‘Vi hjølpe dæ!’ var budskapet på vegne av en hel bransje, her på plakat i elevbutikken Pioner. (Foto: Magneten kjøpesenter)

‘Vi hjølpe dæ!’

‘Vi hjølpe dæ!’ – på godt trøndersk, var hovedbudskapet da Pioner-butikken i Magneten kjøpesenter på Moan i Levanger åpnet før helgen. Det slo an. Kundene stod i kø, mens NRK Trøndelag Radio sendte direkte.

Publisert

– Ja, det ble en meget vellykket prosjektstart, fastslår en begeistret senterleder, Lars Herisaunet overfor Retailmagasinet. Han gikk i Retailmagasinet før åpningen høyt ut med påstanden: – Vi skal knuse netthandelen med gode butikker, som er gode ikke bare på grunn av gode varer, og ikke minst på grunn av dyktige medarbeidere. Som bistår kundene i den fysiske butikken. Medarbeidere som er opplært og trenet i sin egen lærebedrift i Magneten kjøpesenter.

En målsetting som altså resulterte i elevbutikken med det megetsigende navnet Pioner.

Senterlederen summerer opp: – Enorm kundepågang. Vi har fått masse oppmerksomhet og positive tilbakemeldinger. Nord Universitet har meldt sin interesse for prosjektet. Bare for å nevne i fleng.

Den nye elev-/lære-butikken Pioner hadde fått emn gunstig lokalisering mellom Bik Bok og Zavanna.

Ingen ‘lekebutikk’

Pioner er, vel å merke, ingen ‘lekebutikk’, men en skikkelig butikk. Prosjektet realiseres i nært samarbeid med Verdal videregående, yrkeslinje for service og samferdsel som utdanner nettopp medarbeidere for retail. Og med Ungt Entreprenørskap som har tatt seg av selskapsstiftelsen og driftsopplegget for elevbedriften som fremstår som en butikk som selger varer over disk reelt. Og den tredje ikke minst viktige samarbeidspartneren: Senterbutikkene er med og leverer varer, for eksempel Varner til den første tekstilbutikken. Neste opplegg blir en gave- og interiørbedrift skåret over samme lest.

De fem elevene som åpnet ballet. Fra venstre: Stine Jellum, Diyana Letensei, Mouaz Zaidan, Henrik Mølnås og Nicklas Bye Rauhut. (Foto: Magneten kjøpesenter)

Skal bedre rekrutteringen

Overordnet formål for senteret? – Å bedre rekrutteringen til egne butikker. Magneten er inne i en veldig god periode med god vekst. I en så god periode opplevde vi at butikkene lyste ut 14 ledige stillinger samtidig, fra deltidsstillinger for studenter til butikksjefer. Det illustrerer rekrutteringsproblemet til retail som ikke bare Magneten opplever. Vi kan ikke huske så mange vakante stillinger på én og samme tid siden Magneten bygde ut i 2006. Da er det vår plikt og vårt ansvar å ta grep, som vi nå altså gjør med Pioner-prosjektet, fremholder senterlederen.

Powered by Labrador CMS