ProntoTV vant digital signage-pris
ProntoTV har vunnet to globale priser i International Digital Signage Awards i Amsterdam. Begge prisene gjaldt levering av komplette digital signage-installasjoner for Hurtigruten.
Prosjektene ble levert av ProntoTV, og prisene ble gitt i kategoriene «Technical Advances and Innovation in Management Software» og «hotels, resorts, theme parks and attraction», fremgår det av en pressemelding.
‘En stolt dag’
– Gratulerer til det norske teamet for en fantastisk jobb, uttalte Per Mandorf i Zeta Display – som eier ProntoTV – etter seremonien.
– Vi har bevist at vi kan levere komplekse oppdrag i et krevende kundemiljø på globalt nivå. Det er veldig givende at bransjen anerkjenner vårt konkurransefortrinn, legger Mandorf til.
– Det er en stolt dag for vårt team med dedikerte ansatte og en svært tilfredsstillende internasjonal anerkjennelse av vårt arbeid for Hurtigruten, sier Ola Sæverås, administrerende direktør ProntoTV og medlem av konsernledelsen.
I år var det den 10. utgaven av de Internasjonale Digital Signage Awards. Prisutdelingen er en konkurranse hvor selskaper, prosjekter, innhold, kampanjer og produkter fra hele verden innen Digital Signage blir annerkjent for godt arbeid. Prisene støttes av ledende aktører i bransjesektoren for å fremme arbeid og innovasjoner som løfter hele sektoren.
Fra digital opplevelse til digitalt engasjement
Ett av de store trekkplastrene er verdens høyeste LED skjerm til havs. Denne skjermen måler hele 17,5 meter og er 6,5 meter bred. Dette betyr at den dekker hele syv etasjer i atriumet til M/S Roald Amundsen.
– Blikkfang, det var også ambisjonen med den skjermem; virkelig få en wow-effekt når gjestene går ombord. Det er det første de ser, forteller hurtigriutens VP-konsept- og innovasjonsansvarlige, Caroline Grønvold. Skjermen er laget slik at det mulig å kjøre forskjellige tema og musikk på de forskjellige nivåene av skjermen slik at hver etasje kan opplevelse ulikt.
Hybrid-løsning
Et annet aspekt som er spesielt med løsningen for Hurtigruten er at M/S Roald Amundsen er et ekspedisjonsskip, det betyr at M/S Roald Amundsen vil befinne seg i øde områder hvor man ikke har stabil nett-tilgang.
– Det betyr at for å kunne tilby en oppdatert og relevant skjermløsning, var vi nødt til å lage en hybrid-løsning som gjør at man kan oppdatere systemet lokalt med nye videoer og data om skipet, men hvor man også har muligheten til å fjernstyre innholdet, forteller markedssjef i ProntoTV Jørn Olsen.
«Science Center»
Midt i skipet har man «science center» hvor gjestene kan oppdatere seg på ny forskning og lære om stedene de skal til. Hele senteret er utstyrt med skjermer fra ProntoTV. Det er et touchbord hvor gjestene selv kan fordype seg i detaljer. Gjestene elsker å selv kunne utforske i eget tempo. – Det føles high tech, men er veldig enkelt å bruke. Også for våre elder gjester. Kartet er helt enkelt fantastisk! – forklarer ekspedisjonsleder Niri O. Tveita,
I «science centeret» har man også det som kalles for «Kuben». «Kuben» er fire store LED-vegger som kan brukes som rom-avdeler og som fremvisningsskjermer. Når «Kuben» ikke er i bruk, vil den være en firkant som viser hva som skjer på alle sider av skipets utside. På den måten tar man naturen inn i «science center». Totalt er det åtte konfigurasjoner som gjør at man får en ekstrem god bruk av arealet.
«Expedition Launch»
Før gjestene tar del i ekspedisjoner, får de sikkerhetsopplæring som viser bilder og video fra aktiviteten de skal ta del i. Dette gjøres i «Expedition launch» som har en stor LED skjerm som dekker hele lokalet. På denne måten føles det ut som at man er med på aktiviteten allerede fra første sekund, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.