Skobransjen forventes sammen med klær å få høy vekst i år, etter et katastrofalt 2020.
Nils Vanebo
Slik blir veksten for hver bransje i retail – kun møbler og bredt vareutvalg får normalvekst
Normalisering mot nivåene før pandemien er hovedtrekket i Virkes prognose for omsetningsutviklingen i hver bransje i retail. Kun to bransjer får normalvekst. Øvrige får fall eller flat utvikling, unntatt klær og sko som forventes å få kjempevekst etter to magre år.
Vekst pr bransje
Totalt: 0% |
Netthandel: 0% |
Dagligvarer: -4,5% |
Byggevarer privat: -6% |
Klær: +15% |
Sko: +15% |
Elektro: +2% |
Møbler: +2% |
Sport: 0% |
Bredt vareutvalg: +2% |
Sjeføkonom Lars Haartveit presenterer hvert kvartal Virkes prognose for omsetningsutviklingen i norsk handel, brutt ned på hver bransje samt for netthandel.
– Normaliseringen av vareforbruket fortsetter. Da pandemien kom, brukte vi mer penger på varer, men ikke på klær og sko. Nå som samfunnet er åpent igjen, kommer disse bransjene tilbake og tjenesteforbruket øker kraftig. Vi er på vei mot en normaltilstand, men alt er ikke som før, sier han.
Strekk i feltet
En flat utvikling forventes altså for retail totalt sett samt for netthandelen og sportsbransjen.
Klær og sko får et kjempeår med 15% vekst etter et katastrofalt 2020.
Dagligvarer faller tilbake til normalen etter to svært gode pandemiår og stengte landegrenser.
Også byggevarer mot private faller tilbake etter to gode pandemiår. For byggevarer forventes det at folk i større grad vil sette bort oppussingsprosjekter fremfor å gjøre det selv som gjennom pandemien.
De eneste to bransjene som forventes å få noe som kan kalles normalvekst, er møbler og bredtvareutvalg.
Netthandel bremser ned
Året 2022 blir et år uten vekst for norske nettbutikker, anslår Virke. Pandemieffekten ser ut til å være over.
– Vi fikk en enorm økning under pandemien. At det nå kommer en oppbremsing og tilbakegang, er ikke uventet. Det gjelder ikke bare i Norge, men i flere andre land som har vært nedstengt. Én av grunnene er at mange vender tilbake til de fysiske butikkene, særlig forbrukere som ønsker å se og prøve varene før de kjøper dem, sier Haartveit.
Likevel har mange aktører rustet opp på nett, for å møte økte forventninger fra kunder om å være tilgjengelig i flere kanaler samtidig.
– Du må være tilgjengelig i alle flater for å få mest mulig salg. Vi ser at de mer etablere kjedene, særlig innen bredt vareutvalg, nå svarer på konkurransen de får fra de rene nettbutikkene og lager løsninger for å ta opp konkurransen, sier Haartveit.