Øyvind Stige (Seebrite), Arvid Tennefoss (Nllle) og Øyvind Ertzaas (Stell) var blant de 45 fra norsk retail på Retail Week i London.Nils Vanebo
Norske retaileres inntrykk fra Retail Week
Virke hadde med seg 45 ledere fra teknologi, handel og rådgivning til Retail Week i London med mål om å få innblikk i hva som rører seg innen teknologi for retail. Jevnt over var deltakerne fornøyd med det de fikk se og høre.
I tillegg til selve konferansen var det faglige og sosiale arrangementer. inkludert en retail-tour til Battersea.
Noen av hovedpunktene fra konferansen var:
- Med bruk av AI kan søk optimaliseres man kan nå kundene bedre.
- Med digitale verktøy kan man redusere tiden bruker på opplæring av ansatte betydelig.
- Å engasjere og motivere de ansatte i butikk, påvirker bunnlinja.
- Dataplattformer kan bidra til å optimalisere butikkdriften.
- Retail vil være en arena for innovasjon framover.
– Konferansen innfridde
Bjarne Hareide – CEO i Digilab Scandinavia AS – var faglig
ansvarlig og og stod for den praktiske tilretteleggingen av studieturen til London.
Han mente at Retail Week infridde:
– Forventningene var høye, men jeg synes vi fikk et godt innblikk i hva
som nå rører seg i europeisk retail handel. I og med at konferansen var i
London var det jo et naturlig hovedtrykk fra UK markedet. Personlig synes jeg
det var ekstra interessant å lytte til Google og Amazon. Begge poengterer
naturlig nok viktigheten av AI og bruk av data. Amazon fremhevet også bærekraft
og behovet for endring i den retning.
Hareide tror personlig at vi bare er i begynnelsen på disse
reisene. AI vil bli et sterkt hjelpemiddel fremover.
– Hvordan vi velger å ta det ut er ennå uvisst. Men mitt inntrykk er at
alle nå er begynt å arbeide med det. Noen er kommet lengre enn andre. Her må
den norske retailbransjen selvsagt både henge seg på og ikke minst selv ta
stilling til hvordan en bruker verktøyene. De som ikke gjør det, vil falle
akterut. Det er jeg overbevist om, sier Bjarne Hareide.
– Den ledende arenaen for retail
Sigri Sevaldsen er leder for Virke Vekst som stod som arrangør.
Også hun var fornøyd med Retail Week:
– Konferansen har i årevis vært
den ledende arenaen for detaljhandelen. Det var spennende å se teknologien live
på messen, og høre innledere fra Amazone og Google, samt de mindre aktørene fra
både teknologi og handel. For oss i Virke Vekst ga det økt innsikt i retailtech
og hvordan aktørbildet ser ut. Dette er veldig nyttig når vi skal fortsette å
samle næringen i Norge og bygge bransjefelleskap og kartlegge det norske
markedet, sier hun.
De sterkeste inntrykkene fikk
hun fra det som ble kommunusert om AI.
– Amazon sa at generativ AI
sannsynligvis vil bli like transformerende for retail som da internett kom. Det
gir inntrykk, og samtidig perspektiv; mulighetene som lå i internett ble ikke
skapt over natten – det tar tid å finne og bygge de smarteste løsningene. Her
vil vi se mye innovasjon fremover, sier Sevaldsen.
– Vi fikk innblikk i både ny
teknologi, konsepter for å engasjere kundene som live shopping, kundefokus i
butikk og lojalitetsprogrammer, og hvordan retail jobber mot mer sirkulær
økonomi og bærekraftig produksjon.
Et annet inntrykk hun sitter
igjen med er at vi ikke ligger langt bak i Norge.
– Vi hadde med oss aktører som
har konsepter og teknologi i verdensklasse, og flere har ekspandert til UK og
andre land i Europa.
Hun fastslår at det er veldig
spennende å følge med på utviklingen av norsk retailtech. For de som vil høre
fra de norske aktørene, både handel og teknologi, om hva de lærte på turen og
hvilke løsninger de selv har utviklet, inviterer Virke til webinar 17. april kl
13:
Øyvind Krohn, daglig leder i Hagelandgruppen, forteller at hans forventninger var todelte:
– Å hente inspirasjon og beste praksis på hvordan noen av de største retailerne i Europa ser på fremtidens handel og hvordan de rigger seg for dette. For eksempel ved å ta i bruk AI operasjonelt i drift og for å forbedre kundeopplevelsen.
– Gode faglige diskusjoner med norske retailere og retail tech-selskaper som var med på konferansen. Inspirasjon og idemyldring på tvers av bransjer.
Krohn konstaterer at begge deler ble innfridd.
– Men det er åpenbart at alle mulighetene AI gir oss ikke er ferdig utviklet. Det er pr. i dag for tidlig å peke på konkrete tiltak som gir betydelig effekt i form av effektivisering eller kundenytte, sier han.
Hageland-sjefen mener at konferansen bekrefter på mange måter bekreftet at retail-bransjen i Norge ligger langt fremme, både når det gjelder bærekraft og teknologi, men også kundefokus.
– Konferansen i år hadde et sterkt innslag av teknologi, og det er avgjørende at vi tar i bruk dette i jakten på lønnsom vekst. Faren er at man blendes av mulighetene denne teknologien gir og glemmer det aller viktigste, nemlig kunden. De aller beste kundereisene er ikke nødvendigvis avhengig av teknologi – vi er mennesker som handler med mennesker. Der mener jeg vi i norsk faghandel har kommet langt, sier Krohn.
"Å mingle og høre historier"
Robert Zwarg – gründer av 24 Nettbutikk og daglig leder i Sincos Software AS – var fornøyd med turen til London:
– Jeg hadde forventninger til at London Retail Week skulle gi meg faglig påfyll innen AI og fremtidens handel. Noe som i aller høyeste grad ble innfridd. Og det å kunne mingle med ledere i andre selskaper og høre deres historier og visjoner, ga meg mye.
Blandet inntrykk
Kjededirektør Helje M. Beisland
i Floriss var derimot ikke helt fornøyd med Retail Week.
– Messen var litt skuffende for
vår del. Det var ikke så mye å se på, men presentasjonene var til dels
relevante.
Hun opplevde at det å reise i
gruppe sammen med Virke er det som gir mest verdi på en slik tur.
– Arrangementet med deltakere
som deler sin erfaring og korte pitcher fra leverandørene, er mer direkte
matnyttig, i tillegg til at det er hyggelig å bli kjent med retailfolk på tvers
av bransjer.
I den gruppa som var med, hadde jeg mange gode samtaler og innspill til hvordan jeg kan løse utfordringer i min bedrift og bransje. Jeg fikk også helt konkrete råd og tips, på butikkutvikling, konsept og strategi. Forhåpentlig kunne jeg også dele litt av det samme, sier Beisland.
Studietur til Battersea
Battersea Power Station er en nedlagt kraftstasjon sør for Themsen sentralt i London. Den dekket nærmere 20 prosent av Londons strømbehov. Kapasiteten peaket i 1957.
Nå er kraftstasjonen blitt et fantastisk kjøpesenter, som den norske delegasjonen til Retail Week fikk oppleve.
Det legendariske landemerket med omkringliggende område er blitt gjenopplivet som en av de mest spennende og innovative byområdene i verden.
Den nedlagte kraftstasjonen har i dag over 140 butikker, barer, restauranter, fritids- og underholdningssteder, parker og historiske områder.