
Færre butikker og kjeder i Danmark
Endret forbruksmønster og økende netthandel setter også sitt preg på dansk retail, skriver Retail Institute Scandinavia. De har nylig utgitt boken "Kæder i Dansk Detailhandel" som hvert år gjør opp status for butikkjedene i landet.
Antall butikker har falt med seks prosent de siste fire årene, mens antall kjeder har falt med ti prosent. I 2013 var det 348 kjeder med 13.557 butikker. I fjor var antallet falt til 315 kjeder med 12.757 butikker.
Henning Bahr, adm. dir. i Retail Institute Scandinavia, mener at netthandel er hovedforklaringen. Det som skjer i Danmark følger samme utvikling som i USA: Noen kjeder går konkurs, mens andre kutter i antall butikker.
De som ikke klarer å kombinere fysisk handel og netthandel, risikerer å tape ytterligere markedsandeler, påpeker Retail Institute Scandinavia.
Boken er på nesten 400 sider og er et oppslagsverk med oppdatert kunnskap om de 29 detaljhandelsbransjene og 315 butikkjedene i Danmark.
