Hun er ny sjef i Plantasjen

Nina Jönsson er ansatt som adm. dir. i Plantasjen.

Publisert

Jönsson kommer fra stillingen som adm. dir. i Ratos-selskapet HL Display og vil tiltre 27. mai.

Ratos ble eier av Plantasjen 2016. Selskapet er i dag Nordens ledende kjede for salg av planter og plantetilbehør, med rundt 140 butikker i Norge, Sverige og Finland, først og fremst rettet mot forbrukere. Antall ansatte utgjør rundt 1.300 og salget de siste 12 månedene per 31. mars 2020 utgjorde rundt fire milliarder svenske kroner.

Hun er utdannet siviløkonom og har lang erfaring innen internasjonal detaljhandel. Karrieren hennes omfatter sortiment- og innkjøpsdirektør i ICA Sverige og 19 år i en rekke lederstillinger i Procter & Gamble. I HL Display var hun i fire år.

– Jeg ser frem til å fortsette å utvikle Plantasjen som den ledende aktøren innen planter, blomster og relaterte produkter i Norden. Vi har gode muligheter for å legge til rette for at folk skal føle seg bra ved å stelle med blomster, planter og hage. Fornøyde kunder og ansatte som utvikler seg, det brenner jeg for, sier Nina Jönsson.

– Med Ninas lange operative erfaring fra forbrukerrettet virksomhet og dokumenterte evne til å skape forbedret lønnsomhet med kunden og de ansatte i fokus er vi overbevist om at hun er en god leder for Plantasjen. Vi vil takke Olav Thorstad, som har lagt et godt grunnlag for arbeidet med sterkere kundetilbud og økt kundetilfredshet. I disse spesielle tider med nye markedsforhold er det tydelig at mange forbrukere prioriterer den type produkter og tjenester som Plantasjen tilbyr. Økt fokus på innenlandsk forbruk og investering i hjem og hage gir Plantasjen gode forutsetninger for å flytte sine posisjoner ytterligere frem under Ninas ledelse de neste årene, sier Anders Slettengren, leder for forretningsområdet Consumer & Technology i Ratos og styreleder for Plantasjen.