veldig til å skulle bli til Selfmade sammen i Norge. Det blir utrolig morsomt å dele denne opplevelsen med alle våre faste kunder og med alle som opplever oss for første gang, sier Lars Lotsberg Folkestad, Retail Country Manager Norge, til Retailmagasinet.

Tredje navn på førti år

Opprinnelsen var Peters Resthal, en liten utstyrsbutikk grunnlagt av ekteparet Peter og Marianne Resthal i Herning 1980. På 1990-tallet skjedde navneskiftet til STOFF & STIL, da utstyrsbutikken i Herning la opp til å ekspandere som kjede i Norden.

I løpet av de siste 40 årene har STOFF & STIL utvidet og utviklet seg, og består nå av tilsammen 29 butikker i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland, samt en nettbutikk som opererer på 13 europeiske markeder.

Blir europeisk kjede

Ambisjonen om å bli enda mer internasjonale og utvide i resten av Europa gjør at kjeden nå tar steget mot å bli Selfmade i løpet av 2021.

– I fjor åpnet vi en Selfmade-butikk i Berlin, og i år utvider vi med vår aller første østerrikske butikk i Wien. Kundene våre vil oppleve en løpende overgang til det nye konseptet i alle våre nåværende butikker og webshop i året som kommer, hvor vi fortsatt kaller oss STOFF & STIL. Her skal konseptet vokse videre ut fra de velkjente, sterke røttene vi har i forhold til produktvalg, kvalitet og kjærlighet til design & søm, forklarer Alexander Lerche.

Alexander Lerche er CEO i Selfmade.

DIY-entusiaster

Selfmade skal være mer enn en internasjonalisering. Det skal være et konsept hvor inspirasjon, kreativitet og kunst forenes, skriver selskapet i en pressemelding:

I butikkenes nye Creative Space vil det være systasjoner som er tilgjengelige for alle DIY-entusiaster, hvor de også kan delta i kreative workshops og finne inspirasjon i moteshow, utstillinger, bøker mm.

– Med Selfmade ønsker vi å skape unike rammer for alle DIY-entusiaster, samt samtidens og fremtidens designere som ønsker å lage sine egne kreative prosjekter. Vi merker i dag stor interesse fra den yngre generasjon, som ønsker et alternativ til en verden som primært er basert på ferdiglagde produkter. Selfmade vil rette et sterkt fokus mot læring rundt designprosesser og håndverket i søm – både i våre fysiske butikker og gjennom inspirasjon i våre ulike universer online. I organisasjonen kaller vi dette Empower Creative Self-Expression, og vi har gjort det til vårt mål å styrke menneskers evne til å uttrykke seg selv kreativt, sier Alexander Lerche.

Bærekraft i fokus

Å skape sine egne prosjekter skal ikke skje på bekostning av miljø og natur. Her forklarer Alexander Lerche hvordan det å være DIY-entusiast som en del av en bærekraftig livsstil:

– Vi ser en stor bevegelse mot bedre vedlikehold av produkter, både gjennom reparasjoner, re-design og stigende etterspørsel etter langtidsholdbare kvaliteter. Økologisk produksjon og materialvalg for de produktene vi selger er selvfølgelig høyeste prioritet for Selfmade. Det er en enorm oppgave å konvertere en 40 år gammel leverandørkjede til å bli helt bærekraftig, men vår målsetting er å oppnå dette innen 2030.

Powered by Labrador CMS