RELEX SCM arrangerte Inspiration Day

For andre år gikk RELEX SCM-seminar av stabelen den 20. oktober og over 70 eksperter innen handel og vareforsyning fra mer enn 25 ulike bedrifter deltok.

Publisert

Første foredragsholder var Patrik Jonsson som gav tilhørerne et innblikk i hva suksessbedrifter har fokus på og gjør annerledes med sin lageroptimalisering. Marco Pair fra Europris fortalte om hvordan de gikk fra manuelle bestillinger til automatisert vareforsyning i alle sine butikker, integrert med deres sentrallager, på mindre enn 14 mnd. Etter dette inntok Konsum Värmland scenen og delte erfaringer om hvordan man takler utfordringene innen vareforsyning av de aller ferskeste varene, blant annet bakervarer. Til slutt gav Kristie Davison og Andrew Lynch tilhørerne verdifull innsikt i effekten av butikktilpassede planogrammer og hvordan dette enkelt kan gjennomføres og utnyttes som beste praksis i integrerte forsyningskjeder.

Beste praksis for bedre lageroptimalisering

Patrik Jonsson, professor på Chalmers Universitet, åpnet seminaret med å fokusere på at mange bedrifter faktisk gjør mye riktig med sine lageroptimaliseringer, men det eksisterer fortsatt et stort forbedringspotensial. Han gav oss verdifull innsikt i hva som burde være grunnleggende å vite innen lageroptimalisering, hva bedriftene allerede burde ha på plass i forhold til dette, og at nøyaktige prognoser er selve nøkkelen til å effektivisere lagerstyringen ytterligere.

I følge Jonsonns studier bruker de fleste svenske selskaper et ERP-system for å støtte opp om deres lagerstyring, men mange har ikke oppdatert seg på «the-best-of breed» enda. Han fastslår videre at flere av selskapene anser lagerstyring som noe problematisk, men RELEX er systemet som gjør dette nærmest problemfritt.

Integrert forsyningskjede på rekordtid

Marco Pair fra Europris fortalte at eventyret med RELEX startet med en utfordring fra toppsjefen som satt spørsmålstegn ved deres daværende forsyningskjedeløsning; var den optimal? Frem til det tidspunktet trodde Marco og teamet hans at de hadde et system som fungerte bra, men etter at de hadde satt seg inn i hva RELEX kunne gjøre, identifiserte de raskt flere områder som kunne forbedres drastisk.

Med en svært støttende ledelse som hadde et fokus og ønske om at dette skulle bli vellykket prosjekt, kom resultatene raskt.

Europris hadde flere overordnede mål med prosjektet; som å sikre tilgjengelighet av viktige varer, øke servicegraden ut mot sluttkunde, redusere lagerverdier, øke omløpshastighet og effektivisere varebestillingsprosessen og prognostiseringen.

Utrullingen av systemet gikk overraskende lett, og man kunne raskt se at butikksjefene nå kunne bruke tiden sin på mer verdiskapende områder enn varebestillinger, blant annet kundebehandling. Gjennom de mindre enn 14 månedene implementeringen tok, der ca. 20 nye butikker fikk detaljert opplæring og informasjon hver uke, ble Marco og teamet hans sittende med et inntrykk av at dette gikk for lett – at det var for godt til å være sant. De forventet å møte det store smellet, men det smalt aldri. I dag sitter de igjen med et velfungerende integrert vareforsyningssystem som de mener de så langt kun har brukt 40% av kapasiteten til, og ser frem til å hente flere fordeler av de neste 60%.

Marcos presentasjon ble et av seminarets absolutte høydepunkter, og han delte verdifull innsikt og detaljer med de oppmøtte deltakerne.

Vellykket automatisert vareforsyning av "svinn-varene"

Konsum Värmland presenterte sine utfordringer med ferskvarer. Gun Jansson og Tomas Arnäs-Nielsen fortalte om hvordan de har arbeidet for å løfte deres varepåfylling til neste nivå og økt automatiseringsgraden selv for de aller ferskeste varene. I dag sitter de igjen med økt hylletilgjengelighet, mindre svinn og høyere salgstall.

De fortalte også om forarbeidet som ble gjort før de besluttet å samarbeide med RELEX. «Diskusjonene vi hadde med RELEX overbeviste oss om at vi kunne dra nytte av samarbeidet. Dessuten viste mulighetene i systemet å være flere enn de vi opprinnelig hadde forventet oss, noe som overbeviste oss ytterligere. Også forstudien viste seg å være utrolig effektiv da utfallet beregnet ville gi en lagernivåsenkning på 40% og svinnet ble beregnet til å minske med SEK 16,4 millioner per år». Utrullingen ble gjort av bare 3 personer og alt var på plass innen 3,5 måneder!

De understreket også viktigheten om å ha god intern informasjonsflyt rundt forandringene RELEX medførte. «Å informere er så utrolig viktig! Vi hadde mye fokus på en informasjonsplan og utrullingsplan ettersom vi ville være sikre på at vi gjør alt for å minimere informasjonsbrist eller usikkerheter hos våre kollegaer. Ved å føre dialog og virkelig få feedback fra butikkene kan vi også hjelpe dem bedre. Dette synes vi er noe vi har lykkes med og anbefaler at alle burde tenke på.

No Store is Average!

«Alle ser etter en annerledes kundeopplevelse og ingen butikk har den samme lokale etterspørselen». Dette var en av de grunnleggende elementene for Kristies og Andrews presentasjon om butikk-spesifikke planogrammer.

Galleria ble en del av RELEX tidlig 2016 og de to selskapene utfyller hverandre på flere områder; Mens RELEX er spesialist på forsyningskjedeløsninger er Galleria ledende innen kategoriplanlegging, automatisering og optimaliseringsløsninger for detaljhandelen. Når man kombinerer kunnskapen fra de to selskapene får man et utgangspunkt som støtter RELEX sin visjon om å skape en verdensledende integrert løsning for å optimere planleggingen for retailere.

Gjennom sin presentasjon fokuserte Kristie og Andrew på hvordan man på «front-enden» av forsyningskjeden kan skape de riktige lokaltilpassede planogrammene og derigjennom de riktige lokale min/max lagernivåene. Videre sendes denne verdien til et system som RELEX for å blant annet genere bedre prognoser, bedre varepåfylling, og bedre treff på reklamekampanjer. Det er viktig å ha en optimert forsyningskjede, men kanskje enda viktigere er fokus på å gi kunden en god handleopplevelse ved å tilby et riktig utvalg tilpasset den lokale etterspørselen. For å oppnå dette må man forstå at hver kategori slett ikke burde ha samme planogram i hver enkelt butikk, men heller styres av lokal etterspørsel. Ved å «låse» den spesielle kunden i det spesielle området i den spesielle butikken, kan man utvikle et optimalt planogram eller et mer passende utvalg. Man må derfor undersøke hva slags produkt som selger godt i ulike butikker, evaluere resultatene og differensiere disse type butikkene fra hverandre. På den måten kan man frigjøre plass for nye produkter eller produkter som har høyere salgsvolum – og på den måten selge mer.

Powered by Labrador CMS