Retailere tar halve Topp 10
IKEA og Vinmonopolet på delt femteplass, Stormberg på 7., Kiwi på 9. og Coop på 10., er de fem retailerne som legger beslag på halvparten av plassene på Topp 10 i undersøkelsen RepTrak Norge 2019 fra Apeland og Reputation Institute som publiseres i dag.
I pressemeldingen for omdømmemålingen heter det: Norske bedrifter får stadig bedre omdømme i befolkningen, og TINE er den bedriften vi liker aller best. Rema 1000 øker mest, og Facebook faller mest i undersøkelsen.
‘Fremragende omdømme’
Hele 16 bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme» i den store omdømmemålingen. I fjor nådde 12 så høyt. Etter TINE, som får en score på 88,6, følger Freia, Finn.no, Hurtigruten og IKEA. Mange har holdt seg i toppsjiktet i lang tid, mens OBOS og Norsk Tipping er nykommere.
– Vi ser at de store bedriftene blir bedre til å lytte til omgivelsene og tilpasse sin adferd, slik at de møter samfunnets forventninger. De blir dessuten bedre til å skape gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i Apeland, som gjennomfører RepTrak sammen med Reputation Institute.
Rema 1000 øker mest
Facebook er den mest kjente virksomheten. 93 prosent oppgir å kjenne dem godt eller litt. Men nettsamfunnet faller mest i undersøkelsen, hele 6,9 poeng. Facebook ender som nummer tre fra bunnen av listen, etter Ryanair og McDonalds. Rema 1000 øker mest, hele 7,3 poeng, og flytter seg fra middels til godt omdømme.
NSB, som i perioden kunngjorde navneskiftet til Vy, faller 2,1 poeng, men har fortsatt et godt omdømme. VG, som fikk kritikk for Giske-saken, har middels omdømme. Avisen ble sist målt i 2016, og hadde da dårligere omdømme enn nå.
God utvikling for DNB
Sbanken har best omdømme i finansbransjen.
– Sbanken er tilbake på toppen i år, og Sparebank1 og Gjensidige følger like etter. Se opp for DNB som har hatt en veldig god utvikling de siste årene. De hadde et svakt omdømme med 56,2 poeng i 2009, og har 74,3 poeng i år, sier Ole Christian Apeland.
Hurtigruten best på reise
Hurtigruten er det reiseselskapet som har best omdømme hos det norske folk. Flyselskapene SAS og Norwegian er også målt.
– Tidligere var Norwegian selskapet med best omdømme blant flyselskapene, mens i 2014 fløy SAS forbi, og Norwegian har ikke klart å ta dem igjen, sier Apeland.
Bransjen vi elsker
Fem av ti selskaper som troner øverst på omdømmemålingen RepTrak Norge er i mat- og drikkevarebransjen. Av disse har TINE, Freia, Vinmonopolet, Kiwi, Coop og Q-Meieriene et «fremragende omdømme». Resultatene viser at selskaper i mat- og drikkebransjen er svært godt likt av befolkningen.
– Når vi ser omdømmeutviklingen over tid, har TINE gjort en fantastisk jobb de siste årene og kommet tilbake til topposisjonen som de hadde i 2004. Blant dagligvarebutikkene er det Kiwi som har den klart beste utviklingen, og Coop følger like etter. Kiwi er gode på pris og kvalitet, og kommunikasjonen er konsistent og god. De appellerer til folks følelser, sier Ole Christian Apeland.
(Pressemelding)