Ariel var den ene av ni Disney-prinsesser som skapte stemning på Steen & Strøm julen 2017. Foto: Bjørnar Øverbø

Retail Design blir viktigere

Når det ropes krise i retail, blir det viktigere å gjøre det attraktivt for kunder å komme til butikkene. Butikkutstillinger og design får derfor større betydning.

Publisert

Marit Andreassen er faglig leder og lærer på SoFi School of Fashion Industry på de to linjene Interiør og Retail Design. I 2017 ga hun ut boken Retail Design (Cappelen Damm Akademisk) som brukes som lærebok, blant annet på Treider Fagskoler og flere andre studiesteder.

Marit Andreassen er faglig leder og lærer på SoFi School of Fashion Industry på de to linjene Interiør og Retail Design.

Andreassen har arbeidet i retail design bransjen i flere år og har opparbeidet seg et betydelig nettverk i Norge. Hun er tydelig på at norsk retail må bli flinkere til å utnytte de mulighetene som ligger i god design og bruk av utstillinger i butikk.

– Retailere må nå ta grep om den fysiske butikken. Forbrukerne er blitt mer kravstore til omgivelsene, poengterer hun.

Etter finanskrisen ble forbrukere bortskjemt med lave priser og kampanjer. Netthandelens fremmarsj bidrar til det samme. Flere butikkjeder har havnet i vakuum med økt netthandel, og stadig varsles det om konkurser.

Studentoppgave i fotostyling.

– Retail roper om apokalypse, men de må fokusere på hva de konkret kan gjøre, Den fysiske butikken vil ikke dø. Å se og kjenne på varene vil fortsatt ha en betydning, sier Andreassen.

Utstillinger påvirker salget

De nye utfordringene som mange fysiske butikker står overfor, innebærer at retail design har fått økt betydning.

Marit Andreassen understreker at butikkutstillinger ikke må få bli for statiske.

– Utstillinger og presentasjonen i butikklokalet må endres jevnlig. Butikkansatte har ikke alltid tid eller erfaring til å endre vareplassering og uttrykket i butikken. Vi må tilbake til håndverket, oppfordrer hun.

For vi må huske på at butikken er "den stille selgeren" og det er ikke nok bare å fylle på varer vi må også må gi luft og plass til både varer og kunder.

– Butikkansatte må tenke "instragramable", oppfordrer hun. Vi deler mye bilder på sosiale medier og da er det kult om kundene også tar bilde i akkurat din butikk fordi den er så spennende eller gir en spesiell opplevelse

Fokale punkter

– For å gjøre butikken spennende og interessant kan vi lage utstillinger i butikkens fokale punkt. Disse kan enkelt endres ofte og kan bli butikkens «instagrampnkt» Å lage gode tidlige fokale punkt og sameksponere produkter som hører sammen gir alltid gode resultater.

Omsetningen øker alltid etter caser hvor det er laget fokale punkter. På Treider lærer studentene også om analyse.

– Vis kundene produkter som passer sammen. Bruk utstilling både i vindu og inne i butikken. Man bør benytte muligheten som ligger i å fortelle en historie, oppfordrer Andreassen.

Flere har også noe å hente på å få den innerste veggen i butikken mer synlig, da mener hun den veggen som kunden ser med en gang når kunden står utenfor butikken, det kan få flere kunder inn i butikken.

Butikkene må også synes utenfra. Hun forstår ikke hvorfor kjøpesentrene viser seg bedre fra utsiden og bruker butikkenes utstillingsvinduer på en mer selgende måte.

– Ikke bare butikker, men også kjøpesentre må tenke på å skille seg ut. Det øker ikke trafikken om alle kjøpesentre ser like ut, sier hun.

Noen kjeder har en klar plan på at alle butikker skal uniformeres. Altså bygges opp og fremstå helt like, både i Norge og i andre land.

Maria Azora Udø er fornøyd interiørstudent på SoFi og forteller om et intenst, men morsomt studieår.

Marit Andreassen mener at disse kjedene er unntaket, ikke regelen. Hennes inntrykk er at kjeder flest er åpne for innspill og idéer.

Jobber i team med realistiske caser

Maria Azora Udø er interiørstudent på SoFi School of Fashion Industry. Hun har fra tidligere studier en bachelor i markedsføring og ser for seg å bruke begge fagfeltene når hun skal ut i jobb. Prosjektledelse, arrangement, hotell er mulige områder, sier hun.

Typiske jobber for interiørstudentene er interiørkonsulent, interiørarkitekt, interiørdesigner eller foto- og boligstylist. For Retail Design er butikkdesigner, visual merchandiser, dekoratør og eventmanager typiske jobber. Begge studiene avsluttes med avgangsutstilling etter eksamensperioden.

Studentene lager modell av messestand-oppgave.

Samarbeid med kjeder

I tillegg til teori jobber interiør- og retail designstudentene på SoFi School of Fashion Industry med konkrete caser, som regel i team. Casene er knyttet mot næringslivet, både kjeder og leverandører. De har samarbeid med flere kjeder, blant annet Ikea, Maxbo, Varner og Jernia.

– Vi vil være med på å endre noe. Sette oss et mål og fullføre. Og så begynne på noe nytt med de nye kunnskapene vi har ervervet, sier Udø.

Får være kreative

I år er de tilsammen 24 studenter på de to linjene Interiør og Retail Design.

Udø setter pris på at de jobber med caser fra den virkelige verden, ikke bare teoretiske. Samarbeidet med Ikea synes hun er lærerikt og positivt.

– Vi blir sett på skolen, og vi får lov til å være kreative og bruke forskjellige teknikker.

I tillegg jobber vi i team, noe som er viktig, sier Udø. For også i næringslivet jobbes det i team. På skolen blir teamene satt sammen av personer med ulike egenskaper og personligheter.

De to linjene retail design og interiør har mye til felles, og studentene jobber endel i grupper på tvers. Udø mener at det er en fordel om man har jobbet noe før man begynner på studiet, men det er ikke noe must. Jobbmuligheter etter studiet anser hun som gode.

– Studieåret er intenst, men morsomt. Studiet er bra, og det har både bredde og dybde.

I tillegg lærer vi mye av hverandre, avslutter den fornøyde interiørstudenten.

Steen & Strøm tok julen tilbake, med hjelp av studenter

Julen 2017 ville Steen & Strøm ta jula tilbake og gjenskape flotte utstillinger i vinduene slik det hadde vært flere tiår tidligere. De inngikk samarbeid med Disney, Treider Fagskole og Oslo Runway.

Studentene fikk i oppdrag å lage ni utstillinger i utstillingsvinduer på kjøpesenteret, basert på ni kjente prinsesser fra Disney-filmer. Som støttespillere fikk de med seg et knippe kjente designere. Studentene begynte visstnok å gråte av glede da de fikk høre om prosjektet.

Idéene og tegningene måtte godkjennes av Disney. Designerne tegnet og sydde kjoler til prinsessene, og studentene designet og laget rekvisitter og scenografien i utstillingene

Gjennom prosjektet lærte stundene om komposisjon, farge- og materiallære, stilhistorie, målgruppeanalyse og trend forecasting. Steen & Strøm ga studentene 80.000 kr i reisestipend som de brukte til å dra på den store møbelmessen i Milano.

Prosjektet endte imponerende nok blant topp 3 i The International VM Awards på Retail Design Expo i London. De to øvrige på pallen var langt mer erfarne enn studentene på Interiør og Retail Design!

Powered by Labrador CMS