Bak f. v.: Kristian Klavenes, Sigri Sevaldsen, Geir Ledsten, Anneli Brodin, Gisle
Elvebakken, Hanne Lystad, Endre Dingsør, Anjali Bhatnagar, Øyvind Stige, Snorre Myhre,
Nora Rieber-Mohn. Ikke til stede: Dennis Hedö og Petter Balstad.Virke Vekst
Samler teknologiaktørene: – Retailtech kan bli en norsk eksportsuksess
Virke Vekst samler noen av landets fremste aktører for å løfte fram norsk teknologi for handelsnæringen. Det nye teknologirådet skal jobbe for at norske politikere legger til rette for utvikling – og for å skape nye, norske eksportsuksesser.
– Retailtech er ikke bare viktig for konkurransedyktigheten
til norsk handel i sin helhet – det er også en bransje med et stort potensial
for suksess i utlandet, sier Sigri Sevaldsen, Bransjedirektør Teknologi i Virke, i en pressemelding.
Dette er retailtech
Hanne Lystad og Sigri Sevaldsen leder Virke Vekst.Virke Vekst
Retailtech er aktører som leverer teknologi eller tjenester
til retail, eller har spisskompetanse på tredjepartsløsninger til handelsbransjen.
Det finnes rundt 500 slike aktører i Norge i dag. Disse driver innen en rekke områder: logistikk,
betalingsløsninger, lojalitet, kundeopplevelse – og daglig drift, fra lagerstyring til
kassasystemer.
For å løfte teknologiaktørene i norsk handelssektor,
etablerer Virke Vekst et eget råd bestående av ulike representanter fra bransjen.
Teknologirådet skal spille en sentral rolle i utviklingen av
Virkes satsing på teknologi – i tillegg til å gi påvirke politiske saker og bidra til å
utforme møteplasser som kan styrke kompetansen i bransjen.
Teknologirådet
Endre Dingsør – CEO, Forte Digital
Kristian Klavenes – CMO & Founder, Aera
Øyvind Stige – CEO, Seebrite
Geir Ledsten – CEO, Vexta
Gisle Elvebakken – Managing Director, Strongpoint
Dennis Hedö – CEO, Onitio Solutions (ikke tilstede da
bildet ble tatt)
Anjali Bhatnagar – CEO & Founder, Tørn
Snorre J Myhre – CEO & Founder, Plaace
Nora Rieber-Mohn – CEO, Zoopit
Anneli Brodin – Partner, RetailX
Petter Balstad -– CEO & Founder - Ominum
– Det eksisterer et stort datagrunnlag og potensial i
næringen, som i enda større grad kan utnyttes for å skape konkurransefortrinn, sier rådsmedlem
Snorre Myhre, CEO i Plaace.
– Innenfor proptech og eiendomssektoren har man lykkes godt
med å skape lignende samarbeid og møteplasser. Det har bidratt til flere store
suksesser og gigantsalg de siste årene, eksempelvis med Spacemaker AI, forklarer han.
– Målet er å få til det samme innen retail. Det kan bety mye
for norsk næringsliv som helhet, mener Myhre.
– Enorme muligheter for norske selskaper
Medlemmene i Virke Veksts teknologiråd sitter i to år av
gangen, og består av ledere i både små og store teknologiselskaper. Fellesnevneren er at alle
jobber med løsninger for handelsnæringen.
– Samarbeid er viktig for å kunne skape norske alternativer
til de store utenlandske selskapene – samtidig finnes det enorme muligheter for mange
norske selskaper. Norge og Norden ligger langt fremme innen digitalisering, og vi
besitter mye verdifull kompetanse, sier Kristian Klavenes, CMO i Aera.
Gisle Elvebakken, Managing Director i Strongpoint, mener
blant annet modenhet rundt cybersikkerhet og compliance kan være en hindring, særlig
for mindre aktører:
– Det å dele erfaring kan gjøre veien frem kortere. I vår
bransje vet vi at det er utenlandsk interesse for norske produkter, sier han.
Virke Vekst jobber for tiden med en rapport for å kartlegge
potensialet innen retailtech.
– Vårt mål er å øke kjennskapen til retailtech i Norge, bli
kjent med aktørbildet, samle næringen for læring, kompetanse og nettverk – og å skape
gode møteplasser, sier Sevaldsen.
– Med Hovedorganisasjonen Virke sitt utgangspunkt – med 17
000 medlemmer innen handel – er det spennende å jobbe med å samle aktørene som
leverer teknologi og tjenester til denne næringen, avslutter hun.