Unni Frantzen fikk en tøff start på jobben som senterleder for Senter Syd på Mortensrud.
Unni Frantzen fikk en tøff start på jobben som senterleder for Senter Syd på Mortensrud.

Tøff start for den nye senterlederen på Mortensrud

Hun ble kallet til drømmejobben, men fikk en krevende start da koronaviruset kullkastet virkeligheten for kjøpesentrene, inkludert Senter Syd på Mortensrud hvor hun skulle overta lederrollen.

Publisert

Unni Frantzen (45) fra Langhus tiltrådte 1. mars som ny senterleder på Senter Syd på Mortensrud, bare halvannen uke før koronapandemien skapte store vansker for hele retailbransjen, kjøpesentre ikke minst.

En tøff start?

– Ja, det betydde at jeg måtte jeg avlyse min første butikkledersamling grunnet korona-viruset. Etter det måtte vi lage vår egen vei; det ble jo en tøff løype for varehandelen, sier hun Retailmagasinet, og føyer til med en viss tilfredshet:

– Senter Syd står fortsatt støtt uten noen avviklinger hittil. Flere butikker gjør det svært godt, og vi gleder oss til å fortsette dette utover høsten.

Godt skolert for ny jobb

Frantzen var godt skolert og hadde solid praksis da kallelsen kom fra Thon i vinter. Av utdannelse er hun markedsøkonom fra Handelshøyskolen BI (2001–03) med fagene internasjonalisering og ledelse. Før studiene fikk hun sin første praksis i en tekstilbutikk, noe som ga mersmak. Ferdigutdannet orienterte hun seg i retailmarkedet for å starte sin yrkeskarriere, nettopp for å kvalifisere seg for å bli senterleder, som var det endelige målet – selve drømmejobben.

Første lederjobb som markedsøkonom, var som avdelingssjef hos Steen & Strøm. Så ble det flere ulike jobber, hovedsakelig knyttet til salg og markedsføring i tekstilbransjen – også internasjonalt.

Skal spisse senterets identitet

Hvor hun har helt klare planer?

– Senter Syd på Mortensrud i Oslo er et helt spesielt spennende kjøpesenter å få ta over som senterleder. I denne fasen er mitt fokus å utvide markedsføringen, og øke aktiviteten i sosiale medier. Jeg skal spisse senterets identitet, og løfte fram alt som er unikt med dette senteret. Og det er jo først og fremst menneskene som jobber her – en spennende gruppe med butikkledere, en skikkelig stå-på gjeng!

Senterets nedslagsfelt stiller spesielle krav:

– Bydelen Søndre Nordstrand består av en herlig blanding av mange nasjonaliteter og kulturer. Dette gir en ekstra dimensjon til jobben, og påvirker til en viss grad hvordan vi jobber med butikkmiks og markedskommunikasjon. Alle leietagere skal bli tatt godt vare på, og jeg ønsker å legge til rette for best mulig omsetning hos hver enkelt.

En utfordrende vår

– Hovedfokus er enkelt og greit å få enda flere fornøyde kunder som foretrekker å handle hos oss! Senteret er i vekst, og vi har altså klart oss godt igjennom en utfordrende vår, sier Unni Frantzen, full av entusiasme.