Teamet bak Virke Vekst, satsingen på retailtech: Hanne Lystad, Sigri Sevaldsen og Nathalie Warembourg.
Virke
Virke samler og løfter retailtech
Virke har 17.000 handelsmedlemmer og 2.500 innen teknologi, rådgivning og finans.
Nå vil de samle retailtech gjennom satsingen Virke Vekst.
– Det er vi som har samlet handelsnæringen i Norge, og da er
det naturlig at vi også samler dem som leverer til teknologien til Norges
største næring, sier Sigri Sevaldsen, Bransjedirektør Teknologi, til
Retailmagasinet.
Teknologi er driver
Handelsnæringen er i sterk utvikling, og den sterkeste
driveren er ny teknologi.
– Det er naturlig at vi i Virke har fokus på
teknologiaktørene som er med på å forme framtidas handelsnæring. Ved å koble
teknologi og handel sammen, på tvers av bransjer, etableres nye nettverk og ny
innsikt, sier hun.
– Vi ønsker å bidra til å bygge spisskompetanse på
retailtech, sier Sevaldsen.
En del av visjonen til Virke Vekst er å øke eksporten av
norsk retailtech.
Taktskifte
Virkes satsing skal innebære et taktskifte.
– Vi øker farten fordi antall aktører som jobber med
digitale løsninger og plattformer har økt, sier Sevaldsen.
Hun mener at et område i kraftig vekst trenger en samlende
aktør og at timingen er riktig for å etablere Virke Vekst.
– Nå er det stort fokus på bærekraft, kundeopplevelse og
kunstig intelligens. Bevisstheten er blitt større om hvorfor man må bruke
effektive digitale verktøy. Man kan effektivisere både driften, utvikle
kundeopplevelsen, og samtidig jobbe smart med hvordan sikkerheten skal
ivaretas, sier Sevaldsen.
500 aktører
Virke definerer retailtech som aktører som leverer teknologi
eller tjenester til retail eller har spisskompetanse på tredjepartsløsninger
til handelsbransjen. De har identifisert ca 500 aktører, hvorav 60% er allerede
er medlemmer av Virke Vekst.
Teknologi er knyttet til en rekke områder innen handel:
logistikk, betalingsløsninger, lojalitet, kundeopplevelse både på nett og i
fysisk butikk, og ikke minst hvordan hele butikken drives, fra lagerstyring til
kassasystemer.
Det kommer mange nye aktører til på området, også i Norge.
Blant tech-leverandørene som allerede er medlemmer er
aktører som Aera, Infor, Attensi, StrongPoint, Seebrite, Zizr-ID og Fygi.
Økte kundeforventninger
At kundenes forventninger stadig øker, stiller krav til
retailtech.
– Kundene forventer at det skal gå sømløst, så retailere må
henge med. Eksempelvis har antall leveringsalternativer økt. Vi forventer å
kunne hente på vei hjem, eller at varen skal være levert der vi vil. Kundene
aksepterer i mindre grad kun å kunne hente i nærmeste post-i-butikk, sier
Sevaldsen.
Nye arenaer
For å hjelpe til med å navigere i jungelen av tech-tilbydere
etablerer Virke Vekst en rekke møteplasser som arenaer for kompetansedeling. De
skal arrangere frokostmøter, webinarer, studieturer, after work og retailtech
pitches.
I tillegg etableres forumet Retailtech Executive Forum.
– Dermed har vi ulike formater med noe som skal passe for
alle, forklarer Sevaldsen.
Retailtech skal også frontes på Virke Arena,
hovedmøteplassen for handel og teknologi i Norge.
Virke Vekst tar også med seg en delegasjon til Retail Week i
London i mars.
Har gründererfaring
Sigri Sevaldsen har selv fortid fra tech, startups og
gründermiljøer, eksempelvis 657 Oslo, MashUp Norway, Arealo og DigitalNorway.
Hun har mange års erfaring fra mentoring og co-working for gründere og har
kompetanse på teknologiene som muliggjør vekst og utvikling.
En rød tråd i karrieren hennes har vært tech og
digitalisering.
– Jeg har en gründer i meg og har trivdes med det.
Nytt for henne er å jobbe med rammevilkår og
næringspolitisk. Hun nevner to fanesaker som Virke jobber for.
– Vi vil fjerne kompetaseavgiften på toppen av AGA og
formuesskatten på arbeidende kapital, sier hun.
Sistnevnte kaller benevner Virke som
"gründerskatten".