Den splitter nye trekkvognen er 100 prosent elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo. (Foto: Ragn-Sells)

Blant de første i Europa

Hva veier 44 tonn, går på strøm, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom hovedstaden? Svaret er gjenvinningsselskapet Ragn-Sells’ nye elektriske trekkvogn.

Publisert

Denne elektriske lastebilen kjører nå på veiene i Oslo. Ragn-Sells har et mål om at alle deres renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investerer selskapet i flere elektriske kjøretøy. Den første elektriske renovasjonsbilen fikk mye oppmerksomhet da den ble satt i drift i Oslo sentrum i fjor sommer, og nå – under ett år senere – får den selskap av en 44-tonns trekkvogn.

– I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

Tidlig ute

Fjorårets renovasjonsbil var den første av sitt slag, og Ragn-Sells er også en av de aller første renovasjonsselskapene som tar i bruk en elektrisk trekkvogn.

– Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier logistikksjefen.

‘Ny teknologi skal gjøre oss bedre’

– Et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Selskapet har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på sine anlegg, noe som har vært en ubetinget suksesshistorie.

– Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl.

Bred politisk støtte

Implementeringen av EL-kjøretøy og elektriske maskiner krever mye ekstraarbeid fordi teknologien fortsatt er ny. De framtidige miljøgevinstene gjør allikevel risikoen verdt det, mener Ragn-Sells administrerende direktør, Bjørn Hoel: – Noen må satse og gå foran, og det kan like gjerne være oss. Det er et viktig signal at vi som samfunnsaktør tar grep for å prøve ut dette. Samtidig må det selvsagt være økonomisk forsvarlig. En EL-lastebil er mye dyrere enn en diesel-lastebil, sier Hoel.

«Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

– Det er bred politisk støtte for å gjennomføre dette prosjektet. Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, avslutter Bjørn Hoel.

(Pressemelding)

Tekniske data

Chassis: MAN TGS 6 x 2

Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km)

Gearbox: Allison automatic

Lading

Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW

CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, Vannkjølt kabel 


Trekkvognens ladeuttak ligger på baksiden av førerhuset. (Foto: Ragn-Sells)

 

Powered by Labrador CMS