Det nye kjøpesenteret R13 på Tau "by night".
Det nye kjøpesenteret R13 på Tau "by night".

Helt nytt senter i en koronatid

Ikke bare krise og butikkstenginger i kjøpesenterbransjen: Det nye R13 kjøpesenter på Tau i Ryfylke åpnet forrige uke uten åpningstilbud og snorklipping.

Publisert

– Det var likevel en meget vellykket åpning, med godt besøk spredt over hele dagen, opplyser Ola Soppeland, styreleder og daglig leder i Agera Eiendom AS som står bak det nye senteret, til Retailmagasinet.

Åpning med håndspritstasjoner

Europris-åpningen, som vi omtalte forrige uke, inngikk i opplegget. At festivitasen som er vanlig ved åpning av kjøpesentre, ble droppet, skyldtes naturligvis risikoen for smittespredning.

– Vi unngikk jo en stor folkeforsamling med mye nærkontakt ettersom det ikke var åpningstilbud. Det var i tillegg satt inn ekstra vakthold, og "håndsprit-stasjoner" rundt om i de ulike lokalene. Det satte både kundene og de som driver butikkene som åpnet, pris på. De ga alle uttrykk for tilfredshet, fremholder Soppeland.

Og det er en tilfredshet som favner videre:

– Ja, lokalt er det stor glede og tilfredshet med de nye tilbudene R13 favner. Det hele ble så vellykket, at neste byggetrinn er ytterligere aktualisert. Det dreier seg om et nybygg på 6.000 kvadratmeter, som vi håper å kunne åpne om to år. Det er for storhandel. Senterbygget som åpnet i går, er på 8.000 kvadratmeter.

– Leietakere allerede klare til storhandelssenteret også?

– Nei, ingen avtaler så langt. Men vi er i positiv kommunikasjon med flere aktører, svarer Soppeland.

Forretningene som var med på åpningen forrige uke, var Coop Extra, JYSK, Europris og Strand Autosalg. Pizzabakeren, Meat & Eat, Apotek1 og Ryfylke Bakeri og Konditori innretter seg etter pålegg under koronakrisen og avventer litt.

– Men vi håper at de også kan åpne i løpet av april. De legger i alle fall opp til det, sier Ola Soppeland.

Navnekonkurranse

Det originale navnet på det nye kjøpesenteret, R13, er kommet til etter en navnekonkurranse, med veldig mange innsendte forslag. Et kort, fengende og beskrivende navn, all den tid senteret ligger inntil riksvei 13.

"Graphic concrete" er benyttet på selve fasadeelementene, og har vakt såpass oppsikt at bygget er nominert til en betongpris, opplyser Soppeland.

– Altså alt i alt en lovende start for det nye senteret. Så lovende at dere våger å budsjettere med en spenstig senteromsetning?

– Når vi igjen har normale tilstander også for varehandelen, ser vi for oss en årsomsetning på 225–230 millioner kroner, sier Ola Soppeland.