Bak f. v.: Kristian Klavenes, Sigri Sevaldsen, Geir Ledsten, Anneli Brodin, Gisle
Elvebakken, Hanne Lystad, Endre Dingsør, Anjali Bhatnagar, Øyvind Stige, Snorre Myhre,
Nora Rieber-Mohn. Ikke til stede: Dennis Hedö og Petter Balstad.Virke Vekst
Samler teknologiaktørene: – Retailtech kan bli en norsk eksportsuksess
Virke Vekst samler noen av landets fremste aktører for å løfte fram norsk teknologi for handelsnæringen. Det nye teknologirådet skal jobbe for at norske politikere legger til rette for utvikling – og for å skape nye, norske eksportsuksesser.
– Retailtech er ikke bare viktig for konkurransedyktigheten
til norsk handel i sin helhet – det er også en bransje med et stort potensial
for suksess i utlandet, sier Sigri Sevaldsen, Bransjedirektør Teknologi i Virke, i en pressemelding.
Dette er retailtech
Retailtech er aktører som leverer teknologi eller tjenester
til retail, eller har spisskompetanse på tredjepartsløsninger til handelsbransjen.
Det finnes rundt 500 slike aktører i Norge i dag. Disse driver innen en rekke områder: logistikk,
betalingsløsninger, lojalitet, kundeopplevelse – og daglig drift, fra lagerstyring til
kassasystemer.
For å løfte teknologiaktørene i norsk handelssektor,
etablerer Virke Vekst et eget råd bestående av ulike representanter fra bransjen.
Teknologirådet skal spille en sentral rolle i utviklingen av
Virkes satsing på teknologi – i tillegg til å gi påvirke politiske saker og bidra til å
utforme møteplasser som kan styrke kompetansen i bransjen.
Teknologirådet
Endre Dingsør – CEO, Forte Digital
Kristian Klavenes – CMO & Founder, Aera
Øyvind Stige – CEO, Seebrite
Geir Ledsten – CEO, Vexta
Gisle Elvebakken – Managing Director, Strongpoint
Dennis Hedö – CEO, Onitio Solutions (ikke tilstede da
bildet ble tatt)
Anjali Bhatnagar – CEO & Founder, Tørn
Snorre J Myhre – CEO & Founder, Plaace
Nora Rieber-Mohn – CEO, Zoopit
Anneli Brodin – Partner, RetailX
Petter Balstad -– CEO & Founder - Ominum
– Det eksisterer et stort datagrunnlag og potensial i
næringen, som i enda større grad kan utnyttes for å skape konkurransefortrinn, sier rådsmedlem
Snorre Myhre, CEO i Plaace.
– Innenfor proptech og eiendomssektoren har man lykkes godt
med å skape lignende samarbeid og møteplasser. Det har bidratt til flere store
suksesser og gigantsalg de siste årene, eksempelvis med Spacemaker AI, forklarer han.
– Målet er å få til det samme innen retail. Det kan bety mye
for norsk næringsliv som helhet, mener Myhre.
– Enorme muligheter for norske selskaper
Medlemmene i Virke Veksts teknologiråd sitter i to år av
gangen, og består av ledere i både små og store teknologiselskaper. Fellesnevneren er at alle
jobber med løsninger for handelsnæringen.
– Samarbeid er viktig for å kunne skape norske alternativer
til de store utenlandske selskapene – samtidig finnes det enorme muligheter for mange
norske selskaper. Norge og Norden ligger langt fremme innen digitalisering, og vi
besitter mye verdifull kompetanse, sier Kristian Klavenes, CMO i Aera.
Gisle Elvebakken, Managing Director i Strongpoint, mener
blant annet modenhet rundt cybersikkerhet og compliance kan være en hindring, særlig
for mindre aktører:
– Det å dele erfaring kan gjøre veien frem kortere. I vår
bransje vet vi at det er utenlandsk interesse for norske produkter, sier han.
Virke Vekst jobber for tiden med en rapport for å kartlegge
potensialet innen retailtech.
– Vårt mål er å øke kjennskapen til retailtech i Norge, bli
kjent med aktørbildet, samle næringen for læring, kompetanse og nettverk – og å skape
gode møteplasser, sier Sevaldsen.
– Med Hovedorganisasjonen Virke sitt utgangspunkt – med 17
000 medlemmer innen handel – er det spennende å jobbe med å samle aktørene som
leverer teknologi og tjenester til denne næringen, avslutter hun.