Ståle A. Møystad Østhaug har brukt store deler av sitt
byråliv på retailkonsepter for detaljhandelskjeder og merkvareprodusenter i både
inn- og utland. Forretningsutvikling, utvikling av kommunikasjon og
vekststrategier for merkevarer, samt merkevarekultur for en rekke ledende
private og offentlige virksomheter har også vært blant hovedoppgavene. Nå
skal han bidra til å skape enda et kraftsenter innen retail.
Stort nettverk
Byrået er en del av satsningen til Kilde- og Aspire-gruppen
med hovedsete på Hamar. Her vil ReTale få tilgang på et stort nettverk av
kompetanse gjennom at de sitter samlokalisert med ANTI Hamar, samt ikke minst
at de kan tilby retailkunder gode priser på utvikling av butikk og
e-handelskonsepter gjennom sømløst samarbeid med sine søsterselskap. F.eks Flisa Trykkeri, som også inngår i Aspiregruppen, er i
dag langt fremme når det kommer til trykksaker, spesielt storformat og store
opplag. Så de vil kunne bidra med produksjon av sisteleddskommunikasjon.
– Vår modell gir retailaktører alle muligheter til å få en
komplett og kostnadseffektiv 360 graders løsning ett sted. Samtidig gleder jeg
meg til å bruke mine mange år med bransjeerfaring og kunnskap rundt kjøperstien
og hvordan maksimere salg- og merkevarebygging i ulike distribusjonskanaler,
sier Møystad Østhaug.
– Sammen med landets mest fremoverlente konseptutviklere og
designere vi vil tilby løsninger som sørger for at logistikk og butikkbehov
leveres i et tempo som vi vet at retail trenger å levere på.
Egen konseptutvikler
Møystad Østhaug vil gjerne også løfte frem deres AD/konseptutvikler
Henrik Ek, som skal være en av de beste ressursene inn i retail.
Henrik har jobbet i Kitchen, Oslo i åtte år med Meny som sitt
hovedansvarsområde og etter å ha pendlet i mange år var det plutselig ikke mer
behov for det når denne jobben dukket opp. Henrik kjenner alle prosessene i
leveransekjeden, alt fra kundeavis til store butikk-konsepter og har allerede
levert på revitaliseringen av Sport 1.
«Vi har slått sammen det vi kan best, retail og historiefortelling.»
Ståle A. Møystad Østhaug
Salgskommunikasjon viktig
ReTale skal være et annerledes byrå som fokuserer på
helhetlig retail, og de vil bidra til vekst og styrking av merkevarer gjennom
strategiske og taktiske kommunikasjonsløsninger gjennom hele kjøperstien, både
i den digitale og fysiske varehandelen.
– I et stadig mer konkurranseutsatt marked, hvor produktenes
egenskaper ofte ligner på hverandre, blir måten man selger (les: kommuniserer)
på avgjørende for å skille seg ut. Hos ReTale tror vi at alt salg er
kommunikasjon, og vår visjon er å tilføre en kjede, et produkt eller en
tjeneste en unik substans, eller verdi om du vil, sier Møystad Østhaug.
ReTale har som mål å ha en tilnærming der de prøver å
forstå konsekvensene av kundens ønsker før de starter en utviklingsprosess. Deres
medarbeidere skal jobbe for å forstå og utforske kundens totale
forretningsmodell. Å skape resultater skal være viktigere enn å la seg forføre
av prosesser uten klare mål.
Tror på tempo som en viktig konkurransedifferensiator
Selskapets evne til å veilede kunden til å tørre å ta
nødvendig risiko skal ha gjort dem til foretrukne partnere i suksessrike
salgsprosjekter.
I samarbeid med kundene er de veldig opptatt av forbrukeratferd.
De liker krevende diskusjoner for å utfordre "sannheter," og
muligheten til å tenke utenfor boksene.
– Vi verdsetter ekte lidenskap og ærlighet i en hyggelig
atmosfære. Vi ønsker ikke bare å være en kreativ samarbeidspartner, men også å
bidra til kundens lønnsomme utvikling og vekst, avslutter Møystad Østhaug.